ציפוי שיניים: איזה חרסינה לבחור?

(4)
לדרג

השיניים צהובות ועייפות? רוצים לשדרג את מראה החיוך? כדאי שתחשבו על ציפוי שיניים. מה החומרים המרכזיים שמשתמשים בהם? מה הבדל ביניהם ומה מומלץ?

מאת: ד"ר נשאת גרה

מה זה ציפוי שיניים? למה הוא מיועד?

ציפוי שיניים, כמו שעולה משמו, הוא ציפוי של השיניים הקיימות על ידי הדבקה של חומר מתאים על חזיתות השיניים. הציפוי יהיה בצבע לבן, חלק ומבריק. הוא מסייע לכסות על שיניים שצבען השתנה, שיניים צהובות, מוכתמות ודהויות.

במקביל לשינוי הצבע, ניתן באמצעות חומר הציפוי גם לתקן מגוון בעיות אחרות, כגון שיניים שבורות, רווחים בין השיניים, שיניים מעוותות ועוד. ככלל, ישנם שלושה סוגי חומרים לכיסוי השיניים. האחד, כיסוי שיניים בחומר פשוט המכונה "קומפוזיט" (האופציה הכי פחות מומלצת ); השני, ציפוי שיניים בכתרי חרסינה, והשלישי, ציפוי שיניים בחרסינה איכותית מסוג למינייט (ציפוי ולא כתר).

ציפוי שיניים (אילוסטרציה)
ציפוי שיניים (אילוסטרציה)

מה ההבדל בין השיטות והחומרים?

קומפוזיט הוא חומר מרוכב , מוכר ובעל שימושים מגוונים, כמו ביצוע סתימות לבנות. לעומתו, חרסינה נבנית במעבדה ומגיעה בצורה של כתר, או ציפויי בלבד - בדמותן של קליפות חרסינה דקות שנקראות למינייט, ומודבקות על חזיתות השיניים.

ההבדל בין החומרים ושיטות השימוש בהן מחדד גם את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהחומרים. כאשר מדובר בציפוי שיניים באמצעות קומפוזיט, מדובר בטיפול קצר, בתוצאה סבירה ומוגבלת בזמן; ואילו השימוש בחרסינה, בין אם מדובר בכתר או בציפוי בלבד, מבטיח תוצאה אידיאלית לכל החיים, אך התהליך ארוך ויקר יותר.

מה עדיף? מה החסרונות והיתרונות של כל חומר?

השימוש בחרסינה לציפוי שיניים עדיף בהחלט, בין אם מדובר בציפוי או בכתר , אולם לא לכולם יש את התקציב הדרוש להשלמת התהליך. לכל חומר יתרונות וחסרונות משלו: בעוד החרסינה היא שרדנית, איננה סופחת צבעים ולא מתכסה בכתמים, השימוש בקומפוזיט מבטיח תוצאות סבירות בלבד, שעלולות להתקלקל עם השנים: הציפוי מתכסה כתמים, אולם התהליך זול באופן משמעותי ומושלם תוך פגישה אחת. בכל החומרים ישנם גוונים רבים של לבן וכל מטופל יכול לבחור בעצמו את הגוון המועדף.

בפועל, יותר ויותר אנשים מעדיפים ובוחרים את הציפוי חרסינה מסוג למינייט, תהליך טיפולי הצובר תאוצה בעולם, למרות שהטיפול ארוך יותר ויקר יותר : כרוך בלקיחת מידות, בניית ציפוי במעבדה, טיפול בשיניים הקיימות (הסרת חומר מקדמת השן, השחזת השן). עובדה זו אינה מפתיעה שכן הטיפול לרוב אינו כרוך בהרדמה מקומית, ומסתיים לאחר שתיים שלוש פגישות אצל רופא השיניים, הוא נעשה בהתאמה מלאה לרקמות הפה ואינו פוגע בשיניים (אלא אף מגן עליהן). התוצאה היא שיניים חזקות ויפות, בעלות מראה טבעי, תוצאה אשר נשמרת לכל החיים. כמו כן, החומר בו נעשה שימוש בעת ציפוי השיניים בחרסינה הוא מיטבי ואידיאלי: עמיד במיוחד, חזק ובעל מראה טבעי.

ואיך כתרים קשורים לכל עניין ציפויי השיניים?

כתרי חרסינה משמשים אף הם כאמצעי לציפוי השיניים, לשם שיפור מראה החיוך, אם כי שיטה זו היא פחות מומלצת, להוציא מקרים בהם טיפול זה הינו חובה מתבקשת. כתרי החרסינה עמידים וחזקים ואף מחזקים את השיניים, ניתן לעצבם בחופשיות וליצור כל שן בגוון ובצורה הרצויה, תהליך הטיפול ארוך ורב שלבי (דורש עבודת מעבדה). התהליך עלול לגרור פגיעה בשיניים קיימות (הסרת חומר שן גדול יותר ו/או טיפול שורש) ואף מעלה את הסיכון להיווצרות גירויים בחניכיים, ולכן, על פי רוב, הוא אינו מומלץ. במקרים בהם נדרשים כתרי חרסינה לשיפור מראה החיוך משתמשים בכתרי זרקוניה בהם אין שימוש במתכת שמפריעה לתוצאות האסתטיות.

במה כרוך טיפול של ציפוי שיניים בחרסינה?

הטיפול כולל שלושה שלבים. בשלב הראשון, משחיז הרופא את השיניים. מדובר בהשחזה מינימלית של עד 0.5 מ"מ, לשם הסרת שכבת שן דקה. השלב השני לא מערב את המטופל. זהו שלב המתרחש כולו במעבדה, ובמהלכו טכנאי השיניים עמל על הכנת חזיתות החרסינה שעוביין דק ביותר - 0.2 עד 0.5 מילימטר בלבד. חזיתות החרסינה מותאמות למטופל באופן אישי. הכנת הציפוי במעבדה נמשכת שבוע בדרך כלל, במהלכו המטופל מתנהל כרגיל, אולם סביר שיחוש רגישות בעת צריכת מזון ושתיה חמים או קרים, בשל פגיעה זמנית באמאייל השן.

הרגישות חולפת לאחר הרכבת הציפוי על השיניים. השלב השלישי כולל ביקור אצל רופא השיניים, במהלכו - ניתן לעשות זאת ללא הרדמה מקומית - מצמיד רופא השיניים את חזיתות החרסינה על שיני המטופל, על ידי הדבקתן לצד החיצוני של השן, באמצעות שיטת הדבקה מיוחדת. ציפוי הלמינייט, על פי רוב, מבוצע על ארבע או שמונה השיניים הקדמיות בלסת העליונה ועל ארבע או שמונה השיניים הקדמיות בלסת התחתונה (בהתאם למטרה אותה רוצים להשיג) . לאחר הרכבתו, יש לעמול על שימור השיניים ולנהוג באופן שיגן עליהן.

איך משמרים את ציפויי החרסינה?

לשם שימור ציפויי החרסינה החדשים, חשוב מאד להקפיד על צחצוח שיניים שגרתי, שימוש בחוט דנטלי והתאמת סד לילה מתאים למטופלים הנוהגים לחרוק שיניים בשנתם. מעבר לכך, ההתנהלות היא רגילה לגמרי: אין כל בעיה עם תזונה רגילה, אין פגיעה בחניכיים, אין הגבלה לשימוש במשחות שיניים מסוימות וכדומה.

ד"ר נשאת גרה הוא מומחה לרפואת שיניים

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום