ניתוח קיסרי: כמה ניתוחים מותר?

(70)
לדרג

התקשורת דיווחה לאחרונה על יולדת שילדה בפעם התשיעית בניתוח קיסרי! מתי מומלץ לבצע ניתוח קיסרי? ראיון מיוחד עם המנתח שמחזיק בשיא הלידות הקיסריות ביולדת אחת

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה פורסם סיפורה של היולדת שילדה בפעם התשיעית, בלידה קיסרית בבית החולים שיבא. הכותרות שזעקו כי מדובר בשיא ישראלי - שגויות. ד"ר אליאס קסטל, המנתח שביצע את הלידה הקיסרית, מבהיר כי השיא נשבר כבר בעבר, כאשר יולדת עברה 12 (!) לידות קיסריות. וזו לא ההפתעה היחידה: לדברי ד"ר קסטל, כאשר ההריון תקין והאישה בריאה - אין להגביל את כמות הניתוחים הקיסריים. על כך ועל דברים נוספים - בראיון זה.

נתחיל בנתונים: השיעור של לידות קיסריות בישראל הולך וגדל בהתמדה. מגמת התפשטות הלידה בניתוח קיסרי מתרחבת, במקביל לשתי מגמות מעניינות, הכרוכות בה. האחת: העדפת ניתוח קיסרי, על פני לידה נרתיקית, מתוך בחירה; והשנייה: הסרת ההגבלה על מספר הניתוחים הקיסריים החוזרים.

ניתוח קיסרי, שנחשב בעבר פתרון קיצוני (כאשר אין ברירה) ונתפס בעיני רבים כניתוח מסוכן - הופך במדינות מסוימות ליותר מקובל. עוד ועוד נשים מעדיפות לעבור ניתוח קיסרי - מבחירה. גם בישראל התרחש גידול במספר הנשים הבוחרות לעבור ניתוח קיסרי אלקטיבי, לפי דרישתן, מבלי שיש אינדיקציה רפואית המחייבת זאת.

במקביל, ישנה גם מגמה ברורה של הסרת המגבלה על כמות הניתוחים הקיסריים שיולדת יכולה לעבור. בעבר היתה תמימות דעים - וההמלצה לנשים שילדו בניתוח קיסרי היתה לעבור 3-4 לידות בלבד. כיום מתחילים להישמע קולות אחרים.

השיעור של לידות קיסריות בישראל הולך וגדל בהתמדה. צילום: שאטרסטוק


שוחחנו עם ד"ר אליאס קסטל, אחראי על מרפאת ניתוחים קיסריים בבית החולים שיבא ובעל קליניקה פרטית בתל אביב ובהרצליה, אודות התופעה והמגמות המרתקות.

ד"ר קסטל, כמה ניתוחים קיסריים אשה יכולה לעבור?

"תלוי את מי שואלים. יש הממליצים להימנע מניתוחים חוזרים - וחושבים שיש להגביל את מספרם, בשל הסיכונים הכרוכים בניתוח חוזר. עם זאת, לתפיסתי ומבחינתי - אין גבול לכמות הניתוחים הקיסריים שניתן לעבור.

הבחינה היא של הרופא - וכל זמן שהרחם מאפשר ביצוע של ניתוח קיסרי; ודופן הרחם מספיק עבה להחזיק הריון, אז אין כל מניעה לאפשר לאישה להרות - ולעבור ניתוח קיסרי נוסף. יולדות רבות בישראל המשתייכות לאוכלוסייה הדתית בוחרות ללדת יותר מ-3-4 פעמים בניתוח קיסרי; ומגיעות ל-6-7 ואפילו עשר (!) לידות קיסריות".

למיטב ידיעתך, כמה ניתוחים קיסריים בוצעו באותה יולדת?

"אני ביצעתי את הניתוח התשיעי אצל יולדת שסיפורה פורסם לאחרונה בתקשורת, אך זהו לא השיא: היתה בעבר מטופלת מבני ברק, שיילדתי בניתוח קיסרי 12 פעמים!"

האם לא סיכנת אותה, לתפיסתך?

"לא. כפי שאמרתי, אין בעיניי מניעה ללדת פעמים רבות בניתוח קיסרי, כאשר מדובר באישה שגופה יכול לעמוד במטלה. יחד עם זאת, חשוב לדעת מהן הסכנות בכרוכות בניתוח חוזר - ולהפעיל שיקול דעת".

מהם הסיכונים הגלומים בניתוחים קיסרים חוזרים?

"הסיכונים בניתוחים חוזרים כוללים קרע של הרחם, שליה חודרנית (נעיצות) והידבקויות בחלל הבטן, לצד סיבוכים הקשורים לניתוח עצמו, כגון פגיעות בשלפוחית השתן או פגיעה במעיים. סיבוך נדיר נוסף כולל מקרים של פגיעה לעובר - עקב חתכים בזמן פתיחת הרחם".

האם נכון יהיה לומר כי יותר ויותר נשים בישראל בוחרות בניתוח קיסרי, מתוך רצון - ולא מתוך אילוץ רפואי?

"אכן, ישנם מקרים כאלה בישראל. יש לציין כי במדינות בעולם תופעה זו נרחבת יותר. למשל, בברזיל.

בישראל, אישה שמעדיפה לידה קיסרית - ואין לכך הצדקה רפואית, יכולה לבקש מבית החולים את ביצוע הניתוח. היום מקובל לבצע ניתוח קיסרי על פי דרישת היולדת, אולם עדיין ישנם מעט בתי חולים שלא מסכימים לבקשה. באופן כללי, מרבית הניתוחים הקיסריים בישראל הם על רקע צורך רפואי".

כמה ניתוחים קיסרים מבוצעים בישראל? באיזה נסיבות?

"ניתוח קיסרי הוא הליך ניתוחי, בו חותכים את בטנה ורחמה של אישה הרה - כדי להוציא מתוכם את העובר, או העוברים ואת שלייתם. לרוב, הניתוח מבוצע כאשר ישנה מניעה ללידה לדנית.

חלק גדול מהניתוחים הקיסריים מתבצעים בלידות ראשוניות, כלומר: כאשר מדובר בלידה ראשונה של האישה.

50% מהניתוחים הקיסריים מתבצעים על רקע צורך רפואי, חלקם נקבעים מראש, עוד במהלך ההריון; ואחרים הם ניתוחי חירום, שמתבצעים ללא תכנון מוקדם, בשל הסתבכות תהליך הלידה.


רגע אחרי הלידה הקיסרית. צילום: שאטרסטוק

50% מהניתוחים הקיסריים המתבצעים בישראל הם ניתוחים אלקטיביים. ניתוחים קיסריים אלקטיביים הם ניתוחים שמתוכננים מראש, עקב רקע של ניתוחים קיסריים בעבר, עקב פעולות ניתוחיות ברחם, לאור היסטוריה של לידות טראומתיות, עם פגיעות פרינאליות (חיץ נקבי) וגם בשל דרישה אימהית (רצון היולדת).

בשנת 2015 בוצעו כ-180,000 לידות בישראל. בממוצע, 19% מהלידות בוצעו במסגרת ניתוחים קיסריים. כ-5% מכל הניתוחים הקיסריים המתוכננים היו על רקע רצון היולדת".

מהם הגורמים הרפואיים העיקריים, לניתוחים קיסריים?

"הגורמים הרפואיים העיקריים לניתוחים קיסריים, הנקבעים מראש, כוללים את מצג העובר, מצב של שליית פתח וכן מגוון בעיות רפואיות, העלולות לסבך את היולדת או את העובר, במהלך לידה לדנית. יתר המקרים כוללים ניתוח קיסרי, עקב הסתבכות של לידה שהחלה כלידה רגילה (למשל: הסתבכות תוך כדי לידה, עקב חוסר התקדמות או מצוקה עוברית)".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום