הבהרת שיניים

(0)
לדרג

נושא הבהרת השיניים הולך ותופס תאוצה במרוצת השנים עם ההתפתחות המשמעותית שחלה בתחום.

מבוא

נושא הבהרת השיניים הולך ותופס תאוצה במרוצת השנים עם ההתפתחות המשמעותית שחלה בתחום. רפואת השיניים המודרנית מסוגלת לתת מענה הולם לנושא זה . קיימות מספר קטגוריות של הבהרות שיניים וכל קטגוריה כוללת בתוכה מספר שיטות. בכתבה זו אציג את העניין באופן כללי ובסדרת הכתבות הבאות אסקור את השיטות השונות והתאמתן לכל מקרה.

צבע השיניים

צבע השיניים תלוי במספר גורמים : איכות, כמות והיחסים בין הרקמות המרכיבות את השן. השיניים נוטות לכהות בצבען עם העליה בגיל, ובנוסף לכך יכול להיגרם שינוי צבע בשיניים או הכתמה שלהן במהלך החיים מסיבות חיצוניות או פנימיות.
גורמים חיצוניים להכתמה הם רבים, ונובעים בעיקר מכניסה של הצבע דרך סדקים שבאמייל (השכבה החיצונית של השן). דוגמאות נפוצות כוללות: עישון, קפה, תה, מספר סוגים של שטיפות פה, שתיה מרובה של יינות המכילים חומצה טאנית ועוד.

גם ללא חדירה של האמייל תוכל להתקיים הכתמה על ידי כל אחד מהגורמים שהוזכרו לעיל ועל ידי בקטריות כרומטוגניות (חיידקים צובעים).

הכתמה חיצונית יכולה להיגרם גם עקב חדירה של הצבע דרך השוליים של שחזורים בצבע השן ("סתימות לבנות") ושינוי צבעם.

גורמים פנימיים להכתמה

גורמים פנימיים להכתמה יכולים להיות גנטיים, מולדים, נרכשים או תרופתיים.

שימוש באנטיביוטיקה מסוג טטרציקלין ע"י האם במהלך ההריון או מתן התרופה לילד מתחת לגיל 8 שנים, גורם הכתמה אפורה וקשה מאוד לטיפול. שימוש יתר בפלואוריד גורם גם כן הכתמה קשה הקרויה: פלואורוזיס. חומרת ההכתמה תלויה במינון היתר של הפלואוריד שניתן.

סיבה נפוצה מאוד להכתמה היא שיניים לאחר טיפול שורש (בחלק מהמקרים) או שיניים שעברו מוות ספונטני (בעיקר כתוצאה ממכה). על נושא זה ארחיב בכתבה נפרדת.

גוון השן מול דרגות כהות

באופן טבעי קיים טווח רחב ונורמלי של גוונים בשיניים. נוהגים לציין את הגוונים באותיות שבין A ל-D מלבן לאפור ורדרד:
A- חום
B - צהוב
C - אפור
D- אפור ורדרד

כל גוון מסומן לפי דרגת הכהות במספרים שבין 1 ל-4. חשוב מאוד לציין שבפעולה של הבהרת שיניים אין באפשרותנו לשנות את הגוון הבסיסי אלא רק את דרגת הכהות של השיניים. מכאן יש להבין שהמושג "הלבנת שיניים", שנטמע בציבור, הוא הטעיה מפורשת! שיניים אפורות לעולם לא יהפכו ללבנות. משחות שיניים המתיימרות להלבין שיניים עשויות לכל היותר להשפיע במעט על דרגת הכהות של הגוון הקיים. במקרה שרוצים לשנות את הגוון הבסיסי מבוצע ציפוי של השן בחומר מרוכב או חרסינה, ולעיתים אף כתר (הנושא יוסבר בפירוט באחת הכתבות הבאות).

פעולת ההבהרה

כל פעולות ההבהרה מבוססות על שימוש בחומרים מחמצנים המסוגלים לחדור דרך האמייל, מפרקים את הקשרים הכפולים במולקולות הצבע ועל ידי כך מנטרלות אותו.
על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה של הבהרת שיניים, יש לאבחן במדויק את הסיבה או הגורם לשינוי צבע השן טרם ביצוע ההבהרה.
כאן המקום לציין שגם כאשר האבחון הוא נכון, לאף אחת משיטות ההבהרה הקיימות אין הצלחה של 100 אחוזים, אך מאידך בביצוע נכון של ההבהרה תופעות הלוואי והסיכונים הם מינימליים ולכן לרוב שווה לנסות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום