מספר מכשירי ה-MRI יוכפל

(0)
לדרג

התוכנית הלאומית לקיצור תורים לבדיקות MRI יוצאת לדרך: יתווספו 22 מכשירים וכן יוכשרו עוד טכנאים ורדיולוגים כך שב-2017 מספר הבדיקות יגדל ב-30%

מאת: מערכת zap doctors

הרפורמה הלאומית של משרד הבריאות לקיצור התורים לבדיקות MRI יוצאת לדרך. אתמול (א') הציג שר הבריאות יעקב ליצמן את עיקרי התוכנית לקיצור זמני ההמתנה לבדיקת MRI ועל-פיה, יוגדל מספר מכשירי MRI בבתי החולים מאחר שבתי החולים יחויבו להפעיל מכשיר כזה (רובו במימון משרד הבריאות). כמו כן, יורחבו שעות הפעילות של מכוני הדימות במטרה לדלל את העומסים, ולקצר זמני ההמתנה לקבלת תורים לביצוע בדיקות MRI. בהתאם לכך, יופעל גם מוקד לקידום אפשרי של תורים חריגים.

זמני המתנה באזור המרכז הם הארוכים ביותר

לפי מבדק טלפוני של משרד הבריאות מיוני 2015 עולה כי זמן ההמתנה הממוצע לבדיקה עומד כיום על 51 יום. מסתבר שבאזור המרכז ובירושלים זמני ההמתנה הם הארוכים ביותר (71 ו-72 יום בהתאמה). כך למשל, בתל אביב זמן ההמתנה הוא כ-53 יום. לעומת זאת, בפריפריה זמני ההמתנה קצרים הרבה יותר: בצפון 42 יום, ובדרום 48 יום. בחיפה זמן ההמתנה הוא הקצר ביותר ועומד על 24 ימים.

עם השנים חלה עלייה מתמדת בשימוש במכשירי MRI: בשנת 2010 בוצעו בישראל 138,000 בדיקות וב-2014 מספר הבדיקות כמעט הכפיל את עצמו ל-267,000 בדיקות. שיעור הבדיקות ל-MRI עולה כל הזמן: אם ב-2008 היו רק 13.9 בדיקות ל-1000 איש, הרי שב-2016 מספרן יותר מיוכפל ויעמוד על 45.7 בדיקות ל-1000 איש. עם זאת, מספר מכשירי ה-MRI הפועלים כיום בישראל אינו מספיק ועומד על 24 מכשירים בלבד, מתוכם 4 מכשירים ניידים.

ניצול יעיל של התשתיות והגדלת כוח-האדם המיומן

בעיה נוספת היא שקיים מחסור בכוח אדם מיומן: הן בטכנאים להפעלת המכשירים והן ברדיולוגים לפענוח תוצאות הבדיקות. לפי התוכנית החדשה בשנת 2016-2015 יתווספו עוד 22 מכשירים , כך שמספר המכשירים כמעט שיוכפל ובסך-הכל יפעלו 46 מכשירים. 7 מכשירי MRI יתווספו לבתי חולים עם חדר מיון ללא MRI. תינתן תוספת של 2 מכשירים לקופות חולים לאומית ומאוחדת וכן מענק סיוע של 3 מיליון ¤ לרכישת מכשיר.

במסגרת הרפורמה יפעלו לייעל גם את התשתיות, לרבות הגדלת ניצולת המכשירים הקיימים ל-24/6 ו- 24/7 לבדיקות דחופות וכן ייעול הליכי הפענוח. תיבחן האפשרות להקמת מרכז פענוח לאומי.

קיים גם מחסור בכ"א מיומן: כיום פועלים כ-500 רופאים מומחים בדימות, מתוכם 70 מיומנים בפענוח MRI. לפי התוכנית עד סוף 2015 תאושר תוספת של 270 תקנים, מתוכם 137 בסקטור הממשלתי, וכן יפתח מרכז הכשרה לאומי לטכנאי MRI ב- 18.11.2015 המשלב לימוד עיוני, מעשי של המקצועה עם סימולטור מתקדם. מבחינת הרופאים מתוכננת תוספת של 25 מתמחים ברדיולוגיה לתגבור התשתית העתידית. תופעל גם תוכנית Fellowship לרדיולוגים מומחים, אשר מטרתה להגדיל באופן מיידי את מספר המומחים היכולים לפענח בדיקות MRI. כשהיעד הוא גידול שנתי של כ-15% במספר הרדיולוגים המיומנים בפענוח MRI.

ההערכה במשרד הבריאות היא שתוכנית זו צפויה להביא לגידול במספר הבדיקות: ב-2016 גידול של 14%, וב-2017 גידול של 30%.

שר הבריאות: קץ לסבלם של החולים

שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן אמר כי "אין סיבה שאזרחים יחכו חודשים ארוכים לבדיקת MRI. מדובר בסבל מיותר לחולים ועלינו לשנות זאת. החלטנו לחייב כל בית חולים להפעיל מכשיר כזה, ונשתתף במימון שלו. נתגבר כוח אדם ונפעל להקמת מרכז פענוח לאומי. הקמנו מוקד ייעודי בלשכתי לקידום תורים חריגים לטובת הציבור".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב הוסיף והבהיר כי: "התוכנית הלאומית ל- MRI היא חלק מקונטקסט רחב של פעילויות שאנו עובדים עליהן במקביל, שנועדו לאפשר מערכת איתנה ומענה לציבור במכלול האתגרים העומדים לפנינו.

מנכ"לי קופות-החולים: אלי דפס-מנכ"ל הכללית, רן סער-מנכ"ל מכבי, ניסים אלון-מנכ"ל לאומית, וזאב וורמברנד-מנכ"ל מאוחדת, שיבחו את המהלך של שר הבריאות ואמרו שיפעלו בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות להצלחת התוכנית הלאומית, במטרה להביא לשינוי במצב הקיים במערך ה-MRI בישראל לטובת המבוטחים.

אם אתם עדיין ממתינים לתור לבדיקת MRI שבועיים ויותר, אתם מוזמנים ליצור קשר עם המוקד לטיפול בפניות-הציבור בנושא תורים ל-MRI, בלשכת שר הבריאות: 02-5081325.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום