טיפולי שיניים לחולים בסיכון גבוה

(2)
לדרג

טיפול שיניים לחולים בסיכון גבוה שונה מטיפול רגיל; בכתבה זו נסביר על הגישה והרגישות הנדרשות במקרים מיוחדים כאלה

מאת: מערכת zap doctors

ביקור אצל רופא השיניים מלווה אצל רובנו בחששות לגבי אופן הטיפול, מקצועיות הרופא וכד'. כאשר מדובר בטיפולי שיניים אצל חולים בסיכון גבוה, החששות רבים אף יותר. בעבר טיפולי שיניים היו בעייתיים עבור חולים כאלה מכיוון שהמודעות לגבי הסיכונים האפשריים במחלות שונות הייתה נמוכה. אולם, בשנים האחרונות רפואת השיניים התפתחה וכיום מבוצעים טיפולים והשתלות מתקדמות בעזרת מכשור וציוד חדשניים.

טיפול מיוחד

"כאשר מגדירים חולים בסיכון גבוה, מתייחסים בין השאר לחולי סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, חולים עם בעיות קרישת דם, חולי כליות, אנשים אחרי אירוע מוחי ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות", אומר ד"ר נתן שטיירמן, מנהל פורום טיפולי שיניים לחולים בסיכון גבוה באתר דוקטורס. "בנוסף, חולים אונקולוגיים המטופלים בתרופות ממשפחת הביפוספטים לטיפול בסרטן עלולים ללקות בנמק של עצמות הלסת, בעיקר לאחר טיפולי שיניים כגון עקירות ושתלים; לכן הם צריכים לקבל טיפול שיניים מונע או משמר על ידי רופא המתמחה בטיפולי שיניים לחולים בסיכון".

ד"ר שטיירמן מציין כי גם צריכת תרופות מסוימות דורשת טיפול מיוחד: "לחולים המטופלים בתרופות מדללות דם כגון אספירין, קומדין, פלביקס וכד', יש חומרים מיוחדים המיועדים לעזור במניעת דימום נרחב בזמן טיפולי השיניים". דוגמה נוספת היא חולים עם בעיות בקרישת הדם הקשורות למחסור בפקטור מסוים, וחולי המופיליה, אשר זקוקים להשגחה מיוחדת ואף לטיפול מקדים במקרים של טיפולי עקירה או טיפול חניכיים.

הדרך לטיפול מוצלח

יש לציין כי ישנן מחלות הבאות לידי ביטוי לראשונה בחלל הפה והסימנים הללו עלולים להצביע על מחלות מערכתיות, כגון איידס, סוכרת, סרטן וכד'. רופא בעל ידע וניסיון יאבחן אותן מבעוד מועד. בנוסף, חולים אשר בוחרים רופא/מרפאה לטיפול שיניים, צריכים לוודא שהטיפולים מבוצעים לא רק בידי רופאים מנוסים בתחום, אלא גם שהמרפאה שבה הם מטופלים קיבלה אישור ממשרד הבריאות לטיפול בהרדמה כללית. עקב המצב הרגיש, חשוב לוודא כי במקום מועסקים מרדימים מקצועיים ומנוסים, וכי ישנם אמצעים לטיפולי החייאה או חירום במידת הצורך. כמו כן, כיום רופאים ומטופלים כבר מבינים כי אווירה נעימה ויחס אישי מהצוות הרפואי הם לא פחות חשובים להצלחת הטיפול ולהרגשתו הטובה של המטופל במהלך הטיפול ולהחלמתו לאחר מכן.

הערכת סיכונים

"כאשר מטופל מגיע לבדיקה ראשונה אצל רופא השיניים הוא חייב לעדכן אותו לגבי מצב בריאותו. לאחר שהרופא מקבל את כל המידע הנחוץ, הוא מחליט על הדרך המתאימה והבטוחה ביותר לטפל", אומר ד"ר שטיירמן. "חשוב מאוד לספר לרופא השיניים על מהות המחלה ועל כל הטיפולים התרופתיים הניתנים, גם אם נראה כי הם לא קשורים לטיפול שיניים".

ניתן לחלק את הטיפולים בשיניים לטיפולים בסיכון גבוה ולטיפולים בסיכון נמוך. "כאשר מבוצעים טיפולים ללא פגיעה ממשית ברקמות ולא צפוי דימום רב, כמו לדוגמה בסתימות, מדובר בטיפול בסיכון נמוך", אומר ד"ר שטיירמן. "לעומת זאת טיפולים שבמהלכם יש דימום רב, עקירות שיניים, השתלות דנטליות, טיפולי חניכיים וכד', נחשבים טיפולים בסיכון גבוה".

כאמור, רופא מנוסה בעבודה עם חולים בסיכון גבוה עקב סיבות שונות, ידע לטפל בהם באופן מקצועי ונכון.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים לחולים בסיכון גבוה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום