מיתוסים על משחות שיניים

(5)
לדרג

האם ניתן להמיר צחצוח שיניים בלעיסת מסטיק אחרי ארוחה? באיזו מידה מומלץ לצחצח חזק את השיניים? ד"ר אלברט ליאפיס בודק האם מדובר במיתוסים או עובדות

מאת: ד"ר אלברט ליאפיס

עם השנים, לצד השימוש הקונבנציונלי במשחת השיניים נוצרו מיתוסים רבים הן על המרכיבים והן על שימושים נוספים, שחלקם מבוססים ואילו חלקם הם בגדר אגדה בלבד. כמה דוגמאות למיתוסים אלה:

1. משחות השיניים המלבינות מכילות חמצן שגורם להלבנת השן: נכון באופן חלקי. משחות השיניים המלבינות ומשחות שיניים באופן כללי עובדות על שחיקת הפלאק והכתמים, שהצטברו על גבי השיניים. משחות השיניים המלבינות שוחקות באופן מאסיבי יותר את הפלאק והכתמים בשילוב עם חמצן בכמות מזערית (3% נטו בלבד), מסייע להלבנת השן. חשוב לזכור, שחומרים להלבנת שיניים, המכילים חמצן בריכוז גבוה יותר, מותרים לטיפול רק אצל רופא השיניים, ולכן יש לפנות אליו בנושא זה.

2. ככל שיש יותר קצף בעת הצחצוח, כך השיניים והחניכיים מתנקים טוב יותר: לא נכון. הקצף שנוצר בעת צחצוח השיניים הוא פונקציה של רכיב פעיל, שאינו קשור לטיב או רמת הניקיון בעת הצחצוח. נהפוך הוא, לעיתים רבות כמות הקצף עלולה להטעות, שכן במשחות שיניים שגורמות לפה להתמלא קצף נוצרת תחושה של צחצוח טוב, אך בפועל זוהי רק תחושה והניקיון אינו יסודי. מומלץ לבחור דווקא במשחות שיניים שמקציפות מעט בעת הצחצוח, דוגמת משחות השיניים החדשות של לייף.

3. מסטיק הינו תחליף לצחצוח לאחר ארוחה: לא נכון. לעיסת מסטיק מצליחה להוריד שאריות לכלוך גדולות בשיניים, שירדו ממילא לאחר הארוחה. רק צחצוח יסודי לאחר הארוחה מסייע בניקוי שאריות אוכל קטנות ובסילוק החיידקים.

4. רכיבים טבעיים במשחות שיניים הן רק גימיק שיווקי: לא נכון. ישנן משחות שיניים המכילות רכיבים טבעיים, דוגמת קמומיל המשמש כחומר אנטי דלקתי או אלוורה המרגיעה את החניכיים. חברות רבות משקיעות מאמצי פיתוח רבים בשילוב חומרים טבעיים במשחות השיניים, לכן יש לבדוק איזה חומר טבעי משולב במשחה ואת יתרונותיו ולהתאימו לצרכי המשתמש.

5. מלבד הטעם והצורה אין הבדל בין משחות שיניים לילדים ולמבוגרים: לא נכון. משחות שיניים למבוגרים מכילות ריכוז גבוה יותר של פלואור, המחזק את השן ומעלה את עמידותו בפני תקיפת העששת. לעומת זאת, משחות השיניים של הילדים בעלות טעם מתוק יותר, לכן רצוי לבחור לילדים משחת שיניים המיועדת להם. עם זאת, אין כל סיכון ומניעה שילדים ישתמשו במשחות השיניים לכל המשפחה.

6. משחת שיניים מסייעות לטיפול באקנה: נכון חלקית. משחות השיניים אכן מסייעות לייבוש פצעי אקנה, אך עם זאת יש לעשות זאת באופן שקול וזהיר, שכן אם מורחים משחת שיניים על פצעים למשך זמן ארוך עלולות להיווצר כוויות ואדמומיות בעור.

7. צחצוח השיניים בצורה חזקה מסייע טוב יותר בניקיון השיניים: לא נכון. צחצוח טוב אינו פונקציה של הפעלת כוח במהלך הצחצוח. נהפוך הוא כדאי מאוד לצחצח עם מברשת רכה ומשחת שיניים שמותאמת לבעיות השיניים והחניכיים של המצחצח. צחצוח חזק עלול אף לגרום לנזק בלתי הפיך של נסיגת חניכיים.

8. משחות שיניים מסייעות לניקוי כלים ותכשיטים מכסף: נכון. משחות השיניים מכילות סודה לשתייה או חומרים דומים לה, המסייעים בניקוי כלי כסף ותכשיטים שהשחירו. את הכלים והתכשיטים ניתן לנקות באמצעות שפשוף הכלים במטלית או מברשת שיניים ישנה, מעט מים ומשחת שיניים כמובן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים
פורום רפואת שיניים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום