תנו חיוך: יישור שיניים למבוגרים

(0)
לדרג

יישור שיניים כבר מזמן לא רק לילדים: מבוגרים רבים נעזרים באורתודונטיה, מסיבה רפואית או אסתטית. גשר, סמכים (קוביות) ופלטה - מדריך לחיוך המושלם

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: רפואת שיניים, דלקת חניכיים

יישור שיניים למבוגרים נחוץ לרוב לשם שיפור האסתטיקה, כחלק מטיפול בבעיות חניכיים או כחלק משיקום הפה. האמצעים הקיימים כיום מאפשרים טיפול יעיל עם מינימום פגיעה אסתטית בזמן הטיפול. על כל האופציות של יישור שיניים במבוגרים - מפי ד"ר בועז צור, מומחה ליישור שיניים.

יישור שיניים למבוגרים (אילוסטרציה)
יישור שיניים למבוגרים (אילוסטרציה)

מהם טיפולי שיניים למבוגרים?

"טיפולי שיניים למבוגרים הם כל הטיפולים הכוללים התקנת התקן כלשהו על השיניים, מה שקרוי בפי הרוב 'גשר', במטרה להפעיל לחץ על השיניים, כדי לגרום לשינוי מיקום או זווית שלהן. מבוגרים בהקשר זה הם אנשים מעל גיל 17 שחלקם אף עברו טיפול ליישור שיניים בגיל צעיר יותר וחלקם לא עברו כלל טיפול בגיל צעיר".

באיזה מקרים נדרשים טיפולי שיניים למבוגרים?

"ישנם מקרים לא מעטים, בהם נדרשים טיפולי שיניים למבוגרים. ניתן לחלק את הצרכים לטיפול לשלוש קבוצות צרכים מרכזיות:

1. טיפולים אסתטיים: שיניים בולטות, שיניים עקומות וכל בעיה בשיניים הפוגעת במראה החיוך ושלמותו. טיפולים אורתודונטים אסתטיים הם הקבוצה המרכזית והגדולה ביותר. בקרב הציבור, יש מודעות גבוהה מאד ליכולת לשפר את מראה החיוך והפה בעזרת טיפולים וההתעניינות בתחום זה רבה ביותר.

2. טיפולים בחניכיים: אנשים הסובלים מבעיות חניכיים עלולים לאבד את השיניים מוקדם. בשנים האחרונות שולטת ברפואת השיניים גישה בין-תחומית, המשלבת בין רפואת החניכיים (פריודונטיה) לבין האורתודנטיה ומעניקה טיפול יעיל ומשפר איכות חיים. הטיפולים של יישור שיניים משתלבים בטיפול בבעיות חניכיים, כשמטרתם הארכת חיי השיניים, דאגה לתקינות המערכת שמחזיקה את השיניים, מניעת צפיפות בין השיניים או רווחים גדולים מדי ביניהן ועוד. דוגמא לטיפול חניכיים, המשלב טיפול אורתודנטי, הוא טיפול המשפיע על עמדת השיניים שזז ממקומם התקין כתוצאה ממחלת החניכיים, ומחזיר אותן למקומן המתבקש - ובכך מחזק אותן ומונע איבוד שיניים.

3. טיפולים לשיקום הפה: טיפול בין תחומי נוסף משלב בין אורתודנטיה לבין שיקום הפה (פרותטיקה). תחום מרכזי של שיקום הפה, הנעזר בטכניקות של יישור שיניים במבוגרים, הוא תחום ההשתלות. בטרם ביצוע השתלות יש צורך בטיפול אורתודנטי מקדים, למשל, לשם יצירת רווח מושלם לשתלים רוחב ומיקום אידאלי, תיקון הטיות של שיניים הסמוכות למקום ההשתלה, מיקום ועמדת השיניים בלסת התחתונה מול הלסת העליונה".

האם יש עליה בהיקף המטופלים מעל גיל 17 העוברים טיפולי שיניים?

"בהחלט. ישנה עליה תלולה, מתמשכת ועקבית. יותר ויותר מטופלים נעזרים בשירותיהם של רופאי שיניים מומחים ליישור שיניים מטופלים שבעבר היו מוותרים על החלום. בעבר אנשים רבים שלא השלימו טיפול ליישור שיניים בילדות לא עשו את הטיפול בבגרותם. בשנים האחרונות, מצב זה השתנה והרבה מאד מבוגרים מגיעים לטיפולים ליישור שיניים בכל גיל".

מהן הסיבות לשינוי?

"1. מודעות של הסביבה: מטופלים רואים סביבם אנשים מטופלים בכל גיל והמודעות לאפשרות הזו הולכת ונפוצה.

2. יכולת של הרפואה: עם השנים, השתפרו מאד הידע והיכולות של המומחים לרפואת שיניים בכלל, והמומחים ליישור שיניים בפרט. טכניקות מתקדמות, יכולות חדשות, כלים ומיומנויות המשפרות מאד את היכולת לעשות כל שנחוץ כדי לבצע יישור שיניים: לשפר סגר, למנוע מגעים טראומטיים בין השיניים, לטפל בבעיות חניכיים ועוד.

3. מודעות אסתטית: בעידן המודרני, ניתן למראה החיצוני מקום של כבוד. המודעות האסתטית גבוהה ורבים רוצים, כחלק משיפור המראה החיצוני שלהם, גם לקבל חיוך מושלם.

4. מכשור אסתטי מתקדם: המכשור ליישור שיניים הרבה יותר ידידותי למשתמש. ישנן אופציות טיפוליות מגוונות, נוחות לשימוש ויעילות, שפגיעתן האסתטית מינימלית".

איזה מכשור ליישור שיניים קיים כיום?

"ישנם כמה התקנים מרכזיים:

סמכים שקופים: חרסינה, מה שקרוי בלשון העם "קוביות".

פלטות שקופות: אלה מיוצרות בתהליך ממוחשב (המוכרת שביניהן invisalign), החוזה מראש את תהליך תזוזת השיניים. המטופל מרכיב את הפלטה ומחליף אותה כל שבועיים בערך, בפלטה המתאימה למנח השיניים החדש. הטיפול כולל בין 20-30 פלטות שונות לשלבי הטיפול השונים. מכשיר זה מועדף בעיניי רבים מהמטופלים בשל היתרונות הרבים הגלומים בו. ראשית, ניתן לחזות ולדמות באמצעות המחשב את תוצאות הטיפול הסופיות. שנית, נוחות השימוש רבה ביותר: הפלטה ניתנת להסרה בקלות, מה שתורם לכך שהמטופל יכול בסיטואציות מסוימות (מפגש אינטימי, מתן הרצאה, ראיון עבודה, מפגש חשוב) להסיר את הפלטה. שלישית, טיפול זה מאפשר רמת היגיינה גבוהה ביותר, הודות ליכולת לצחצח כל פינה בפה. רביעית, לסובלים ממחלות חניכיים, יש אפשרות לשמור על רמת תחזוקה גבוהה של החניכיים, עניין קריטי עבור המטופלים האלה.

ארודנטיס (aerodentis): פלטה ללילה. בתוך הפלטה מותקנות בועיות אוויר היוצרות לחץ וגורמות לתזוזת השיניים. מתאים בעיקר למקרים קלים של שיניים קדמיות עקומות.

"קוביות פנימיות": הכוונה לסמכים המוצמדים לחלק האחורי של השיניים, באופן בלתי נראה. זוהי טכניקה מורכבת מאד ולא רבים האורתודנטים שצברו ניסיון לגביה. חשוב לשים לב, גם אם רופא שיניים מבטיח תוצאות מצוינות, לבדוק את דבריו ולוודא כי הוא בעל ניסיון בתחום.

לפי מה נקבע באיזה מכשור ייעשה הטיפול ביישור שיניים?

"ישנם כמה שיקולים הנלקחים בחשבון: רצונו של המטופל והעדפותיו, צרכים רפואיים, מגבלות רפואיות, המטרה הסופית הרצויה, רצון לטיפול מהיר, מחד, אך גם יעיל מאידך, רצון למינימום פגיעה אסתטית ואילוצים טכניים".

כיצד לבחור רופא ליישור שיניים?

"יש לבחור מומחה ליישור שיניים ולסתות. רופא מומחה איננו מי שעוסק ביישור שיניים, אלא הינו מי שעונה על הגדרת החוק: למד שלוש וחצי שנות לימודים אוניברסיטאיות נוספות על לימודי רפואת שיניים; נושא מספר רישיון מומחה ממשרד הבריאות, נוסף לרישיון עיסוק ברפואת שיניים; ועבר בהצלחה את בחינות המומחיות".

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום