אלכוהול בהריון: אסור בהחלט

(0)
לדרג

אחת מכל 12 נשים שותה אלכוהול בהריון. מחקר חדש מצא שאין כמות אלכוהול הבטוחה לצריכה בהריון: צריכתו בכל מהלך ההריון, מלווה בסיכון של פי-65 למומים בעובר

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא הריון, לידה והגיל הרך.

אין צריכת אלכוהול בטוחה במהלך ההריון, גם כאשר מדובר בכמות קטנה. כך עולה מדו"ח חדש בנושא קשת נזקי האלכוהול בעובר (Fetal Alcohol Spectrum Disorders) מטעם ה-AAP האמריקני שפורסם ב- Pediatrics לאחרונה. הפרעות ה-FASD טומנות בחובן מגוון רחב של אבחנות אפשריות, לרבות תסמונת FAS (תסמונת אלכוהול עוברי), תסמונת FAS חלקית, מומים מולדים, ליקוי נוירו-התפתחותי, ועוד הפרעות נוירו-התנהגותיות וכולן על רקע צריכת אלכוהול לפני הלידה.

הסיכון עולה בהתאם לשלבי ההריון עד לפי-65

לדברי המומחים, משום שהחשיפה לאלכוהול לפני הלידה היא אחת מהסיבות המובילות למומים מולדים, לליקוי אינטלקטואלי ולליקוי נוירו-התפתחותי בילדים, הרי שהפסקה מוקדמת של צריכת אלכוהול בהריון מלווה בשיעור נמוך יותר של סיבוכים על-רקע צריכת אלכוהול, הן באם והן ביילוד.

באופן ספציפי, שתיית אלכוהול בטרימסטר הראשון מלווה בעלייה של פי 12 בסיכוי ללידת ילד עם הפרעות מספקטרום FASD, צריכת אלכוהול בטרימסטר הראשון והשני מעלה את הסיכון להפרעות בהיקף של פי-16 ואילו, צריכת אלכוהול בכל הטרימסטרים מלווה בעלייה של פי-65 בסיכון להפרעות אלו.

למרות סיכונים אלו, מחקר שנערך לאחרונה מטעם ה-CDC מצא כי אחת מכל עשר נשים שותה אלכוהול במהלך ההריון.
זהו אינו הדו"ח הראשון מטעם ה-AAP בנוגע לצריכת אלכוהול בהריון, אך הטרמינולוגיה לתיאור FASD מתפתחת שכן, מחקרים חדשים שופכים אור נוסף באשר למגוון הרחב של ההשפעות הנובעות מחשיפה לאלכוהול לפני הלידה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חרדות מהריון ולידה - תמיכה
פורום תזונה בהריון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום