רפואה תזונתית והגנה בריאותית

(0)
לדרג

הזיהום הסביבתי במערב פוגע בבריאות של כולנו. ד"ר דוד חפץ מציע לבנות תשתית תזונתית נכונה להגנה על גופנו

מאת: ד"ר דוד חפץ

לפני 21 שנה עזבתי את הרפואה הקונבנציונלית והתחלתי לטפל באנשים בשיטות של רפואה טבעית. אני זוכר היום שכמה ממטופליי שאלו אותי מדוע השיטות הטבעיות הללו אינן קיימות בקופות החולים, אם הן באמת כל כך טובות. באותם ימים הערכתי, שאולי בעוד 50 שנה יקרה הנס הזה, אך לשמחתי, טעיתי. במהלך 11 השנים האחרונות לימדתי יותר ויותר מרפאים את רזי הרפואה התזונתית וכיום רבים מהם עובדים בקופות החולים ובבתי החולים.

הרפואה הטבעית הצליחה להציג עובדות מוצקות על הישגיה. אם נבחן לרגע את הפרדוקס הרפואי, נראה שלמרות שבשלושים השנים האחרונות אנו עדים להתקדמות הרפואה, אולם התחלואה עדיין נמצאת בעליה.

השפעת הסביבה

על פי הסטטיסטיקה היבשה, תוחלת החיים בישראל עומדת היום בממוצע על 77 שנה לגברים ו-81 לנשים. רבים מגיעים לגיל זה במצב ירוד ומתנהלים באיכות חיים עלובה. מעניינת העובדה שבעבר יותר אנשים הגיעו לגיל מבוגר במצב גופני טוב יותר, אם כי תוחלת החיים כשלעצמה הייתה נמוכה. הסיבה לתוחלת החיים הקצרה יותר בעבר נבעה מהתנאים התברואתיים הקשים, ממגפות שהפילו חללים רבים, מתמותת 50% מהתינוקות או הנשים היולדות, כתוצאה מהתנאים הסטריליים הירודים בזמן הלידה וכו'. עם זאת, אנו יודעים על אנשים שחיים כיום במקומות נידחים כמו בקווקז או בהרי ההימלאיה (אנשי שבט ההונזה), שמגיעים במצב בריאותי טוב לתוחלת חיים של למעלה מ-100 שנים; אמנם אנשים אלה חיים בתנאים פרימיטיביים, אך ללא הזיהום הסביבתי המוכר בעולם המערבי. למעשה, הם חיים על חקלאות אורגנית טהורה, כיוון שהם אינם מכירים משהו אחר.

מספר האנשים שסובלים ממחלות, כגון: סוכרת, טרשת עורקים (כולל בעיות לב ולחץ דם), סרטן, בעיות בדרכי הנשימה ועוד מחלות ניווניות, עולה מדי שנה. נתון מזעזע שפורסם לאחרונה מציין ש-25% מכלל האנשים עד גיל 40 צפויים לפתח את מחלת הסרטן. הרפואה המתקדמת והרופאים הנאמנים לה בוודאי אינם אשמים. נהפוך הוא, הם עושים כמיטב יכולתם לעזור לאנשים. לכן, עלינו לחפש את התשובה במקומות אחרים: בתנאים הסביבתיים הבעייתיים שבהם אנו חיים.

^^זיהום סביבתי^^

כמות המזהמים באוויר הולכת ועולה. נוכחות של מתכות, כמו עופרת וקדמיום, גורמת לתהליכי הזדקנות מואצים ופוגעת במערכת העצבים ובמערכת החיסון. על המערכת הביולגית שלנו יש נטל כבד כתוצאה משימוש מוגבר בריסוס בחקלאות המודרנית וזיהום המים. בנוסף, חשיפה כבדה למעל 3,000 תוספי מזון מלאכותיים חסרי ערך תזונתי בתעשיות המזון השונות גם משפיעה לרעה על המצב. כדי להתגונן מפני הזיהום הזה, יש צורך בתהליכים מיוחדים לניקוי הגוף ולתוספת של חומרי מזון שונים, כמו ויטמינים, מינרלים וכו'.

^^תזונה לקויה על קיבה מלאה^^

אחוז גבוה מהאוכלוסייה סובל מליקויים תזונתיים, למרות שהוא חי על קיבה מלאה. הרבה מאיתנו סובלים גם מעודף משקל. הפירות והירקות כיום אינם מזינים כפי שבעבר. האדמות החקלאיות כיום הרבה יותר עניות במינרלים. המזון המעובד, שרבים נוטים לצרוך בכמויות, הוא טעים מאד לחיך, אך פחות מזין את הגוף. ד"ר עמנואל צרסיקין, מי שהיה יושב ראש של ארגון National Nutrition Food Association בארה"ב, ערך מחקר יסודי בנושא ומצא ש-80% מהוויטמינים והמינרלים שהיינו אמורים לקלוט מהמזון, הולכים לאיבוד מסיבות שונות כמו אדמה ענייה, ריסוסים כימיים, עיבוד תעשייתי, אחסון לקוי וכו'. כתוצאה מכך, גופנו מקבל באופן יחסי עודף של סוכרים, שומנים, מלח, חומרים משמרים, צבעי מאכל, משפרי טעם וכו', אך פחות ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים (קרוטנואידים, פלבנואידים וכו').

^^מתח נפשי^^

המתח הנפשי בא לידי ביטוי בתחושות כמו עצבנות-יתר, כעס, שינה לקויה, חרדה, דיכאון וכו'. כל אלה משפיעים על מערכת העצבים אשר משפיעה על המערכת ההורמונלית כולה וזו משפיעה על כל התהליכים הביולוגיים בגוף. כתוצאה מכך נפגעות מערכות שונות בגופנו, לדוגמה: מערכת העיכול, מערכת החיסון, הלב וכו'. למעשה, אפשר להסיק מכך שהתנאים הסביבתיים הללו יוצרים בגופנו תשתית ביולוגית ירודה, שגורמת לנו להיות חשופים יותר למחלות שונות ומאיצה את תהליכי ההזדקנות של גופנו.

מחסור בוויטמינים

השלמה תזונתית נכונה ומאוזנת, יכולה לסייע לגופנו להיפטר מעודף הפסולת שאנו חשופים לה, להתגבר על המחסורים התזונתיים שהמזון היום יומי (אפילו הבריא ביותר) אינו מסוגל לספק בכמויות הנדרשות, ולאזן (לפחות באופן חלקי) את מערכת העצבים הנתונה להשפעות השליליות של המתח.

פרשת רמדיה חשפה לעיני הציבור את הסכנה הטמונה במחסור של ויטמין B1 לתינוקות, אך כמה מכם יודעים עד כמה משפיע חוסר זה גם על צעירים ומבוגרים ואף אחד אינו מתריע על כך? מחסור בוויטמין B1 גורם לעצבנות, לעייפות, לליקויים בזיכרון ובריכוז, לחלומות רעים ועוד. בנוסף, ידוע שמחסור בוויטמין B1 אופייני לאוכלוסיה הצורכת הרבה פחמימות ריקות (גלידות, עוגות, סוכריות, קמח לבן ומוצריו וכו'). תופעה זו שכיחה מאוד אצל ילדים שהולכים לבית הספר לאחר שאכלו עוגה ושוקו בארוחת הבוקר. לא פלא שאחר כך המורים מתלוננים על כך שהם עצבניים, אלימים, לא מרוכזים, מציקים לאחרים, מתקשים בלימודים ומשיגים ציונים נמוכים. עצוב עוד יותר לשמוע שבסוף, מציעה המערכת את הפיתרון "הקל" בצורה של כדורי ריטלין.

תשתית תזונתית

לפני שנים אחדות פנתה אליי אמא בעלת מודעות בריאותית גבוהה. היא טענה שבנה הוגדר בבית הספר כילד היפראקטיבי והם דורשים שיקבל ריטלין. האם חששה מאוד לתת לילד את התרופה בגלל תופעות הלוואי שלה, מה גם שלא רצתה ילד זומבי. כשהילד הגיע אליי, התחלתי בטיפול תזונתי יסודי ובתוספי מזון. כמו כן הכוונתי את הוריו לסייע לו באמצעות תוכניות לפעילות גופנית ותגבור בלימודים. כתוצאה מכך ובמהלך שבועות בודדים חל מפנה משמעותי בהתנהגותו של הילד הן בבית ובבית הספר. גם היכולת הלימודית שלו השתפרה וכל זאת ללא ריטלין.

עובדה ידועה היא שגוף שנבנה על תשתית תזונתית נכונה, יגיב טוב יותר לטיפול תרופתי במקרה הצורך. הדבר נכון גם לגבי תחומים אחרים כמו רפואה טבעית (ארומתרפיה, רפלקסולוגיה, עיסוי ועוד). מאידך, אדם עם תשתית תזונתית לא בריאה, שסובל מעצבנות, עייפות, חוסר שינה וכדומה, לא יגיב היטב לטיפולים פסיכולוגיים וגם לא לטיפולים אחרים, כמו מדיטציה, הילינג וכדומה.

במקרה אחר, הגיעה אליי בחורה צעירה מאוד והישגית והתלוננה על שורה של בעיות, ביניהן חרדה ותסכול. בנוסף לכך, היא סבלה מתסמונת המעי הרגיש, שהיא בעיה פסיכוסומאטית שמתבטאת במערכת העיכול. הטיפול בה כלל בניית תפריט מתאים ותוספת השלמות תזונתיות, על מנת לשפר את התפקוד של מערכת העיכול ולאזן את מערכת העצבים. כמעט במקביל לכך, היא טופלה בשיטות שעוסקות במישור הרגשי-רוחני, שמטרתן להפחית תחושות בלתי רצויות (כמו חרדה, כעס, פחד, עצב וכדומה) והגברת השלווה הנפשית ושמחת החיים. השילוב של שני תחומי הטיפול הללו שיפר באופן משמעותי את מצבה. כך, בטיפול שנמשך חודשים ספורים, נחסך מן המטופלת סבל של שנים.

לאור העובדה ש-70% מהמחלות בימינו נובעות מבעיות פסיכוסומאטיות, הקשות במיוחד לריפוי, במקרה זה הצליח הטיפול המשולב (הגופני הרוחני) לפתור את הבעיה תוך זמן קצר יחסית.

המידע במאמר מבוסס על הקדמה שכתב ד"ר דוד חפץ לספרו של ד"ר ריי סטראנד: "מה שהרופא שלך אינו יודע על רפואה תזונתית עלול להרוג אותך", הוצאת פוקוס.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום