שתלים: שיטת "התפקוד המיידי"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

זקוקים לשתלים בשיניים - וחוששים מתהליך החלמה ארוך או מכך שהשתלים לא ייקלטו? שיטת "התפקוד המיידי" מבטיחה חוויה שונה. מהי השיטה - ולמי היא מתאימה?

רופא שיניים
03-5252880

שחזור שיניים בעזרת שתלים: מדובר בדרך הקרובה ביותר להשגת תחושה טבעית בפה. השתלים נראים ומרגישים טבעיים - השן, במרבית המקרים, עשויה חרסינה. השתל הוא שורש מלאכותי ממתכת, אשר מוכנס לעצם הלסת כדי להחזיק שן אחת או יותר. החדשות הטובות הן כי מחקרים מוכיחים ששתלים נשארים בפה לכל החיים - ואף מתחזקים במהלך השנים.

מהי שיטת "התפקוד המיידי" בשתלים?

תהליך השתלה כולל התקנת כתר על השתל ומאפשר תפקוד באופן מיידי. כאשר מדובר בשן בודדת חסרה או מספר רב של שיניים, ניתן לבצע את ההשתלה כאשר בריאות הפה סבירה עד טובה, משני עברי המרווח. שתל מהווה את האמצעי השמרני ביותר להחלפת שן חסרה, מפני שאין צורך בשיוף ופגיעה של השיניים הסמוכות.

בעבר הלא רחוק, תהליך ההשתלה היה רב שלבי, ממושך ויקר ונמשך על פי רוב בין מספר חודשים לבין שנה, עם ניתוחים מורכבים ותהליכי ריפוי איטיים. כיום אנו יודעים הרבה יותר על מנגנון ההחזקה של השתלים והעצם. כאשר נעשה שימוש מושכל בידע, ניתן להכניס במקרים רבים את השתל לתוך העצם, ללא ניתוח של הפשלת החניכים וחשיפת העצם. ההליך של הכנסת השתלים ללא ניתוח נעשה באמצעות מחדר מיוחד. הליך מקוצר זה חוסך את כל אי הנוחות שלאחר ניתוח הפשלת החניכים, תפרים, נפיחות בפנים וכאבים. כיום, למעשה, תהליך השתלה של שתל אחד אינו לוקח יותר מכמה דקות. עם זאת, מדובר בטכניקה שצריך לבחור בה רופא בעל ניסיון.

השתלה מיידית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
השתלה מיידית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן ההתוויות להשתלה מיידית?

בכל תכנית טיפול של שתלים, כאשר יש לנו עצם בה ניתן להשתיל שתלים - השתלים מראים יציבות התחלתית גבוהה. למעשה, אלה ההתוויות אשר מנחות אותנו להשתמש בשיטת "תפקוד מיידי".

מהם היתרונות הבולטים של השיטה?

ההליך לא טראומטי.
אין כאבים בזמן ההשתלה.
אין כאבים לאחר ההשתלה.
אין נפיחות או שטפי דם לאחר ההשתלה.
אין תפרים.
חזרה מידית לתפקוד רגיל.
ברוב המקרים אין צורך באנטיביוטיקה.
ההשתלה נמשכת פרק זמן קצר ביותר.
זמן ההחלמה מהיר.

מי אינו יכול לבצע השתלה בשיטה זו?

צריכה להיות מספיק עצם באזור ההשתלה, כדי לתמוך בשתל בצורה טובה. לכן, לפעמים אין אפשרות להשתמש בשיטה זו עם פציינטים אשר שוחקים את שיניהם או לוחצים את השיניים אחת על השנייה בכוח רב. כמו כן, כמות השתלים ביחס לגודל הגשר קובעת אף היא האם להשתמש בשיטת ההשתלה המיידית.

האם ההליכים הכירורגיים שונים במקרה של "תפקוד מיידי"?

כן. בשיטת "תפקוד מיידי" ניתן להכניס את השתלים ללא פתיחת החניכיים - וכך נמנע הצורך בחשיפת השתל במועד מאוחר יותר. חשוב לבצע את התהליך אצל רופא מנוסה ובעל מיומנות רבה בתחום.

האם הגוף אכן יכול לדחות את השתל?

עצם הלסת איננה מזהה את השורש המלאכותי כגוף זר, מפני שהמתכת "שקופה" לרקמות הגוף. בנוסף, לגוף אין את הכלים, לזהות את הימצאות המתכת בעצם. לפיכך, לגוף אין שום אפשרות לדחות את השתל. כישלונות של שתלים הם מעטים ובדרך כלל נובעים מכישלון של הטיפול מרפאה איכותית תיקח אחריות מלאה לתוצאות הטיפול.

השתלה מיידית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
השתלה מיידית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד שתל יכול להוות פתרון אידיאלי כאשר מדובר בשן אחת או במספר שיניים?

אם חסרה שן בודדת או מספר רב של שיניים, שתלים וכתרים יכולים לשמש פתרון לבעיה. השתל והכתר משמשים תחליף לשורש וכותרת השן. האלטרנטיבה לשתלים במקרה זה היא אלטרנטיבה גרועה, מפני שהיא דורשת השחזת שיניים בריאות מיותרת - ומעמיסה על שיניים סמוכות את התפקוד של השן החסרה. החלפה של שן בודדת, שתי שיניים או יותר, כתחליף לגשר, באמצעות שתל וכתר או כתרים, במקרה של נזק לשן ולשורש כאחד - במצבים אלה, התחליף הטוב ביותר הוא שתל ועליו כתר חרסינה. הפתרון הזה מספק מראה ותפקוד זהים לאלה של שן טבעית.

מהי השיטה הנפוצה להחלפת שן בודדת?

השיטה הנפוצה ביותר להחלפת שן חסרה בודדת היא התקנת גשר קבוע, אשר מודבק לשיניים משני הצדדים של השן החסרה. בכל הגשרים הקבועים, יש לשייף את השיניים הסמוכות למרווח, כדי שיחזיקו את הגשר כראוי. הגשר השמרני ביותר הוא גשר מודבק בשרף, גשר קונבנציונלי מצריך שיוף של השיניים משני עברי המרווח, כדי להכין מקום לכתרים אשר יודבקו לאחר מכן על השיניים. השן המלאכותית מוצמדת לכתרים לפני ההדבקה. תחזוקה נאותה מאפשרת לגשר המודבק בשרף ולגשר הקונבנציונלי להחזיק מעמד ולתפקד לאורך שנים רבות.

מה ניתן לעשות אם השתל לא נקלט?

תלוי במיקום השתל: אם אחד מהשתלים איננו יציב, ניתן להמשיך בתכנית הטיפול, בלי עזרתו של שתל זה. אך במקרה בו השתל נמצא במיקום חיוני להחזקת הכתרים, הרי שניתן להכניס באופן מידי שתל רחב יותר או שתל בעל זווית שונה במקומו, או לחילופין לחכות מספר שבועות - ולהכניס שתל זהה.

כיצד עצם רכה מתנהגת בשיטת העמסה מיידית?

אם לשתל יש יציבות התחלתית גבוהה, כל הסיכויים הם כי השתל ייקלט במקומו וכי הטיפול יצליח גם בעצם הרכה. באופן כללי, ניתן לומר כי ברגע שיש לנו יציבות ראשונית של השתל, זה עונה על הצורך הראשוני המחייב את שיטת "תפקוד מיידי". גם אם ישנם פגמים כלשהם בעצם, הטיפול מצליח.

האם קיים סיכון במקרים של עקירת שן?

אם אזור העקירה מטוהר היטב, מכל שרידים של רקמה רכה, ומושגת יציבות ראשונית של השתל, הרי שהסיכויים טובים כמו בכל אזור אחר.

ד"ר עמירם ויז'נסקי - רופא שיניים מחלוצי ההשתלות בארץ.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום