חומצה פולית לכל אשה פוריה

(0)
לדרג

משרד הבריאות מנחה נשים בגיל הפוריות, ולא רק נשים המתכננות הריון, ליטול חומצה פולית. החומר מונע מומים הנוצרים בשלבי ההריון הראשונים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: דימום בהריון, דלקת בדרכי השתן בהריון

"כל אישה, בכל יום, במהלך כל גיל הפוריות" צריכה ליטול חומצה פולית. כך לפי חוזר משרד הבריאות שהופץ השבוע ויחול מתחילת שנת 2013. עד כה התבקשו רק נשים המתכננות הריון או נמצאות בשלבי ההריון הראשונים ליטול את החומצה.

תועלות החומצה הפולית

נטילת תוסף חומצה פולית מהתקופה הטרום הריונית ועד סוף החודש השלישי להריון מקטינה ב-50% עד 70% את הסיכון למומים מולדים בתעלה העצבית של העובר. התעלה' הנמשכת מהמוח ועד הגב התחתון, מתפתחת כ-18 ימים אחרי ההפריה ומכאן החשיבות לנטילת חומצה פולית עוד לפני ההריון.

בשנת 2000 המליץ לראשונה משרד הבריאות הישראלי על נטילת חומצה פולית לפני ההריון. במהלך העשור שלאחר מכן עלה השימוש הטרום הריוני בחומצה פולית לכ-50%. במקביל, נצפתה ירידה של 30% בשיעורי המומים המולדים הפתוחים בתעלה העצבית בישראל, וירידה של 50% בשיעור מום ספינה ביפידה (spina bifida) בפרט. ירידה זו ככל הנראה נבעה מיישום ההמלצה לנטילת חומצה פולית. מנגד כ-80% מהנשים שלעובר שלהן התגלה מום בתעלה העצבית לא נטלו חומצה פולית.

לפיכך קוראים במשרד הבריאות לכל אשה בגיל פוריות ליטול חומצה פולית; בהנחיות לרופאים נכתב כי כ-50% מהריונות אינם מתוכננים, ולכן דחיית המסר עד לתקופה הטרום הריונית, עלולה להביא לכך שלא יהיה כיסוי של חומצה פולית בתקופה זו.

ההנחיות החדשות לנטילת חומצה פולית

על פי ההנחיות, יש להמליץ לכל אשה בגיל הפוריות העשויה להרות ליטול תוסף של 0.4 מ"ג חומצה פולית ליום. למניעת מומים המלצה זו חשובה במיוחד בתקופה של כ-3 חודשים לפני תחילת ההריון ולמשך שלושת החודשים הראשונים להריון. מתחילת החודש הרביעי להריון יש לעבור לטיפול בתכשיר משולב של ברזל (30 מ"ג) וחומצה פולית (0.4 מ"ג) עד 6 שבועות לאחר הלידה למניעת אנמיה. לאחר מכן יש לחזור לנטילה יומית של 0.4 מ"ג חומצה פולית בלבד.

ההמלצה לנטילת תוסף חומצה פולית לא תלויה בתזונה. עם זאת, מומלץ לצרוך מזון העשיר בויטמין B12 (בשר, עוף, דגים, ביצים, חלב ותוצרתו). לצמחוניות מומלץ ליטול תוסף ויטמין B12 במינון של 2 מק"ג ליום לצורך מניעתי.

בנוסף, קיימות הנחיות מיוחדות לנשים שילדו תינוק עם מום פתוח בתעלה העצבית, שיש להן או לבני זוגן מום כזה; כמו הן התייחסות מיוחדת קיימת לנשים עם סוכרת, מחלות מערכת העיכול (שפוגעות בספיגה), נשים עם BMI של 30 ומעלה ונשים נוספות הנוטלות תרופות מסוימות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות בהריון
פורום תזונה בהריון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום