יישור שיניים: עדכונים וחידושים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יישור שיניים חשוב מבחינה אסתטית, אבל גם מבחינה רפואית. מחקר חדשני עשוי להביא לקיצור ממשי במשך הזמן הדרוש ליישור השיניים

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה) ,מומחה לאורתודונטיה
077-2308178 (מספר מקשר)

רוב המתעניינים בטיפול אורתודונטי (יישור שיניים) רוצים לשפר את אסתטיקת החיוך, ובכך, לשפר את התחושה הפנימית והביטחון העצמי שלהם. בהתאם, ולאור הביקוש הגובר לטיפול, תחום האורתודונטיה מתפתח ומשתכלל בכל שנה, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת מגוון הפתרונות האסתטיים למשך תהליך יישור השיניים עצמו (סמכים/ריבועים פנימיים, חיצוניים; מחרסינה, פלטות שקופות ועוד).

לצד זה, בקרב הציבור הרחב מחלחלת בשנים האחרונות גם ההבנה כי מעבר למשמעות האסתטית, יש ליישור השיניים גם משמעות רפואית. זוהי הבנה שהביאה להתפתחויות נוספות - גם בהיבט הזה.

פער נרכש בין הלסתות יכול להיגרם מפונקציה לקויה של הלשון. צילום: שאטרסטוק
פער נרכש בין הלסתות יכול להיגרם מפונקציה לקויה של הלשון. צילום: שאטרסטוק

מהי המשמעות הרפואית של יישור שיניים?

למיקום השיניים במרחב הלסת ועל קשת השיניים, יש משמעות רפואית - בעיקר בגילאים הצעירים: כדי שהלסתות יתפתחו בצורה הרמונית וסימטרית, השיניים החלביות צריכות להתחלף בסדר ובכיוון מסוימים.

הפרעה בתהליך התחלפות השיניים עלול לגרום לצפיפות, לרווחים, לשיניים כלואות, למיקום שיניים לקוי ולתפקוד לא הרמוני של הלסתות בילדות - ולפערים בין הלסת התחתונה ללסת העליונה בבגרות.

מהי המשמעות התפקודית והרפואית של פערים בין הלסתות?

אחד הגורמים לפער נרכש בין הלסתות, הוא מיקום ופונקציה לקויה של פעילות הלשון אצל ילדים (הרגל לשון). הרגל לשון הוא מצב שבו הלשון אינה נמצאת במצב מנוחה במקומה התקין בסמוך לחיך העליון, ובמקום זאת, נשארת נמוכה בחלל הפה - ונדחפת קדימה על השיניים, מה שעלול לגרום להתפתחות בלתי תקינה של קשתות השיניים ושל עצמות הלסת. לעיתים, נובעת הבעיה בשל בעיות נשימה דרך האף, המאלצות את הלשון להישאר נמוכה, כדי שניתן יהיה לנשום דרך הפה; ולעיתים, מקור הבעיה הינו הרגל ילדות - שלא טופל על ידי קלינאית תקשורת.

כאשר הלסת התחתונה גדולה מהלסת העליונה, מתקבלת סגירה הפוכה של הפה; וכאשר הלסת העליונה גדולה ביחס לתחתונה, מתקבל פער בין החלק העליון לתחתון. פער גדול עלול לגרום לקשיים באכילה, כאבים במפרק הלסת ובעיות אסתטיקה ופונקציה שונות.

מתי מומלץ לבצע ניתוח לסתות? מדוע נדרש לבצע טיפול אורתודונטי נלווה?

פער גדול מדי בין הלסתות אינו מאפשר יישור שיניים רגיל (המוגבל במרחק הזזת השיניים), ולכן מצריך ניתוח לסתות. ניתוח לסתות מתבצע במחלקה לכירורגית פה ולסת בבית החולים, בשיתוף בין האורתודונט לכירורג.

תפקידו של האורתודנט הוא להכין את הלסתות לקראת הניתוח, על מנת שבניתוח עצמו ניתן יהיה להגיע למצב של סגירת השיניים. כדי למקסם את תוצאות הניתוח, יש לבצע טיפול אורתודנטי מקדים, במשך כשנה וחצי; וטיפול נוסף, במשך כחצי שנה, לאחר הניתוח.

בשנה האחרונה, לאור הבנת המשמעות הפונקציונלית והבריאותית של פערים גדולים בין הלסתות, הוכנס הטיפול האורתו-כירורגי לסל הבריאות, כך שיותר אנשים שנדרשים לו - יכולים לעבור אותו.

מהי ההתפתחות הצפויה הבאה? האם נזכה לאפשרות ליישור שיניים מהיר?

אחד החסמים העיקריים בטיפול אורתודונטי, אצל ילדים ומבוגרים, הוא משך הזמן הרב הדרוש לטיפול. מעבר לאי הנוחות, הזמן הממושך עלול להוביל גם לתופעות לוואי שונות, כגון: היגיינה לא טובה, דלקת חניכיים, ספיגת שורשים ועששת.

מחקר חדש, המתבצע בטכניון בחיפה - ונמצא בשלבים מתקדמים, בוחן מולקולה מיוחדת, אותה מניחים בכיס החניכיים, סמוך לשן - ותפקידה לזרז את תנועת השיניים, באמצעות השפעה על מערכת התמיכה בשיניים.

הבסיס למחקר הוא העובדה כי השיניים ממוקמות בתוך עצם הלסת. כשמצליחים לשלוט בקצב ובכמות הספיגה והבניה של העצם בו השיניים זזות - גם השיניים יוכלו לנוע מהר יותר, ולהגיע למקום הרצוי בצורה יעילה יותר.

המחקר, שבין חבריו נמצא הח"מ, השיג עד כה תוצאות מצוינות בבעלי חיים - ומוגדר כחזית העשייה בתחום.

ההמלצה היא להגיע לבדיקה אורתודונטית כבר מגיל 8-9. צילום: שאטרסטוק
ההמלצה היא להגיע לבדיקה אורתודונטית כבר מגיל 8-9. צילום: שאטרסטוק

מאיזה גיל כדאי להתחיל יישור שיניים?

מתוך הבנת הפן הרפואי שיש בטיפול אורתודונטי, יש חשיבות רבה לזיהוי התפתחות לקויה של תהליך בקיעת השיניים וגדילת עצמות הפנים בגיל הצעיר.

לכן, ההמלצה היא להגיע לבדיקה אורתודונטית כבר מגיל 8-9. זהו גיל שבו כבר ניתן לזהות הפרעות בהתפתחות המשנן והפנים. אם נמצאו הפרעות בהתפתחות, ניתן לפעול באמצעות טיפול פשוט יחסית, שאינו בהכרח אורתודונטי (למשל: עקירת שיניים חלביות במקרים מסוימים), כדי לייצר תנאים להתפתחות תקינה, כך שבעתיד לא יהיה צורך ביישור שיניים, או שיהיה צורך בטיפול אורתודונטי קטן.

במידה ובכל זאת צריך להתחיל ביישור שיניים בגיל הצעיר, הטיפול האורתודונטי יימשך לרוב בין 6-12 חודשים, כמובן ללא הרדמה וללא כאב, ותוצאותיו מצוינות ומשפרות משמעותית את תפקוד הלסתות.

ד"ר אבישי הרמן הוא רופא שיניים ומומחה ליישור שיניים (DMD, MHA), אחראי תחום אורתו-כירורגיה ביחידה לפה ולסת, בבית החולים כרמל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום