שביל הזהב !
דיון מתוך פורום תמיכה הדדית
לא שביל החלב, אלא שביל הזהב של הרמב"ם. לכל מי שנתקל בביטוי בפעם הראשונה, אז הכוונה היא שכל אדם, ראוי לו שיסגל לעצמו את השביל הזה. ומהו השביל הזה ? בכל המידות והתכונות הנפשיות של האדם, יש קיצוניות לצד אחד , וקיצוניות לצד השני, ומצב ממוצע. למשל: יש קמצן מצד אחד, פזרן מצד שני, והטוב ביותר, להיות באמצע. לא פזרן גדול ולא קמצן. יש כעסן , ויש אדיש. הטוב ביותר , באמצע. יש רחמן ויש אכזר, הטוב ביותר, להיות באמצע. כך בכל מידה ומידה. וכך כתב הרמב"ם בהלכות דעות פרק ב' הלכה ד': "אם היה אדם גבה לב , ינהיג עצמו בביזיון הרבה, וילבש בלויי סחבות המבזים את לובשם,וכיוצא בזה, עד שיעקר גובה הלב ממנו ויחזור לדרך האמצעית שהיא הדרך הטובה". כלומר, הרמב"ם מציע לאדם שחש כי יש לו מידה מסויימת שבה הוא לא נמצא באמצע אלא נוטה לצד אחד יותר מדי, למשל אם הוא מתנשא ובעל גאווה, שיקח את עצמו קיצונית לצד השני , יתנהג בשפלות לצד הקיצוני השני, וכך הוא יתאזן. דבר זה נקרא בפי החכמים: תשובת המשקל. כך הדבר לגבי כל התכונות של האדם. אדם שמרגיש שהוא קמצן יותר מדי, ורוצה להשתחרר מהמידה הרעה הזו, יתחיל לשפוך כספים ולבזבז בלי הכרה, וכך יתאזן ויגיע לממוצע הדרוש. מה דעתכם על הרעיון הזה של הרמב"ם ?
מה תשובתך ? את חושבת שזה רעיון יעיל ? שזה יעבוד ? שזה כדאי ?
זה לא כל כך פשוט. איך אדם יכול להשתנות ועוד בקיצוניות שכזאת. הלמידה היא תהליך ארוך ומייגע. קשה להגיע מהר מקיצוניות לקיצוניות. זה דורש זמן. אני חושבת שמספיקה העובדה שהאדם מודע לחוסר האיזון שבו וברצונו לשנות זאת. מכאן הוא יכול לבחור את הדרך שמתאימה לו לשנות תכונה זו בעצמו. העיקר היא המודעות העצמית, פיכחון ולא עיוורון.
ומי אמר שזה תהליך קצר ? הרמב"ם לא אמר כמה זמן יקח הטיפול. הוא רק אמר את הכיוון הכללי. לתפוס את הקיצוניות השניה. גם אני מסכים לדעתך שההפנמה, ההכרה במגרעת, זה כבר צעד גדול קדימה. כשאדם מודע לבעיה שלו, ומודה שהוא בבעיה, יש סיכוי טוב שהוא גם יעשה משהו בנידון. אני יודע שבאלכוהוליסט אנונימוס, עומדים החברה במעגל ומכריזים בקול: I AM AN ALCOHOLIST , שוב ושוב. מחדירים למוח את ההכרה שהם אלכוהוליסטים, מכורים לטיפה המרה, ושהם צריכים להתמודד חזיתית עם ההתמכרות, לא להתעלם מהבעיה. השאלה שלי היתה אם הכיוון הזה לא מסוכן. כלומר, ללכת לקיצוניות השניה, יתכן וזה דוקא לא מומלץ. צריך את ההדרגתיות. אבל מי אני שאחווה דעה מול הרמב"ם , הנשר הגדול ?