ליקויי סגר: שיניים ישרות, חיוך גדול

(8)
לדרג

קשה לכם לחייך? כנראה שאתם זקוקים ליישור שיניים, בשל שיניים בולטות או יחס לא תקין בין הלסתות. התקנת סמכים, טכניקת אינויזליין או ניתוח ישיבו לכם את החיוך

מאת: ד"ר איל אורן

ליקויי סגר הם שמם "הרשמי" של כל התופעות אשר יובילו אתכם או את ילדיכם לטיפול אצל רופא שיניים אורתודונט: שיניים בולטות, עודף או חוסר שיניים, חוסר התאמה בין קשת השיניים העליונה והתחתונה ומרווחים גדולים בין השיניים.

אלה הם רק חלק מליקויי הסגר אשר רופא מומחה באורתודונטיה יכול לטפל בהם. לאורתודונט שלל דרכים, טכניקות ושיטות לטפל בליקויי הסגר ולכולם קוראים בלשון עממית: יישור שיניים. אז בואו לקרוא על הטכניקות הללו, כדי להבין מהם ליקויי סגר וכדי לגלות ממה הם נובעים ואיך מטפלים בהם?

מהם ליקויי סגר?

ליקויי סגר הם סטיות מהמנשך התקין, בדרגות חומרה שונות. הליקויים נובעים מעמדה לא תקינה של השיניים, הבאה לידי ביטוי בצפיפות שיניים, מרווחים, שיניים בולטות, עודף או חוסר שיניים, חוסר בקיעת שיניים, ובנוסף, מיחסים לא תקינים בין הלסתות, אשר גורמים לחוסר התאמה בין קשת השיניים העליונה והתחתונה.

מה גורם לליקויי סגר?

מרבית הסיבות לליקויי סגר הן תורשתיות. חלק מהליקויים נרכש במהלך הגדילה וחלק מהליקויים יכולים ליצור בעיות חדשות או להחמיר ליקויים תורשתיים. דוגמאות לליקויי סגר נרכשים הם בעיות הנגרמות עקב מציצת אצבע, דחיפת לשון, נשימה דרך הפה, מחלות שיניים וחניכיים, ליקויי בליעה, היגיינת פה לקויה, נשירה מוקדמת או מאוחרת של שיני החלב, איבוד שיניים, חבלות, תזונה לקויה או בעיות רפואיות כלליות.

מהן הבעיות שגורמים ליקויי הסגר?

ליקויי הסגר גורמים לבעיות אסתטיות, אשר להן השלכות רגשיות וחלקן אף גורמות להפרעה תפקודית.

האם כל ליקויי הסגר ניתנים לטיפול?

מרבית הבעיות ניתנות לטיפול הולם על ידי אורתודונט מומחה שיכול להיעשות בגיל צעיר ואף מבוגר. הטיפול האורתודונטי תורם לשיפור בריאותי ואסתטי, לשיפור המראה, החיוך, ההופעה החיצונית והביטחון העצמי.

מהו הגיל המומלץ להתחלת הטיפול?

ישנם טיפולים אורתודונטיים לילדים וטיפולים אורתודונטיים למבוגרים (מעל גיל 17) המתמודדים עם ליקויי סגר. חומרת ליקויי הסגר, גיל המטופל, סוג ההפרעה והגורמים להופעתה ישפיעו על החלטת האורתודונט לגבי עיתוי הטיפול ודרך ביצועו.

פעמים רבות, רצוי להתחיל בטיפול אורתודונטי במהלך תקופת הגדילה וההתבגרות, המסתיימת, בדרך כלל, אצל בנות בסביבות גיל 14 ואצל בנים בסביבות גיל 17. טיפול אורתודונטי, המתבצע במהלך הצמיחה המואצת, מאפשר לנצל את הגדילה לשיפור עמדת הלסתות והרמוניית הפנים, בנוסף על מיקום או סידור נכון של קשתות השיניים הקבועות, מה שתורם להצלחה מרבית של הטיפול.

על כן זהו, לרוב, הגיל בו יתחיל הטיפול האורתודונטי. השלב בו מתבצעים רוב הטיפולים האורתודונטיים הוא בין גילאי 11 ל-14 כאשר השיניים הקבועות - רובן או כולן - בקעו.

בחלק מהבעיות מתחילים טיפול אף בגילאים צעירים יותר - בשלבי המשנן הנשיר (גילאי 3-6) והמשנן המעורב (גילאי 6-11), זאת כאשר יש צורך במתן מענה דחוף לליקוי הקיים. למשל, כשיש בעיות העלולות להחמיר עם הזמן ולגרום לבעיות בריאותיות או כשהטיפול המוקדם יקל על הטיפול בשלב מאוחר יותר.

כך, למשל, במקרים של הרגלים מזיקים ותפקוד לקוי, מנשך הגורם לסטייה של הלסת התחתונה בסגירה, צפיפות חמורה, בליטה חמורה של השיניים העליונות, המסכנת אותן בשבר, שיניים כלואות ועוד.

טיפול בשלב זה מהווה בדרך כלל שלב ראשון אשר משכו 6-8 חודשים באמצעות מכשור נייד או קבוע והשלב השני יבוא לקראת סיום החלפת המשנן החלבי (גיל 11).

האם ניתן לטפל גם במבוגרים או שהם איבדו את חלון ההזדמנויות?

בוודאי שאפשר: מבוגרים שלא טיפלו בבעיות בצעירותם מוצאים את עצמם עוברים טיפול אורתודונטי בגיל מאוחר לאחר סיום הגדילה (גיל 17 ומעלה). אצל חלקם מתעוררות בעיות רק בגיל מבוגר (אובדן שיניים, תזוזת שיניים ומחלות חניכיים).

מהן הטכניקות הטיפוליות ובאיזה אמצעים מתוקנים ליקויי הסגר?

ישנן טכניקות שונות ומגוונות ותכנית הטיפול נקבעת על ידי האורתודונט המטפל. האמצעים העיקריים בהם משתמש האורתודונט, כדי לתקן ליקויי סגר, בגלל עמדה לקויה של השיניים ובעיות הקשורות במבנה הלסתות הם סמכים מסוגים שונים המודבקים על השיניים, מכשירים ניידים - פלטות מסוגים שונים, מכשירים המורכבים על השיניים או מחוץ לפה, ולעתים נעזרים גם בניתוחים.

מהם סוגי הסמכים בהם נעשה שימוש?

סמכים ממתכת: מרבית הטיפולים הניתנים בגילאים הצעירים מתבצעים באמצעות סמכים ממתכת המודבקים על המשטחים החיצוניים של השיניים. בין הסמכים עובר חוט מתכתי גמיש, המפעיל לחץ עדין על השיניים וגורם לתנועתן בכיוון הרצוי, בהתאם לתכנון הטיפול. החוט נקשר לסמך באמצעות גומייה.

חסרון הסמכים מסוג זה הינו בחיכוך הרב שנוצר בין החוט והגומייה אשר מאט את קצב תנועת השיניים וכן בהצטברות הפלאק ושאריות המזון במהלך הטיפול. קיימים כיום סמכים חדישים מסוג קשירה עצמית self ligating אשר נועלים את החוט האורתודונטי שעובר דרכם על ידי לוחית מתכת.

לסמכים אלה נודע יתרון המתבטא בהקטנת החיכוך בזמן תנועת השיניים, בהפעלת עומסים קטנים יותר על השיניים במהלך הטיפול, בנוחות רבה יותר למתרפא, ובשמירה טובה יותר על ההיגיינה.

סמכים שקופים: בגיל המבוגר קיימת רתיעה מטיפול בסמכים המתכתיים המודבקים חיצונית על גבי השיניים. הדרישה הינה לטיפול קצר ככל שניתן לתיקון ההפרעה במכשור אסתטי או בלתי נראה. למרבה המזל, השיטות הקיימות לטיפולים אסתטיים מאפשרות לשלב בטיפול מכשור המצניע את מהלכו ומאפשר לתפקד ללא הרתיעה ממכשור הבולט לעין.

הסמכים האסתטיים הם מה שרבים מכנים "גשר שקוף". אלה הם סמכים העשויים מחרסינה או זירקוניום בדרגת שקיפות גבוהה ביותר ואינם משנים את צבעם. החלקים הנראים הינם הגומיות הקושרות את החוט האורתודונטי לסמך ומשנות את צבעם בגלל ספיחת צבעי מאכל במרווחים שבין הטיפולים, וכן החוט האורתודונטי המתכתי.

פתרון חלקי מושג על ידי שימוש בסמכים חדישים בעלי קשירה עצמית self ligating אשר מאפשרים להימנע משימוש בגומיות. כמו כן, ניתן להשתמש בחוטים אורתודונטיים המצופים בסיליקון המסתיר את הצבע המתכתי של החוט.

אורתודונטיה לינגואלית: בשיטה זו הסמכים מודבקים בצידן הפנימי של השיניים ולכן הם אינם נראים. כך מושגת אסתטיקה גבוהה במהלך הטיפול. החוט האורתודונטי עובר בין הסמכים ומפעיל את הלחץ הרצוי להזזת השיניים. חשיבות רבה נודעת במהלך הטיפול לשמירה על היגיינת הפה, כדי למנוע נזק לשיניים ולחניכיים. למכשור הלינגואלי נדרשת תקופת הסתגלות בת כשבועיים. בתקופה הראשונה, יתכנו שיבושים קלים בהגייה של אותיות שורקות, אי נוחות ללשון וקשיים בלעיסה. כעבור מספר ימים ההפרעות חולפות. ניתן לפתור את מרבית הבעיות האורתודונטיות בעזרת המכשור הלינגואלי ומשך הטיפול דומה לטיפול בסמכים חיצוניים.

האם ניתן ליישר שיניים ללא סמכים?

אינויזליין: שיטה המאפשרת את יישור השיניים ללא סמכים. הטיפול מתבצע באמצעות קשתיות שקופות העוטפות את השיניים וניתנות להסרה. הקשתיות צריכות להיות מורכבות על השיניים על ידי המטופל 22 שעות ביממה. הסרתן מתבצעת לצורך אכילה, שתייה וצחצוח השיניים.

הכנת הקשתיות הינה תהליך ייחודי המבוצע בתהליך של סריקה תלת ממדית של מודל השיניים אשר נשלח למעבדה בארצות הברית. בתהליך ההכנה מיוצרות מספר קשתיות הנדרשות לביצוע הטיפול על גבי מודל וירטואלי, תוך תכנון קפדני של הלחץ שיגרום לתזוזה הרצויה של השיניים במהלך הטיפול. הנוחות למתרפא במהלך הטיפול הינה רבה, אין הפרעה ללשון ולשפתיים, האסתטיקה המושגת במהלך הטיפול גבוהה. יש צורך בשיתוף פעולה הדוק מצד המטופל בהרכבת הקשתיות ובשמירתן. בשיטת האינויזליין ניתן לטפל במגוון רחב של בעיות אורתודונטיות. אם כי ישנם מצבים המתאימים יותר לטיפול זה ואחרים המתאימים פחות.

ניתוח: הרבה פעמים, במטופלים מבוגרים, אשר הטיפול בהם מצריך גם שיקום, משולבים בתכנית הטיפולית גם ניתוחים אורתוגנטים, המשלבים תיכנון כירורגי של הטיפול עם טיפול אורתודונטי מקדים.

ד"ר איל אורן הוא רופא מומחה ליישור שיניים ולסתות.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום