משהו קצת כבד

דיון מתוך פורום  תמיכה הדדית

03/06/2002 | 11:36 | מאת: שלומי

יש לכם כוח ? נאמר בתלמוד: שני אנשים הולכים במדבר. יש להם רק קיתון אחד של מים. והוא שייך לאחד מהם. אם ישתו שניהם ממנו, ימותו שניהם. אם ישתה אחד את הכל, הוא יחיה וחברו ימות. אמר בן פוטירא (חכם אחד): ישתו שניהם ואל יראה אחד במיתתו של חברו. בא רבי עקיבא ולימד: ישתה זה שהקיתון שלו , וחברו ימות , ולמה ? חייך קודמים. כלומר, שבתחילה היתה התיאוריה , שצריך להעדיף את הידידות האמיצה, את החברות. לא יתכן שאדם ישתה את כל המים , ואפילו שהמים שלו , ויראה איך חברו מת. אבל רבי עקיבא לימד שזו לא הדרך. חייך קודמים ואדם בסיטואציה שכזו , שבמילא אין הוא יכול להציל את חברו, צריך הוא להציל את עצמו. בא הרמב"ן (רבי משה בן נחמן, חי במאה האחת עשרה) ושואל: הרי רבי עקיבא היה זה שאמר: ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה. אדם צריך לאהוב את חברו כשם שהוא אוהב את עצמו. האין זה סתירה למה שאומר רבי עקיבא : "חייך קודמין" ? מישהו רוצה להגיב ? להעיר, להאיר לשאול לענות יום טוב

03/06/2002 | 11:45 | מאת: מיכל

ייתכן שקדושת החיים עולה על ואהבת לרעך כמוך. אני חושבת שזה ההבדל בין האדם האגואיסטי לבין האדם האלטרואיסטי. ואל תשאל מה הייתי עושה במצב כזה כי : "אל תשפוט אדם עד שתגיע למקומו". מי אמר את זה?

03/06/2002 | 11:53 | מאת: שלומי

הביטוי המדוייק יותר הוא: "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו", נדמה לי שזה בפרקי אבות. פרקי אבות נכתבו על ידי התנאים. הם חיו לפני למעלה מאלף שנה ! לגבי תשובתך, צר לי לבשר לך , מיכל , שאין לי מושג ירוק ואפילו לא מושג ורוד, מה פירוש המילה: אלטרואיסטי. זה אמור להיות ההיפך מאגואיסטי ? אבל עדיין, השאלה של הרמב"ן עומדת על מקומה. מה היא דעתו של רבי עקיבא ? אם הוא מטיף לואהבת לרעל כמוך, וההדגשה היא על "כמוך" זאת אומרת, שחברך צריך להיות חשוב לך בדיוק כמו שאתה חשוב לעצמך ! ומצד שני הוא פסק: חייך קודמין. האין זו סתירה ?

03/06/2002 | 11:53 | מאת: איתן

כן שלומי.... אני רוצה:)) אני חושב שרבי עקיבא צודק. מפני שנכון המשפט ואהבת לרעך כמוך. אבל כמו בכל מצב החיים חזקים יותר במיקרים מסוימים וכך גם במקרה הזה. במקרה של הצלת הנפש. עדיף שאחד יאבד את החיים שלו מאשר ששנים. זאת אומנם מחשבה קרה. אבל מה יועיל מוות של שניים עם יש סיכוי שאחד ינצל שאחד יוכל להביא עזרה להציל את חברו. אהבת אדם אחר באה בנוסף לאהבת עצמך. אם אתה לא אוהב את עצמך אתה לא יכול לאהוב אחר, אתה מקסימום יכול לקנאות בו. איתן

03/06/2002 | 12:18 | מאת: שלומי

גם מיכל כתבה כמוך, פחות או יותר. אכן אין טעם להיהרג , אם זה לא מועיל לאף אחד. זה במקרה ששניהם שותים חצי קיתון, ושניהם מתים. אבל, האם יכול האדם לתת את קיתון המים לשני , שהשני ינצל והוא ימות ? הרי זה מעשה נאצל ? להקריב את חייך בעבור הצל את זולתך. לפי רבי עקיבא, זה אסור. אתה חייב להציל את עצמך לפני שתציל את חברך !