טיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה

(6)
לדרג

טיפול שיניים בהרדמה מלאה עשוי להתאים במקרים בהם הטיפול מורכב מאוד, או כאשר המטופלים סובלים מחרדה דנטלית (במקרה זה, ניתן להיעזר גם בהיפנוזה ובסיוע נפשי)

מאת: ד"ר אלכס בורוכוב

טיפול שיניים תחת הרדמה כללית (הרדמה מלאה) הוא טיפול שיניים הנעשה בבית חולים, בחדר ניתוח, על ידי רופא שיניים. בעת הניתוח נוכחים בחדר רופא מרדים וצוות עזר, וכמובן שנעשה שימוש בכל המכשור הרפואי הנחוץ לניטור ומעקב אחרי החולה המורדם.

מי זקוק להרדמה כללית, טרם טיפול שיניים?

בדרך כלל, זקוקים לכך אנשים שעומדים לעבור הליך טיפולי כירורגי מורכב, שאורך מספר שעות. קשה מאוד לדרוש מהמטופל לשהות על כסא הטיפולים כל כך הרבה זמן. מעבר לכך, הרדמה כללית יכולה לסייע לאנשים הסובלים מחרדה דנטלית, המונעת מהם לקבל טיפול שיניים חיוני ונחוץ.

חרדה היא רגש בלתי נשלט ומהול בתחושות פיסיות של ממש. צילום: שאטרסטוק
חרדה היא רגש בלתי נשלט ומהול בתחושות פיסיות של ממש. צילום: שאטרסטוק

מהי חרדה דנטלית?

חרדה היא רגש מאד חזק, אפילו משתק. כאשר דרגות החרדה גבוהות, מתעורר בנו אינסטינקט אבולוציוני שמניע את הגוף להימלט מפני סכנה, ואנו חשים במצוקה גדולה. חרדה דנטלית היא מצב רגשי-נפשי ספציפי, שמונע מאנשים להגיע למרפאת שיניים. על פי רוב, הרקע לחרדה הוא מפגש כואב במיוחד עם רופא שיניים או שיננית. בשל המפגש הראשון והקשה עם מרפאת השיניים, מוחו של המטופל מקשר אסוציאטיבית את מרפאת השיניים, את רופא השיניים ואת טיפולי השיניים עם כאב עז - ורואה בכל אלה סכנה שיש להימלט מפניה.

פעמים רבות, הרגש הזה בלתי נשלט, ומהול בתחושות פיסיות של ממש (הצפת אדרנלין, דפיקות לב מואצות, הזעה מוגברת, קוצר נשימה ועוד). הסבר רציונלי לא יצליח להפיג את החששות האלה. חרדה זו אינה עוברת גם אם ינסו להסביר לו שאותו טיפול שיניים היה חריג ויוצא דופן. לרוב, המטופל לא ישתף פעולה גם אם ישכנעו אותו לנסות אלחושים והרדמות מקומיות. במצבים כאלה אין ברירה, ולכן הטיפול חייב להתבצע בהרדמה כללית.

הצורך בהרדמה ברור. ובכל זאת, מדובר בהרדמה כללית - על כל המשמעויות והסכנות הכרוכות בה...

נכון. ולפיכך יש לעשות טיפול זה במשורה, ורק כשאין ברירה. גם אז, חשוב ללכת על בטוח: טיפול שיניים בהרדמה מלאה צריך להיעשות בחדר ניתוח בבית חולים, ולא במרפאה פרטית. יש לבחור צוות רפואי מיומן ולברר מראש כי הצוות המטפל כולל רופא מרדים מנוסה. חשוב מאוד גם לוודא שיש בנמצא את כל הציוד הנחוץ למעקב וניטור בעת ההרדמה, לרבות ציוד שנחוץ (חלילה) במקרי חירום, לצורכי טיפול וסיוע מיידים. אבל, חשוב מכך: יש להיות מודעים לחסרונות של טיפול שיניים בהרדמה כללית - ולשקול אותו לאחר הבנה כוללת של כל ההיבטים.

מהם החסרונות של טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה?

היתרונות של ההליך ברורים: הליך מהיר ומורכב, שמושלם תוך יום אחד, מבלי שהמטופל זוכר דבר. עם זאת, יש לו גם חסרונות, מעבר לצורך להרדים, להנשים ולאשפז את המטופל.

ראשית, במהלך הטיפול, לא ניתן להשיג שיתוף פעולה של המטופל. אי אפשר לבקש ממנו לפתוח את הפה, להזיז ראש וכן הלאה, מה שמקשה על הרופא. שנית, המטופל, בהיותו מורדם, לא יוכל להתריע על כאב עקב פגיעה בלשון, בחך, בחניכיים או בשפה - מה שמטופל ערני עושה. כך נמנעת פגיעה מיותרת בחולה, שלא לדבר על כך שבמהלך הטיפול, ואחריו, המטופל עלול לפצוע את עצמו מבלי שירגיש, ולגרום לעצמו חבלה. ולבסוף, יש לקחת בחשבון את העלות. טיפול שיניים תחת הרדמה כללית עולה הרבה יותר מטיפול זהה במרפאת השיניים.

בשל כל האמור, חשוב לבחון אלטרנטיבות נוספות, בטרם מחליטים על הפתרון הקיצוני (יחסית) של טיפול שיניים בהרדמה מלאה.

אחת האפשרויות היא לעשות את טיפול השיניים תחת היפנוזה. צילום: שאטרסטוק
אחת האפשרויות היא לעשות את טיפול השיניים תחת היפנוזה. צילום: שאטרסטוק

מה האלטרנטיבות לטיפול שיניים לאנשים עם חרדה דנטלית?

אחת האפשרויות החדשות והמבוקשות היא לעשות את טיפול השיניים תחת היפנוזה. חשוב לשים לב: לא כל אחד יכול ויודע לעשות היפנוזה, ולכן יש לבחור רופאי שיניים עם ידע וניסיון בתחום זה.

אמצעי מסייע נוסף הוא טיפול הדרגתי וחשיפה בשלבים. הטיפול הזה יכול להתאים לאנשים שרמות החרדה הדנטלית שלהם סבירות. הם חרדים - אבל לא בפאניקה מוחלטת. עם מטופלים כאלה ניתן לעבוד, ולנסות להניע אותם לעבור תהליך טיפולי שיקומי, המתמקד בצד הרגשי-נפשי. בראש ובראשונה, מדובר בעבודה "פסיכולוגית". יש לדבר עם המטופלים, להסביר להם, לתאר את הצפוי ולחשוף אותם בהדרגה למרפאה, לכיסא הטיפולים ולכלים סביב.

מחשיפה לחשיפה, המוח שלהם יקלוט ויבין שהסכנה אינה רציונלית ואינה קיימת, ויתרגל לנוכחות במקום. בשלב מתקדם, ניתן להעניק להם טיפול שיהווה חוויה מתקנת. רופא עדין, מנוסה ומתחשב שיאלחש את המקום, יסביר למטופל בדיוק מה צפוי לו - ויסייע לו לראות כי השד לא נורא כל כך. אחרי שהמטופל יכבוש יעד כזה, יתר הטיפולים כבר יהיו "קטנים עליו".

ד"ר אלכס בורוכוב הוא רופא שיניים, מנהל מרפאת שיניים במודיעין.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום