בדיקת MRI מאבחנת שלייה נעוצה

(0)
לדרג

מחקר מראה: בדיקת MRI יכולה לזהות שלייה נעוצה, והיא מדויקת יותר מבדיקת האולטראסאונד. כאשר המצב לא מאובחן בהריון הוא עלול לגרום לסיבוכים בלידה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: בדיקת HIV, בדיקת פאפ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-95 של ה-Radiological Society of North America (RSNA), עולה כי בדיקת ה-MRI היא כלי עזר מדויק ושימושי לאבחנת שלייה נעוצה. החוקרים מסבירים כי במצב של שלייה נעוצה, השלייה מוצמדת בחוזקה לדופן הרחם, עם מידה מסוימת של חדירה לדופן. במידה והמצב לא מאובחן במהלך ההריון, הדבר עלול להוביל לסיבוכים חמורים במהלך הלידה, כולל דימום אימהי מסיבי, צורך בעירויי דם ואף בכריתת רחם. תמותה אימהית מתרחשת ב-7% מהמקרים.

החוקרים מציינים כי השכיחות של שלייה נעוצה עלתה בשנים האחרונות, מ-1:30,000 לידות ב-1950 ל-1:2500-1:533 לידות כיום. לדבריהם, הדבר נובע בעיקר מעלייה בשכיחות הניתוחים הקיסריים, אשר מעלים את הסיכון לשלייה נעוצה בהריונות הבאים. הסיכון המוגבר נובע מכך שצלקת הניתוח גורמת להפרעה בשכבה באנדומטריום, החשובה לגדילה של השלייה במיקום נכון ברחם.

גורמי סיכון נוספים לשלייה נעוצה כוללים גיל מבוגר מ-35 שנים, ניתוח רחם קודם פרט לניתוח קיסרי (דוגמת גרידה) ושליית פתח, מצב בו השלייה מכסה על פתח צוואר הרחם. החוקרים מדגישים כי שילוב של שליית פתח ושלייה נעוצה הוא מסוכן במיוחד. האבחנה של שלייה נעוצה היא משימה קשה. לרוב נעשה שימוש בבדיקת האולטראסאונד, אך רגישות הבדיקה לאבחנת מצב זה היא 33%-100%.

זיהוי הכרחי

מטרת המחקר הייתה להעריך את הדיוק של בדיקת ה-MRI לזיהוי שלייה נעוצה. המחקר כלל 71 נשים הסובלות מסיכון גבוה למצב זה, לאור היסטוריה של ניתוחים קיסריים בעבר או חשד שעלה בבדיקת אולטראסאונד.

מתוצאות המחקר עולה, כי בדיקת ה-MRI זיהתה 88% ממקרי השלייה הנעוצה, וכן איתרה נכונה 96% מהנשים ללא שלייה נעוצה, עם שיעור דיוק כולל של 90%. לפיכך מסבירים החוקרים כי הבדיקה טובה לזיהוי ולשלילה של שלייה נעוצה, והיא מדויקת יותר מבדיקת האולטראסאונד.

לאור זאת, החוקרים ממליצים לנשים הסובלות מסיכון גבוה לשלייה נעוצה לעבור בדיקת אולטראסאונד להערכת השלייה, ולשקול ביצוע של בדיקת MRI במידה ותוצאות בדיקת האולטראסאונד אינן חד-משמעיות. הם מדגישים כי זיהוי של שלייה נעוצה לפני הלידה הוא הכרחי, וכי חשוב להתכונן לסיבוכים הצפויים מבעוד מועד.

מומחית מהתחום ציינה כי מדובר במחקר חשוב, לאור השכיחות העולה של ניתוחים קיסריים ושל הריונות בגיל מבוגר יותר, שהינם גורמי סיכון לשלייה נעוצה. היא הוסיפה כי בדיקת ה-MRI נמצאה יעילה יותר בשלילת שלייה נעוצה, והדבר חשוב על מנת למנוע שימוש מיותר במשאבים, כולל הכנת מנות דם, מרדימים וצוותי מנתחים.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום