היפנוזה רפואית: להתרכז בבקשה

(0)
לדרג

משרד הבריאות קבע לאחרונה כי עיסוק בהיפנוזה רפואית ללא רשיון הוא עבירה פלילית שעונשה מאסר. מהי היפנוזה רפואית? ולמי מותר לעסוק בתחום?

מאת: מערכת zap doctors

זה אולי יישמע מעט משונה, אולם כמעט כל אחד מאתנו חווה חוויה היפנוטית עצמית לא פעם. למשל - בשעה שמתרכזים באופן עמוק ביותר בקריאת ספר עד שאנו חשים כחלק מהעלילה, או בזמן נהיגה בדרך מוכרת, כשאנו נוסעים על מעין "אוטומט" ומסוגלים תוך כדי לדבר בטלפון או לחשוב על כל מיני דברים אחרים אולם מוחנו יגיב במהירות כשקורה משהו בכביש. ואלו הן רק דוגמאות מעטות מחיי היום יום שלנו. ואכן, הרופאים גילו כבר לפני שנים רבות את יכולתו זו של האדם להיכנס למצב של ריכוז עמוק, והחלו להיעזר בו על מנת לטפל בתחומים שונים. כך בעצם נולדה ההיפנוזה הרפואית.

"היפנוזה היא כלי טיפולי ואבחנתי שבעזרתו ניתן לטפל בבעיות שונות", מסביר ד"ר עמיר לאור, רופא ילדים מומחה המורשה בטיפול בהיפנוזה. "הטיפול הינו קוגניטיבי-התנהגותי על רקע ההיפנוזה. היפנוזה היא למעשה מצב של ריכוז עמוק, שבאמצעותו אנו יכולים להשיג תוצאות על ידי שליטה בתחומים רגשיים והתנהגותיים. במצב המיוחד הנוצר בעת ה'טראנס ההיפנוטי' יש עקיפה של מנגנוני הגנה של האגו ועלייה ביכולת לקבל סוגסטיות- רעיונות ודימויים הניתנים למטופל ואשר ביכולתו להגשים אותן בדמיונו או במציאות".

היפנוזה רפואית
היפנוזה רפואית

כל אחד יכול להתהפנט?

"בעת הטיפול בעזרת היפנוזה מלמד המטפל את המטופל כיצד להשתמש ביכולות ההיפנוטית שלו כדי לטפל בבעיות שמהן הוא סובל. בכל אדם קיימת יכולת היפנוטית בסיסית, ויישום היכולת משתפר מפעם לפעם תוך תרגול. עם זאת, לא ניתן לשפר את יכולת ההיפנוזה המוטבעת בנו מבחינה גנטית. כ-80% מהאוכלוסייה מתהפנטים היטב, ול-10% יש יכולת גבוהה להיכנס לטראנס. רק ל 5%-10% יש קושי או אי יכולת להיכנס לטראנס".

חוק ההיפנוזה של משרד הבריאות קובע כי רופאים, רופאי שיניים וכן פסיכולוגים יכולים להיעזר בהיפנוזה ככלי טיפולי. יש לציין כי מטפלים אלה מחויבים לעבור קורס מעמיק שאורכו כשנה בנושא וכן טיפול תחת הנחייה של מדריך ומלווה. רק לאחר שהמטפל עובר מבחן קליני וועדה רפואית, הוא מקבל תעודה ורשיון לעסוק בתחום. במקביל עליו לקחת חלק בכנסים והשתלמויות בנושא. הוועדה להיפנוזה בישראל מפקחת על יישום החוק ופועלת לאיתור 'מטפלים' ושרלטנים בתחומים שונים העוסקים בהיפנוזה ללא רשיון במסווה של טיפול אלטרנטיבי, דמיון מודרך, NLP, הילינג, שיחזור גלגולים וכו'. ממשרד הבריאות מדגישים כי לפי החוק, עיסוק בהיפנוזה ללא רשיון הוא עבירה פלילית, שדינה שנת מאסר.

באילו מצבים אפשר לטפל בעזרת היפנוזה?

"ניתן לטפל במגוון בעיות רפואיות: כאבים כרונים, בעיות עור (פסוריאזיס, הקרחה מקומית, יבלות ויראליות ועוד שאר מחלות הנוטות להתפרץ במצבי לחץ), הפרעות נוירולוגיות שונות (טיקים, גמגום, ורטיגו וסחרחורת), הרטבת לילה, חרדות למיניהן ובהן גם חרדה דנטלית, תסמונת המעי הרגיז והרגלים מגונים כמו כסיסת ציפורניים, מציצת אצבע, תלישת שיער וכו'. לאחרונה החלו להיעזר בהיפנוזה רפואית גם בלידות, ולפני כמה שנים אף התפרסם מחקר שהראה כי נשים שנחשפו לסוגסטיות היפנוטיות כאשר ניסו להיכנס להריון, הצליחו להשיג תוצאות חיוביות יותר ולהפחית את הסטרס והלחץ.

"עם זאת, ישנם כמובן מצבים אשר אינם מתאימים לטיפול בהיפנוזה. למשל מצבי דיכאון עמוק או מצבים פסיכוטיים, שהטיפול בהם באמצעות היפנוזה עלול להחמיר את מצב החולה. כמו כן, אין לטפל בהיפנוזה כאשר מדובר במצבים של מחלה המצריכה טיפול אחר. למשל, אם ברור שאדם הסובל מכאבי בטן בשל דלקת בתוספתן, הוא אינו זקוק לטיפול להקלת הכאב על ידי היפנוזה אלא צריך לעבור ניתוח. חשוב גם לציין כי על מנת להשיג הצלחה בטיפול חשוב שיתוף הפעולה והמוטיבציה של המטופל וכן התאמת הטיפול בהיפנוזה לבעיה של המטופל".

החל באיזה גיל ניתן לעבור טיפול היפנוטי?

"ניתן להיעזר בכלי זה כבר מגיל 6-7 אם מדובר בילדים בעלי יכולת ריכוז והבנה סבירים. הגילאים בהם היכולת ההיפנוטית מרבית הם 9-15 שנים, אך היכולת ממשיכה עד גיל הזקנה ונשמרת לאורך השנים".

בואו לדבר על זה עם ד"ר עמיר לאור בפורום היפנוזה רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום