נשים: צניחת נרתיק אחורי

(31)
לדרג

חולשה של רקמת הנרתיק עלולה לגרום לרקטוצלה, "בקע" וגינלי. הרקטוצלה פוגעת באיכות החיים של הנשים, אך ניתן לטפל בה בניתוח לחיזוק דופן הנרתיק

מאת: ד"ר חיים קריסי

נרתיק תקין בנוי כגוף גלילי המוקף בשרירי רצפת האגן. אורכו כ-10-8 ס"מ, והוא מחזיק בחלקו העליון את שלפוחית השתן ובחלקו התחתון את המעי הגס והדק. מבנה תקין של נרתיק דרוש למתן צואה ושתן נורמלי וכמובן לקיום יחסי מין איכותיים. במצב של רקטוצלה, צניחת נרתיק אחורי, קיים בלט פנימי או חיצוני של קיר הנרתיק האחורי שמאחריו נמצא הרקטום. למעשה זהו "בקע" או איזור חלש בנרתיק.

אצל נשים צעירות רבות לאחר לידות, או מאידך עם התקדמות הגיל, נוצרת חולשה של רקמת הנרתיק ונגרם בלט של הרקטום לתוך הנרתיק, ואף מחוץ לפתח הנרתיק במקרים החמורים. תופעה זאת נקראת רקטוצלה. צריך להבדיל תופעה זאת מצניחת רקטום (rectal prolapse) שהיא נדירה מאוד, ובה יש יציאה של הרקטום דרך פי הטבעת עצמו.

הרופאים מתקשים לקשר בין התסמינים

רקטוצלה יכולה לגרום לתחושת כובד או מלאות בנרתיק, תחושה או מראה של "כדור" שיוצא מהנרתיק, ולעיתים בלחיצה מבחינים בקיר האחורי של הנרתיק הבולט החוצה. נשים צעירות ומבוגרות עם רקטוצלה סובלות מקושי בריקון הצואה ומתחושת חוסר התרוקנות לאחר צאייה. במקרים חמורים יש צורך בהחדרת הרקטוצלה עם האצבע לנרתיק כדי להתרוקן. נשים צעירות ומבוגרות סובלות גם מרפיון ניכר ביחסי מין או לחילופין מכאב בקיום יחסי מין. האישה או בן זוגה מבחינים בשינוי באיכות יחסי המין, חוסר חיכוך מספק ואף קושי להגיע לאורגזמה.

במקרים קשים, בייחוד אצל נשים שעברו כריתת רחם, יתכן בלט של המעי דק לנרתיק (אנטרוצלה). הסימפטומים העיקריים של אנטרוצלה כוללים תחושת כובד בנרתיק, הרגשת גוש היוצא מהנרתיק ולעיתים אף מבחינים בקיר הנרתיק הבולט מחוץ לנרתיק, בדרך כלל הקיר האחורי. לרוב אין בעיית התרוקנות - בניגוד לרקטוצלה.

רופאים רבים שאינם אורוגניקולוגים או חסרי ניסיון רב בטיפול בצניחת אברי אגן מתקשים הרבה פעמים לקשר בין התסמינים לבדיקה הגניקולוגית. חשוב מאד להקשיב לתלונות האישה ולבדוק קיום של רקטוצלה, שמסביר למעשה את התלונות ומאפשר טיפול קל יחסית ומיטבי.

טיפול לחיזוק דופן הנרתיק

מומלץ לפנות לבדיקה וייעוץ ראשוני אצל אורוגניקולוג מנוסה שיכול להציע טיפולים שונים לכל מגוון בעיות רצפת האגן. לעתים קרובות קיימת במקביל לרקטוצלה גם אנטרוצלה, צניחת שלפוחית השתן או הרחם, ולעיתים אף הפרעות במתן שתן עד כדי דליפת שתן. חשוב להיבדק בצורה מלאה על ידי אורוגניקולוג מנוסה ולידע אותו לגבי מכלול התסמינים. ישנם כמה טיפולים ברקטוצלה: טיפול שמרני - החדרת התקנים נרתיקים שמונעים את הצניחה, טיפול ניתוחי - להחזרת האנטומיה והתפקוד התקין.

התקן נרתיקי הוא גוף זר, לרוב עשוי מפלסטיק או סיליקון, שמותאם על ידי רופא מומחה בגודל ובצורה למבנה הנרתיק. ההתקן מוחדר לנרתיק ומרים את החלק שצנח למקומו. החיסרון העיקרי בהתקן הוא העיסוק המתמיד איתו וסיכון לזיהום והפרשות כרוניות מהנרתיק.

מאחר שרקטוצלה ואנטרוצלה הן פגמים ברקמות התומכות בנרתיק ולא בדופן המעי, הדרך המוצלחת ביותר לטפל בהן היא באמצעות ניתוח לתיקון דופן הנרתיק. הטיפול המיטבי הוא ניתוח פלסטי וגינלי מדויק, הנעשה ביד מיומנת בלבד לפתיחת הנרתיק החזרת ה"בקע" למקומו, תוך חיזוק הרקמה שמפרידה בין החלחולת לנרתיק. בניתוח זה ניתן גם להצר את הנרתיק ולהחזיר אותו לצורתו המקורית מלפני הלידות. משך הניתוח כשעה וניתן לבצעו בהרדמה אזורית או כללית לפי רצון האישה. תוצאות הניתוח מתבטאות באנטומיה תקינה, שיפור בצאייה וביחסי מין. הניתוח משקם את הרקמות שנמתחו או נקרעו באזור הצניחה. בנוסף, בניתוח מחזקים את דופן הנרתיק על מנת למנוע צניחה חוזרת. בדרך כלל רוב תיקוני הצניחה מבוצעים דרך הנרתיק, אלא אם קיימת בעיה בריאותית אחרת, שמחייבת ביצוע התיקון באמצעות חתך בבטן. התוצאות, עד כה, מראות שיפור ניכר ביכולת ההתרוקנות של החולות, הפחתה משמעותית בשימוש באמצעי עזר ליציאה ושיפור ניכר באיכות החיים. כעיקרון מומלץ ניתוח בגישה וגינלית, המבוצע ביד מיומנת בלבד, לרוב על ידי מומחה לכירורגיה של רצפת האגן, אורוגניקולוג שיכול לתקן גם צניחות אחרות או דליפת שתן.

משך האשפוז בין מספר שעות לימים בודדים - לפי היקף הניתוח. רוב הנשים חוזרות לפעילות שגרתית תוך כשבועיים. יש להימנע מפעילות הכרוכה במאמץ פיזי, הרמת משא כבד ועצירות במהלך ששת השבועות הראשונים, ולהעלות את רמת הפעילות בהדרגה. הרופא המנתח ייתן הנחיות מיוחדות לטיפול במעי, אך חשוב לצרוך מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים ולשתות מספיק נוזלים. מומלץ לשתות כשמונה עד עשר כוסות מים ביום, ומומלץ לשמור על משקל גוף תקין ולהימנע מעישון שגורם לשיעול כרוני וללחץ על רצפת האגן. רוב הנשים מסוגלות לחזור לקיום יחסי מין לאחר תקופה של שישה עד שמונה שבועות. מומלץ בהחלט לקיים יחסי מין סדירים, אם כי יתכן כאב קל ביחסים במגע הראשון עד להסתגלות למבנה החדש. שמן תינוקות או מסכך אחר מקלים על החדירה.

ד"ר חיים קריסי הוא מנהל השרות האורוגניקולוגי המרכז הרפואי "רבין", מומחה לאורוגניקולוגיה וכירורגיה של רצפת האגן.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים פלסטיים ואסתטיים של הפות, הלדן ורצפת האגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום