MRI: בדיקת מאמץ ללא קרינה

(0)
לדרג

הדמיית MRI של הלב, תוך מתן חומר כימי המחקה מאמץ גופני, מאפשרת זיהוי מדויק של הפרעות בפעילות הלב ללא קרינה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

המרכז הרפואי שיבא מציע "בדיקת מאמץ" חדשה ללא קרינה באמצעות הדמיית MRI של הלב תוך מתן דוביוטאמין - חומר המאיץ את הדופק, מעלה את עוצמת ההתכווצות של הלב ואת תצרוכת החמצן שלו, ובכך מחקה מאמץ גופני.

זמן הבדיקה הוא כשעה, במהלכה נתון המטופל בניטור אק"ג ולחץ דם ונמצא בקשר ישיר עם הרופא העורך את הבדיקה. בחצי השנה האחרונה מאז החל השירות נבדקו עשרה מטופלים.

הבדיקה מאפשרת אבחון מדויק של הפרעות בפעילות הלב במאמץ, ללא צורך במאמץ גופני, והיא מקובלת במרכזים רפואיים מובילים בעולם.

בסוף הבדיקה משווה הרופא ויזואלית בין תמונות הלב במנוחה לבין התמונות שנרכשו תחת מתן דוביוטאמין. השוואה זו מאפשרת לקבוע אם אזור מסוים בשריר הלב מתכווץ פחות טוב במאמץ. ירידה בהתכווצות שריר הלב תחת מאמץ בהשוואה למנוחה מצביעה על חוסר אספקת דם ועל היצרות בעורק המוביל דם לאותו אזור.

הבדיקה יכולה להחליף את הארגומטריה המסורתית, אך אינה מיועדת רק לצרכיהם של ספורטאים. היא יעילה מאוד בקביעת הצורך בניתוח מעקפים, לבירור מקורם של כאבים בחזה ולהערכת דרגת סיכון של ניתוח שאינו ניתוח לב.

"היתרון בבדיקת ה-MRI המתקדמת הוא בכך שרמת הדיוק בזיהוי הפרעה באספקת דם ללב, וקביעת הצורך בצנתור כלילי גבוהה יותר מאשר בבדיקות המקובלות כיום", מסביר ד"ר אשרף חמדאן, המרכז את השירות בשיבא. "בניגוד לבדיקת מיפוי לב, MRI אינה כרוכה בקרינה רדיואקטיבית", הוא מוסיף.

"בדיקת מאמץ" או בדיקת ארגומטריה היא בדיקה הנערכת בדרך כלל לספורטאים מקצוענים וחובבים. הנבדקים מדוושים על אופני כושר או רצים על הליכון, ואלקטרודות המוצמדות לגופם מתעדות את פעילות הלב במהלך מנוחה ומאמץ. גם אנשים שאינם חובבי ספורט מובהקים נזקקים לעתים לשירותיה של בדיקת המאמץ, כדי לאבחן הפרעות באספקת הדם לשריר הלב, בקצב הלב או בהולכה החשמלית של שריר הלב.

אפשרות אחרת לאבחון הפרעות בפעילות הלב במאמץ, היא הדמיית המאמץ באמצעות חומר כימי המאיץ את הדופק וביצוע בדיקת אקו-לב. בדיקה נוספת היא מיפוי לב, המתבצעת בהזרקת חומר רדיואקטיבי. לבדיקות אלה מספר חסרונות, כשהבולטים בהם - קרינה ורמת דיוק מוגבלת.

הדמיית ה-MRI מתאימה לטווח רחב מאוד של מטופלים, אינה תלויה במבנה גופו של הנבדק ויעילותה אינה נפגעת בנוכחות מחלות ריאה - בשונה מבדיקת אקו לב, המפיקה תוצאות מוגבלות אצל נבדקים עם השמנת יתר, מעשנים ונבדקים הסובלים מנפחת (אמפיזמה).

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום