טיפול שיניים: ביקור אצל שיננית

(0)
לדרג

טיפול תקופתי אצל השיננית עוזר לשמור על בריאות הפה בשגרה, ובעת צרה תומך בתהליכי הריפוי והשיקום שמבוצעים על ידי רופא השיניים והפריודונט

מאת: קטי ברנדזל

רופא השיניים מפנה מבוגרים וילדים לטיפול אצל השיננית כל שלושה עד שישה חודשים לפי הצורך. תדירות זו תלויה בראש ובראשונה ברמת צחצוח השיניים האישית של כל אחד. זמני הביקור אצל השיננית תלויים גם במצב הכללי של השיניים, בסוג השיקום ובגיל המתרפא. לאנשים שעברו שיקום פה נרחב מומלץ לבקר לעיתים קרובות יותר, כדי לתחזק, לשמור ולמנוע היווצרות חיידקים בין הכתרים. ילדים מופנים לטיפול מניעתי ראשון אצל השיננית בסמוך לגיל ארבע, לאחר ביקור אצל רופא השיניים; ביקור כבר בגיל שנתיים יכול למנוע מחסום פסיכולוגי בעתיד ומומלץ לשם היכרות.

ביקור שגרתי אצל השיננית יכול לעזור באבחון מוקדם של מחלת חניכיים, מכיוון שאחד המאפיינים של מחלת חניכיים הוא היעדר סימנים בשלבים הראשונים של המחלה. טיפול השיננית חשוב, גם אם אין סובלים ממחלת חניכיים, וזאת כדי למנוע הצטברות אבנית, הגורמת למראה לא נקי וריח רע מהפה. מומלץ לשלב את הטיפול עם בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים לאיתור בעיות בשלב התחלתי.

המלצות מחדר השיננית

כאב בטיפול - לעתים טיפולי שיננית כרוכים באי נוחות מסוימת, אך בדרך כלל הטיפול קל ופשוט, אם מקפידים להגיע בזמן (בין שלושה לשישה חודשים). כאשר יש אבנית רבה והחניכיים מודלקים, הטיפול עלול להכאיב. אבל קיימים כיום אמצעים רבים להקלה על אי הנוחות בזמן הטיפול. מומלץ לשתף את השיננית המטפלת בכל תחושת אי נוחות או כאב המתעוררים במהלך הטיפול.

הקצאת שורשים - הקצאת שורשים הוא אחד הטיפולים המומלצים למחלת חניכיים מתקדמת. בשל התכווצות החניכיים לאחר הטיפול, נוצרת חשיפה של השורשים וקיימת רגישות לקור וחום. הפתרון האפשרי הוא ניקוי עם מברשת שיניים רכה, שטיפות פה עם פלואוריד וצחצוח במשחות שיניים הקיימות היום בשוק לשיניים רגישות. כמו כן, קיימים חומרים נוספים שניתן למרוח מקומית במהלך הטיפול ולאחריו למניעת הרגישות ולהקלה משמעותית.

שימוש בחוט דנטלי - החוט הדנטלי מגיע למקומות שאליהם מברשת השיניים לא מצליחה להגיע ולכן הוא יעיל ביותר במלחמה במחלות החניכיים. מברשת השיניים מנקה רק את צדדיה החיצוניים והפנימיים של השן, ובזמן הצחצוח 70 אחוזים בלבד מהפלאק (הרובד הדנטלי) מוסרים. יתר הפלאק נותר בין השיניים וגורם לדלקות חניכיים.

תדירות הביקורים אצל השיננית - מומלץ לבקר אצל שיננית אחת לחצי שנה לסילוק אבנית, באותה הזדמנות כדאי לבקש מהשיננית הדרכה לשימוש נכון באביזרים השונים לשמירה על היגיינת הפה. ביקור שגרתי אצל השיננית רצוי שיתחיל בגילאים שש-שבע כשבוקעות כבר השיניים הקבועות.

יש חשיבות רבה לביקורים תקופתיים אצל השיננית במהלך טיפול אורתודונטי. בתקופת הטיפול האורתודנטי קיימים מכשירים שונים, בעיקר קבועים, אשר צוברים שאריות מזון וחיידקים, ולכן חשוב יותר מתמיד להקפיד על ניקוי השיניים.

מצב חניכיים טוב יאפשר לרופא המשקם לבצע טיפולי שיניים כגון סתימות וכתרים בצורה הטובה ביותר. טיפול אצל השיננית מפחית את דלקת החניכיים והדימום בזמן הטיפולים, ומאפשר קבלת יובש המהווה תנאי להצלחת טיפולים אלו.

דימום ותזוזת שיניים - במצבים כאלה יש לגשת בדחיפות לבדיקה אצל רופא מומחה למחלות חניכיים (פריודונט). חלק מהסימנים של מחלת חניכיים הם דימום בזמן צחצוח, חניכיים הנראים אדומים, נפוחים, ניידות שיניים וריח לא נעים מהפה. אם לא מטפלים במחלה, עלול להתרחש תהליך של ספיגת העצם שמחזיקה את השיניים בפה, ובסופו של דבר השיניים מתחילות להתנדנד עד למצב שבו צריך לעקור אותן.

טיפול אצל השיננית בזמן הריון - תקופת ההריון מלווה בשינויים הורמונליים היכולים לגרום מחלת חניכיים או להגבירה. טיפול השיננית בטוח ואף מומלץ במהלך ההריון, ולכן אין סיבה לדחות אותו.

קטי ברנדזל היא שיננית במרפאת "כללית סמייל" בהוד השרון.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום