מהו אנדומטריוזיס ואיך מטפלים בו?

(16)
לדרג

נדידה של תאי רירית הרחם אל איברים פנימיים אחרים גורמת לכאב עז הקשור במחזור ההורמונלי. בעזרת לפרוסקופיה ניתן להסיר את התאים הבעייתיים

מאת: מערכת zap doctors

אנדומטריום (Endometrium) הוא שמם של התאים המצפים את חלל הרחם אשר מגיבים להשפעות ההורמונליות במהלך המחזור החודשי. אצל חלק מהנשים מוצאים את התאים הללו גם מחוץ לרחם על חלקו החיצוני, ברחבי האגן, על המעי הגס ולעתים אפילו על שלפוחית השתן - ואז מדובר בבעיה רפואית המכונה אנדומטריוזיס (Endometriosis).

אנדומטריוזיס והטיפול בו (אילוסטרציה)
אנדומטריוזיס והטיפול בו (אילוסטרציה)

"מאחר שמדובר בתאים הזהים לתאים המרכיבים את רירית הרחם, יש להם יכולת להגיב להשפעות ההורמונליות המחזוריות", אומר ד"ר שרון אבישלום, מומחה ברפואת נשים, מיילדות ואנדומטריוזיס מהמרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה. "אלא שכאשר הם מצויים מחוץ לרחם, הם גורמים לסדרת שינויים המביאים בסופו של דבר להשפעות שליליות על איכות החיים של האישה.

"כאשר הם מצויים באגן, לדוגמה, הם עלולים ליצור משטחים של נגעים, לתפוס עצבי תחושה ובכך לגרום לכאבים. בנוסף, ניתן למצוא חדירה לעומק ונגיעה בעצבים עמוקים באגן, הידבקויות תוך אגניות, בחלקן קלות ובחלקן קשות ועד לגושים ממש, תופעה הכרוכה לעתים בכאבים עזים".

כאבים שמרתקים למיטה

כאמור, מדובר במחלה התלויה במחזור החודשי של האישה, וליתר דיוק תלוית אסטרוגן. לכן, את התופעות השונות של המחלה נזהה רק אצל נשים בתקופת גיל הפריון מגיל ההתבגרות ועד לגיל המעבר. עבור אותן נשים שיסבלו מהמחלה מדובר במחלה כרונית. "המחלה מתבטאת בכאבים באגן ובבטן התחתונה, ביחס ישיר למיקום השתרשותם של הנגעים", מסביר ד"ר אבישלום. "בהתחלה הכאבים יופיעו בתקופת הווסת וייפסקו מיד אחר כך, אולם בהמשך הם יופיעו גם סביב הביוץ, ובהמשך, בהעדר טיפול, הם עשויים להימשך לאורך כל החודש".

באיזה סוג של כאבים מדובר?

"הכאב של האנדומטריוזיס הוא כאב בעל אופי עוויתי, לוחץ ומשתק, אשר לעיתים משלב גם תפיסה של המעיים. במקרה כזה תחווה האישה כאבים עזים בכלל חלקי הבטן, ולעיתים גם כאבים עזים בעת קיום יחסי מין, בעיקרם בעומק הנרתיק".

מתברר שהסבל שאותן נשים עוברות כל כך גדול, עד שהוא מרתק אותן למיטה. "הנשים הסובלות מתארות כאבים המנטרלים אותן מפעילויות שונות", אומר ד"ר אבישלום. "הן נאלצות להישאר בבית, במיטה, כל חודש בזמן הווסת, וכך לא הולכות ללימודים או לעבודה, גם אם הן משתמשות בכל סוג אפשרי של כדורים נגד כאבים. כמו כן, בגלל פחד מהכאבים, הן נמנעות מקיום יחסי מין, ואם הן כבר מקיימות יחסי מין, הן לא מגיעות לסיפוק ולא נהנות כפי שהיו רוצות, או כפי שהיו מסוגלות ללא הבעיה".

פגיעה בפוריות

תסמיני המחלה יכולים לבוא לידי ביטוי בשלושה מישורים, כפי שמפרט ד"ר אבישלום: "ראשית, כאבים בעיקר סביב הווסת, סביב הביוץ, בעת קיום יחסי מין, כאבי בטן אמצעית, בעיות ביציאה, עצירות, כאבים במתן שתן או בהתאפקות למתן שתן. אופי הכאבים עז ומשפיע על המצב הכללי בצורה של חרדות, ירידה בביטחון העצמי, עלייה במשקל, דיכאון ועוד. דבר שני הוא פריון, ולמעשה, קושי בכניסה להריון בניסיונות טבעיים או בהפריה".

למה זה קורה?

"ובכן, כשתאי האנדומטריום 'חיצוניים', הגוף מגיב אליהם ביצירת תגובה דלקתית ושולח תוצרי דלקת רבים לאזור המודלק. מרכיבי הדלקת הם אלו שגורים לכאבים העזים שנשים אלו חשות. מעבר לכך, מרכיבי הדלקת פוגעים באיכות הביציות, בתנועה בתוך החצוצרה, בתנועת הזרע, ביכולת הקישור של הזרע לביצית וגם בהשרשת העובר ברחם. למרבה המזל, טיפול פשוט יכול לאפשר כניסה טבעית להריון באחוזים גבוהים מאוד. המישור השלישי, שהוא פחות שכיח, קיים במקרים של חסימת צינורות השתן או חסימת מעי בשל קשריות/ גושים של אנדומטריוזיס".

ד"ר אבישלום ממליץ לגשת לבדיקה בשלב מוקדם של תלונות, "אבחון מוקדם מאפשר למצוא את האשה בשלבי מחלה מוקדמים המאפשרים הצלחה יתרה בטיפול", הוא אומר. "קל יותר לטפל כאשר שלב המחלה הוא באגן, לעומת שלבי מחלה מתקדמים יותר".

חבל הצלה

אפשר לחלק את הטיפול הקונבנציונלי במחלה לשניים, טיפול תרופתי וטיפול ניתוחי בלפרוסקופיה. הטיפול התרופתי הוא הקו הראשוני לפני הגעה ללפרוסקופיה ניתוחית. רב הטיפולים התרופתיים לא מיועדים לטיפול באנדומטריוזיס, אלא מכוונים להפחתת עוצמת הכאבים. "השימוש בתרופות נועד להקטין את הכאבים, ומשתמשים בהם בגיל הצעיר, לפני או אחרי לפרוסקופיה", אומר ד"ר אבישלום. "כמו כן, חשוב לציין שלחלק מהתרופות יש תופעות לוואי. בין התרופות ניתן למצוא את משככי הכאבים ממשפחת ה- NSAIDs, כמו וולטרן, אביטרן, נקסין ועוד, גלולות למניעת הריון בהרכבים השונים, גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד, וכן GnRHa כמו דקפפטיל, שמוגבל לשימוש עד 6 חודשים בשל הסיכון לספיגת עצם.

"התרופה היחידה הרשומה כטיפול באנדומטריוזיס היא Visabelle שנכנסה לשימוש בישראל במאי 2012, והוכחה כמטפלת ברמת התאים עצמם. התרופה מכילה פרוגסטרון בלבד, שאותו נוטלים ברצף מדי יום. ההוכחה ליעילותה נבדקה בנשים שאובחנו בלפרוסקופיה כסובלות מאנדומטריוזיס, ולאחר תקופת מעקב, שבמהלכה נטלו את הוויזאבל, בוצעה לפרוסקופיה חוזרת ונצפה שיפור מבחינת עומס הנגעים באגן. כמו כן נצפתה ירידה בתאי הדלקת בעקבות שימוש בתרופה.

"לתרופה תכונות רבות המאפשרות פגיעה בתאי האנדומטריוזיס עם מינימום תופעות לוואי אפשריות. היא אינה מחליפה את הלפרוסקופיה, אולם בהחלט משמשת ככלי נוסף וחשוב מאוד לתכנון הטיפול, וכן לשמירה על האגן לאחר ניתוח ולמניעת הופעת תאים חדשים, כלומר חזרה של המחלה.

"בלא מעט מהמקרים, ההמלצה היא לבצע לפרוסקופיה, אשר במהלכה מבוצעת האבחנה הברורה, תוך הסתכלות ובחינת כל חלקי האגן והבטן, ובהמשך ביצוע השלב הניתוחי, שבו מבוצע 'ניקיון' של כל הנגעים כולל הפרדה של הידבקויות וכריתת הנגעים", מסביר ד"ר אבישלום, "מכיוון שמדובר בניתוח המבוצע בידיים המיומנות ביותר בתחום זה, ניתן להביא את האגן למצב של חוסר כאבים, ולאפשר כניסה להריון באופן טבעי. הלפרוסקופיה משפרת ללא ספק את איכות החיים של האישה, ולאחריה נעלמים גם כאבי הווסת או לפחות יורדים עד למצב 'נורמלי'".

בואו לדבר על זה בפורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום