יובש בנרתיק: טיפול חדשני

(9)
לדרג

לקראת גיל המעבר, כ-45% מהנשים סובלות מיובש בנרתיק. מה גורם לכך? כיצד מאבחנים? טיפול חדש באמצעות חומצה היאלורונית, משפר את איכות החיים

מאת: ד"ר אביטל גלאובך

לקראת גיל המעבר (כמו בתקופות מעבר נוספות בחיים), מתרחשים בגוף האישה שינויים הורמונליים רבים. שינויים אלה משפיעים על כלל איברי הגוף, ובאופן מיוחד - על רקמות העור והריריות. באזור הנרתיק והוואגינה, שינויים אלה יכולים להיות נוכחים מאוד - ולפגוע באופן משמעותי באיכות החיים.

איזה שינויים מתרחשים בוואגינה, סביב גיל המעבר?

מדובר באטרופיה של הנרתיק, השפתיים הגדולות והקטנות ושלפוחית השתן. זהו מצב מאוד שכיח באוכלוסייה.

כיצד מתבטא יובש בנרתיק? אילוסטרציה: שאטסטוק
כיצד מתבטא יובש בנרתיק? אילוסטרציה: שאטסטוק

מהי אטרופיה בנרתיק?

למעשה, אטרופיה היא הליך פיזיולוגי שבו חלה התדלדלות חלקית של נפח ומסה ברקמות בגופנו. אטרופיה משפיעה באופן ישיר על מצב הנרתיק - וכיום כ-45% מכלל הנשים לקראת גיל המעבר סובלות מתופעה זו בחייהן.

כיצד מתבטא יובש בנרתיק? מה הבעיה בכך?

כתוצאה מירידה באסטרוגן בגיל המעבר נגרמת השטחה של רירית הנרתיק וכתוצאה מכך יובש בנרתיק. יובש בנרתיק עלול לגרום לגרד במקום, תחושת אי נוחות, כאבים כללים - וכן כאבים בזמן קיום יחסי מין. בנוסף, עלולים להתעורר במקום זיהומים חוזרים.

מי נמצאת בקבוצת סיכון ללקות ביובש בנרתיק?

מדובר בתופעה שכיחה אצל כלל הנשים, אך בעיקר בקרב נשים במנופאוזה.

מנופאוזה - הפסקת הווסת גורמת לעתים ליובש בנרתיק. אילוסטרציה: שאטסטוק
מנופאוזה - הפסקת הווסת גורמת לעתים ליובש בנרתיק. אילוסטרציה: שאטסטוק

כיצד מטפלים בתופעת היובש בנרתיק?

נהוג לטפל בתופעה זו על ידי משחות שונות שחלקן מכילות אסטרוגן וחלקן מכילות חומצה היאלורונית. מטרתן של המשחות היא לרכך את האזור הפגוע - ולסייע לתחושה נעימה ונוחה יותר.

מהו מנגנון הפעולה של טיפול מקומי בנרתיק?

חומרים אלה מעלים הפרשה נרתיקית - ומשפרים מצב של גרד בפות. השימוש בהם הוא על בסיס קבוע. כמו כן, ישנם טיפולים מקומיים אחרים שמתאימים לשימוש רק בזמן קיום יחסי מין - ומשפרים את התנועתיות באזור הנרתיק.

האם קיים טיפול סיסטמי הורמונלי לבעיה, מעבר לטיפול מקומי?

לצד חומרים אלה, ניתן לטפל בבעיה גם באמצעות טיפול הורמונלי סיסטמי, הכולל נטילת תרופות שמשפרות את כלל תופעות גיל המעבר. כמו כן, קיימים תכשירי מריחה הורמונליים (הכוללים אסטרוגן במינון נמוך המוחדר אל תוך הנרתיק). עם זאת, חשוב לדעת כי מתן אסטרוגן לטובת טיפול בתופעות גיל המעבר (הן באמצעות קרם והן באמצעות כדורים), הינו טיפול שנוי במחלוקת - עקב סיכון לעליית השכיחות של סרטן שד.

מהו הטיפול החדשני ליובש בנרתיק, המבוסס על חומצה היאלורונית?

לעומת כלל הטיפולים שהוזכרו לעיל, כיום ישנו טיפול חדשני לאטרופיה בשפתיים ובנרתיק, שניתן בהזרקה של חומצה ההיאלורונית. חומצה היאלורונית היא מרכיב טבעי של העור והריריות. חומצה זו, לאחר עיבוד במעבדה - והכנתה כמוצר רפואי סופגת מים ומשפרת את הלחות הטבעית של הרקמה. כמו כן, החומצה ההיאלורונית ממריצה את ייצור הקולגן בעור וברירית - ומחזירה לרקמה את הנפח שלה.

כיצד מתבצע הטיפול בפועל, בחומצה היאלורונית?

מדובר בטיפול קליל מאוד, שמתבצע ללא כאב. האישה מוצבת על כיסא גניקולוגי - והחומצה ניתנת לה באמצעות זריקה ישירה אל תוך הדופן של הנרתיק. הטיפול כולו נמשך כעשר דקות בלבד ואחריו ניתן לחזור מיד לתפקוד מלא ושגרתי.

הנקה גורמת גם היא ליובש בנרתיק. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הנקה גורמת גם היא ליובש בנרתיק. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כל כמה זמן מומלץ לחזור על הטיפול, כדי לשמר את התוצאה?

מכיוון שלחומצה ההיאלורונית יש אורך חיים מוגבל וזמני - מומלץ לחזור על הטיפול אחת לשנה.

האם הטיפול מתאים לכל אישה בכל גיל?

טיפול זה מתאים לאישה בכל גיל: גם אחרי לידה והנקה (לעתים בתקופה זו יש יובש בנרתיק), גם לנשים בגיל המעבר וגם לנשים שמעוניינות להחזיר נפח, לשפתיים הגדולות.

האם לטיפול זה יש תופעות לוואי או סיכונים?

לא. לטיפול ביובש בנרתיק, באמצעות חומצה היאלורונית, אין בכלל סיבוכים או תופעות לוואי.

ד"ר אביטל גלאובך היא גניקולוגית מומחית העוסקת ברפואה אסתטית.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום