התקן תוך רחמי לצעירות

(0)
לדרג

התקן תוך רחמי הוא פיתרון יעיל ובטוח לנשים ולצעירות המעוניינות במניעת הריון. למה, ואיך זה עובד? צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה ארוך טווח, העשוי מנחושת או מפלסטיק, הפועל מקומית בתוך הרחם. ההתקן הוא אמצעי מניעה הפיך, כלומר שניתן להוציאו בכל זמן, והפוריות אינה נפגעת בעקבות השימוש בו. ההתקן בטוח מאוד וכמעט ללא תופעות לוואי. ככל הידוע, כבר ב-2007 יותר מ-180 מיליון נשים בעולם השתמשו בסוגים שונים של התקן.

מדוע התקן תוך רחמי מתאים לנערות צעירות?

על פי ארגון ה-Planned Parenthood התקן תוך רחמי מתאים במיוחד לצעירות משום שהוא יעיל, בטוח ונוח עבורן. לטענת האיגוד הגינקולוגי האמריקאי, הוא מאפשר שלא-להתעסק במניעת הריון למשך 3-5 שנים ובניגוד לאמצעי מניעה אחרים כמו קונדום, מדבקה או גלולה, הרי שטבעת ההתקן מאפשרת פרטיות מקסימלית בהיותה מותקנת בתוך הרחם. יתרון נוסף של התקן תוך רחמי היא העובדה שאין צורך במרשמים ובהגעה לבית מרקחת, כמו באמצעי המניעה האחרים, כך שמעבר לנוחות, בטווח הארוך, הוא נחשב כמשתלם וזול יותר.

הרחבת הנגישות של צעירות לאמצעי מניעה. צילום: שאטרסטוק

רשויות הבריאות בארה"ב: המלצה לשימוש בצעירות

המרכז הלאומי לבקרת מחלות ולמניעתן בארה"ב, ה-CDC, פרסם השנה המלצות להרחבת השימוש באמצעי מניעה לטווח רחוק לפיהן התקן תוך רחמי ושתל תת עורי (השתל לא משווק בארץ) מומלצים לנערות החל מגיל 15. ה-CDC קרא לרשויות הבריאות האמריקאיות לפעול להרחבת השימוש בהתקן בקרב נערות וצעירות: להעמיק את הידע של רופאים על כך שההתקן מתאים ובטוח לצעירות; להדריך רופאים כיצד להסביר לנערות על אמצעי המניעה ארוכי הטווח ולפעול להרחבת הנגישות של צעירות לאמצעי מניעה אלו.

הבחירה הראשונה של רופאים המייעצים. צילום: שאטרסטוק


באוקטובר 2015, האיגוד הגינקולוגי האמריקאי פרסם נייר עמדה בנושא הרחבת הנגישות לאמצעי מניעה ארוכי טווח לצעירות, ולפיו התקן תוך רחמי ושתל תת עורי צריכים להיות הבחירה הראשונה של רופאים המייעצים או מטפלים בנערות ובצעירות, משום היעילות, הבטיחות וקלות-השימוש בהם.

ההתקן ג'נס, אושר לשימוש על ידי ה-FDA האמריקאי, ה-EMA האירופי, ועל ידי משרד הבריאות בישראל. הוא נמצא בשימוש בארה"ב ובאירופה מאז 2014, וגם בישראל.

מהו התקן ג'נס?

ג'נס הוא התקן תוך רחמי העשוי הפלסטיק שצורתו T. ההתקן מכיל את ההורמון לבונוגסטרל המשתחרר אל חלל הרחם באופן מקומי ומבוקר ובכך מונע הריון למשך שלוש שנים מרגע התקנתו. ניתן להוציאו בכל זמן, הוא נחשב כבטוח לשימוש ואינו פוגע בפוריות.

ג'נס: פעיל באופן מקומי ואינו מעכב את הביוץ

ההתקן פועל ברחם באופן מקומי: ההורמונים המופרשים ממנו מעכבים את צמיחת רירית הרחם, ומעודדים התעבות רירית עבה בפתח צוואר הרחם כמחסום לתאי הזרע, והם אף פוגעים בזרע עצמו. ההתקן אינו מעכב את הביוץ, שממשיך כסדרו.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום