דלקות חניכיים: נזק מצטבר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד לטפל בדלקת חניכיים? מילת המפתח: מניעה - באמצעות הקפדה על היגיינת פה טובה. לאחר שנוצרה דלקת, יש לטפל בה בהקדם, כדי למנוע נסיגת חניכיים

רופא שיניים
077-2310430 (מספר מקשר)

עיקר הטיפול המוצע בדלקות חניכיים הוא מניעה, מניעה ושוב מניעה. דלקת החניכיים אינה מורגשת במרבית שלביה; ומרגע שהיא הופכת למורגשת (כלומר: כוללת כאבים ודימום) - ייתכן כי כבר גרמה לנזקים בלתי הפיכים. בדיקה שנתית אצל מומחה לדלקות חניכיים ומיקוד הבדיקה סביב גילוי מוקדם של דלקות, יחד עם ניקוי שן קבוע, אמורים לספק מענה מקדים למרבית מקרי הדלקת.

מהי דלקת חניכיים? איך היא נוצרת?

דלקת החניכיים מתפרצת כתגובה של הגוף לחיידקים המצטברים על השיניים וגורמים לגירוי החניכיים. גוף האדם בכללותו חי בסימביוזה והרמוניה עם אוכלוסייה עצומה של חיידקים; וכך, גם חלל הפה כולל אוכלוסייה גדולה של חיידקים, איתה הגוף צריך לחיות בשלום.

הדלקת היא מצב שבו מתרחש שינוי בשיווי המשקל ההרמוני והבריא - וחיידק, או קבוצה של חיידקים, מתחילים להתנהג בצורה שונה מהרגיל ופוגעים בגוף. השינוי הזה מביא לשינוי בתגובת הגוף לנוכחות החיידקים, והגוף מתחיל לראות בהם כמזיקים ונלחם בהם. כשזה קורה בחלל הפה, נוצרת דלקת החניכיים.

התמודדות עם בעיות חניכיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
התמודדות עם בעיות חניכיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מהם התסמינים להופעת דלקת החניכיים?

דלקת החניכיים נוצרת באופן הדרגתי, אך במרבית שלביה, ביטוייה אינם מורגשים כלל ואף אינם נראים לעין. גם כשהם מתחילים להיות מורגשים, בתחילה חשים תחושה קלה של אי נוחות בלבד; ורק בהמשך, ככל שהדלקת מחריפה, חשים בכאבים, ובמצב קיצוני גם בדימום מהחניכיים.

מאחר שלא מדובר במחלה חריפה, הגורמת לתגובה סוערת, הנזק שהיא גורמת הוא כמעט בלתי מורגש בהתחלה, בשלבים הראשונים, אך הוא מתגבר ומתגלה פעמים רבות רק לאחר שנזק הפך לחמור ולעתים בלתי הפיך. ולכן, נדגיש את חשיבות הטיפול המונע והגילוי המוקדם של הדלקת על ידי מומחה.
מה לגבי רגישות לחום ולקור? האם לא מדובר בסימנים לדלקת?

הרגישות לחום ולקור יכולה להופיע באופן זמני כאשר מתחילים להופיע נזקי הדלקת, המתבטאים בנסיגה של החניכיים. נסיגת החניכיים וחשיפת שורשי השיניים מעלים את הרגישות לקור ולחום. וזהו סימן לנזק חמור שכבר נגרם על ידי הדלקת, שעד אז הייתה בלתי מורגשת.

האם ההידרדרות ניתנת לעצירה? האם הנזק הנגרם מדלקת בשלב מתקדם, הוא נזק בלתי הפיך?

בשלב הבעייתי ביותר של דלקת החניכיים, העצם התומכת בשיניים נספגת. כלומר: הגוף, או החיידקים הגורמים לתהליך הדלקת, מביאים להיעלמות של העצם בחניכיים. נזק זה הוא תולדה של הדלקת, סימן מתקדם שלה, אך הוא לא הכרחי, אלא קורה רק בחלק מהמקרים. כשהנזק מתרחש, הוא בדרך כלל בלתי הפיך.

איך בכל זאת נאתר את הדלקת בשלביה המוקדמים?

מומחה למחלות חניכיים יידע לזהות את התסמינים הראשונים, גם אם הם לא מורגשים - ואינם נראים לעין בלתי מקצועית. המומחה יבחין באדמומיות קלה ובנפיחות קלה מאוד בחניכיים, כמו גם בריח לא נעים מהפה, כסימנים מוקדמים מאוד - ויוכל להציע טיפול מיידי וגם טיפול מונע לעתיד.

כשאין בעיה מיוחדת, מומלץ לעשות בדיקה אחת לשנה אצל רופא שיניים - ולמקד אותו, בין השאר, לבצע גילוי דלקות. עדיף כמובן רופא שיניים שהתמחה במחלות חניכיים - זיהוי וטיפול בדלקת. אם הרופא יזהה בעיה בחניכיים, הוא יכוון את המטופל לטיפול וגם לתדירות הבדיקות הרצויה בהמשך, עד לפתרון הבעיה.

מה ניתן לעשות כדי לרפא דלקת?

מאחר שהדלקת נגרמת ע"י הצטברות החיידקים, הדבר הראשון והעיקרי הוא מניעה; כלומר: סילוק מפני שטח השיניים של גורם המחלה - החיידקים.

הטבע יצר במשך מיליארדי שנים תהליך, במסגרתו החיידקים לסוגיהם השונים יודעים כיצד להידבק אל השיניים וליצור מושבות. חיידקים שגילו את "סוד" ההידבקות הם בעלי יתרון הישרדותי גבוה, בשל יכולתם להיצמד אל השן ולא "סתם" לרחף בחלל הפה. החיידקים הנותרים ברוק ובחלל הפה אינם מסוגלים להתרבות וליצור את הדלקת. הגוף מזהה את החיידקים הנדבקים אל השן כאויב - ונאבק בהם באמצעות דלקת.

סילוק מושבות החיידקים, משנדבקו לשן, נעשה באופן מכני: ניקוי השיניים באביזר ניקוי, כגון מברשת שיניים וחוט דנטלי. אם לא מצליחים לסלק את כל רובד החיידקים, השארית שלהם עוברת הסתיידות, המהווה כוח משיכה למינרלים שברוק ונוצרת אבן על השיניים.

גם האבנית וגם רובד החיידקים מגרים את החניכיים ועשויים להיות גורם המעורר את הגוף להילחם בהם - וליצור דלקת. לכן, מעבר לניקוי שיניים אפקטיבי בבית (מומלץ בהדרכת רופא שיניים), יש לבצע ניקוי שן באמצעות מכשור מקצועי, אחת למספר חודשים (הקצב תלוי בהמלצת הרופא, קצב הצטברות האבנית וכו').

הטיפול בשיניים מהווה הן טיפול מונע והן טיפול המרחיק את החיידקים מהשן ומטפל בדלקות בשלביהן הראשונים.

נסיגת חניכיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
נסיגת חניכיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

האם יש אנשים שהטיפול הקבוע אינו יעיל עבורם?

אכן, יש אנשים שגם צחצוח קבוע עדיין לא מונע מגופם מלזהות מושבת חיידקים קטנה כאויב שיש להתקיף. לכן, אנשים אלה יסבלו מדלקות ומנסיגת חניכיים, גם אם נקטו בניקוי קבוע. לצערנו, איננו יודעים להבחין מי רגיש לכך ומי עמיד בפני התופעה. ולכן נדרשת הבדיקה התקופתית, המאבחנת אצל מי נוצר נזק - ואצל מי טרם נוצר.

מהו הטיפול בנזקי דלקת החניכיים?

כאמור, המומחה למחלות חניכיים ינקוט מספר פעולות. ראשית, בעת הבדיקה השגרתית הוא יבקש לזהות האם יש למטופל דלקת או לא. אם נמצאה דלקת, המומחה יבקש לבדוק האם הדלקת גרמה גם לנזקים. אם לא נגרמו נזקים, המומחה ינקה את השן - וימליץ לחזור לצחצוח וניקוי שן קבועים.

אם הדלקת גרמה נזקים, רופא השיניים המומחה למחלות חניכיים, יבדוק האם ניתן לתקן את הנזקים של נסיגת החניכיים או את חלקם. למשל: באמצעות ניתוחי חניכיים, שמטרתם לתקן את הפגמים שנוצרו בעקבות המחלה או אף לעזור לגוף לייצר מחדש את הרקמות שנספגו בגוף, כתוצאה מהמחלה. בחלק מהמקרים, אף ניתן לבצע ניתוח להשתלת חניכיים, כמו גם כיסוי שורשי השן שנחשפו.

לעומת זאת, חשוב לזכור כי בחלק מהמקרים, כאשר מדובר בדלקות קשות, יש להשלים עם כך שהמחלה גרמה לנזקים בלתי הפיכים. במקרה כזה, המטופל יצטרך להסתפק בשמירה על המצב הקיים; ובמקביל: להקטין את הסיכון להידרדרות נוספת במצב החניכיים, באמצעות צחצוח וניקוי שן באופן קבוע - הן בבית והן אצל רופא השיניים.

ד"ר יעקב הורביץ הוא מומחה למחלות חניכיים.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום