כיצד העובדה שאני נכדה לניצולת שואה משפיעה על תפיסת
דיון מתוך פורום ניצולי שואה ודור ההמשך
שלום, שמי קורל ואני סטודנטית לחינוך מיוחד. ניתנה לנו עבודה בפילוסופיה של החינוך ובחרתי לשאול את שאלת המחקר הבאה: כיצד העובדה שהיותי נכדה לניצולת שואה משפיעה על תפיסתי החינוכית?. בחרתי לערוך את עבודתי בשל חשיבות ומהות רבה לנושא זה עבורי. סבתא שלי היא היקרה לי ביותר, היא גיבורה גדולה והיא ניצולת שואה. זו ההזדמנות שלי להכנס לנושא. את העבודה חילקתי לשלושה רבדים: חלק ראשון- עם סבתא, השני- דור שני-אימי ואחיה ואז החלק השלישי-אני. האם תוכלי לייעץ לי לגבי נקודות חשובות בעבודתי שעליי לבדוק? תודה ענקית, קורל
הי קורל, אני מניחה שהעבודה החשובה שלך נוגעת בענייני חינוך ,שאותם את יכולה להגדיר .ממקומי כאן אינני יכולה להבין האם זו תפיסה חינוכית לגבי חינוך הילדים הפרטיים שלך, או שלך כמחנכת בכיתה, במערכת החינוך, אבל אלו משתנים שעל פיהם ניתן אחכ לבסס את התפיסה הפנימית שלך, ואיך היתה או לא היתה מושפעת מהיותך דור שלישי. אני מציעה לך לקרוא ספרים על דור שני ושלישי, ומאמרים (הספר "נושאי החותם" למשל, ויש עוד), ולנסות לגבש משם מושגים שילכו איתך לאורך הבדיקה שלך. נסיוני בעבודה טיפולית עם בני הדור השלישי, והשני, אני יודעת בוודאות שיש "חותם" של חרדות, התייחסות לאוכל, לשמירה על כסף, למשפחתיות וערכיה, ליחס לאחר - הזר ,ועוד. את יכולה להתקשר אלי 054-4871729 גילי כנעני
הי קורל, את מוזמנת לשלוח לי מייל, עם מה בדיוק את צריכה ואוכל להממליץ לך על מאמרים וספרים, ולשלוח לך חלק מהם. nogatzukert@gmail.com עם זאת, חשוב שתדעי שיחסית ישנם מעט מאמרים על בני הדור השלישי ורובם מתייחסים לבני הדור השני. מבחינת ספרים בעברית, ישנו את נושאי החותם של דינה ורדי, שהוא ספר מקיף ובסיסי. כמו כן ישנו ספר בשם ילדות בצל השואה של גוליה צייטין וזהבה סולמון שמתעסק בנושא ואף מתרגם מספר מאמרים חשובים מאנגלית. בנוסף לאוניבריסטה הפתוחה ישנו ספר בשם פסיכולוגיה של השואה בעריכת דן בר-און ואלון לזר. בהצלחה, נגה
להתחבר לרשת החברתית של יד ושם. http://education.yadvashem.org/