תופעות לוואי תרופות גנריות

דיון מתוך פורום  ייעוץ תרופתי

09/05/2026 | 12:12 | מאת: nush

אימי בת 86 סובלת מאי ספיקת לב, עקב טיפולי כימו שעברה והקרנות חלתה 4 פעמים בסרטן שד. כיום אין מחלה פעילה. נוטלת תרופות: אינטרסטו 100 פעמיים ליום ,קרדיוליק 2.5 פעם אחת , אלקוויס 2.5 פעמיים, פורסיגה, חצי פוסיד. בשנתיים אחרונות סובלת מכאבי בטן לא מוסברים בייחוד אחרי נטילת תרופות בבוקר .לעיתים סובלת מתחושת עילפון ,עקב ירידת לחץ דם אחרי תרופות . כל התרופות כמעט חוץ מקרדיוליק ופורסיגה הם תרופות גנריות ואנו חוששות שכל הכאבים- הם עקב תרופות גנריות .היא סובלת גם מירידה במשקל וחוסר תיאבון . עברה אולטרסנד בטן ולא נמצא כלום . לאחרונה רופאה קרדיולוגית החליפה מינון לקרדילוג 1.5 ליום ואינטרסטו 50 פעמיים ביום. האם יתכן שהכאבים שהיא חובה היא עקב המעבר לתרופות גנריות שמנו לב שהתחליף של אלקוויס אפיקס וסקטור תחליף אינטרסו ,,שנוטלת אותם פעמיים ביום . אחרי נטילת התרופות בבוקר , מתחילים כאבי הבטן החזקים. האם ניתן לדרוש מכללית מעבר לתרופות מקוריות או שיש סיבה אחרת לתופעה תודה

לפי חוק הרגולציה לא אמור להיות הבדל "משמעותי" באפקט בין תרופה מקורית לתרופה גנרית. מצד שני תרופה גנרית מחכה תרופה מקורית ב- 80% עד 125% כלומר יתכן ויש שוני אבל מינמאלי שלא אמור להשפיע על אפקט כאשר אנחנו מדברים על תרופות ללחץ דם (לעומת כך בתרופות נוגדות קרישה כמו אליקוויס שוני כזה עלול להיות בעייתי). לפי החוק - יש לקופות חולים את האישור להשתמש בתרופה גנרית במקום תרופה מקורית כאשר לתרופה גנרית יש את האישור של משרד הבריאות. מצד שני יש מחלות מסויימות כגון אפילפסיה ועוד מחלות נוירולוגיות שלא מאפשרים מעבר לתרופה גנרית כל עוד המטופל מאוזן על תרופה מקורית. ולכן עצתי אם אכן התופעות לוואי נובעות מהתרופה עצמה (ולא מהמינון שיכול להיות גבוה) אז הרופא המטפל יכול לבקש אישור מהקופה לספק לאמא את התרופה המקורית ביוחד שמדובר באוכלוסיה גריאטרית עם מחלות רקע ועם רגישות לתופעות לוואי. אבל חשוב לברר קודם שהתופעות לוואי לא נובעות מהמינון הגבוה, ולכן יש לנסות לערוך שינוי במשטר הטיפולי ואז לגבש המלצה.

מנהלי פורום ייעוץ תרופתי