פסיכו-דרמטולוגיה: העור והנפש

(6)
לדרג

טיפול ברפואת עור, המתמקד בסימפטום העורי, אינו מספק אם קיימת מצוקה פסיכולוגית. על הקשר בין עור לנפש

מאת: ד"ר עידית אוריון

כאשר בוחנים את ההשפעה של מחלת עור על החולה, הנטייה היא להתעלם מחשיבותם של האספקטים הפסיכולוגיים המלווים אותה. מחלות עור נחשבות פעמים רבות כבעיות קוסמטיות שוליות בלבד הן על-ידי רופאים והן על-ידי האוכלוסייה הכללית. אלא שבשונה מהמחלות הפנימיות, מחלות עור "מראות את עצמן" כלפי חוץ, כלפי אנשים אחרים, וקשה להסתירן. זו הסיבה שמחלות עור יכולות להשפיע על איכות החיים, ההערכה העצמית ודימוי הגוף של הלוקה בהן, ולפיכך להשפיע על הדרך שבה החולה חי את חיי היום-יום שלו. יתרה מזאת, הדרך שבה מחלת העור משפיעה על חיי החולה אינה קשורה בהכרח לחומרת המחלה, דבר המעמיד את הרופא או את האנשים הסובבים את החולה במצב של חוסר הבנה, או גרוע מזה - מצב בו הם אינם נותנים לגיטימציה למצוקה.

השפעת המרכיב הפסיכולוגי

הקשר הפיזיולוגי שבין העור ומערכת העצבים המרכזית הוא מובהק: שניהם נוצרו מאותו מרכיב עוברי - האקטודרם. כפי שהיה בתקופה העוברית המוקדמת, גם בהמשך החיים מתקיימים קשרי גומלין רבים ביניהם, דבר המסביר כיצד מצבי רוח, מאורעות חיים ומצבי מתח משפיעים על יצירת מחלות עור או מחריפים מחלות עור קיימות. למעשה, נמצא שאצל כ-20%-40% מהפונים לרופא העור יש מרכיב פסיכולוגי המשפיע בדרך זו או אחרת על הסימפטום העורי, או מושפע ממנו. כאשר הנתונים גבוהים כל-כך, חובה על רופא העור להכיר בקשר שבין המוח או הנפש ובין הסימפטום הגופני. בזכות ההבנה הזו התפתח תחום בדרמטולוגיה, אשר שם דגש על היחסים ההדדיים הללו: הפסיכו-דרמטולוגיה.

מדע הפסיכו-דרמטולוגיה מסווג את מגוון התופעות העוריות והפסיכולוגיות השונות הנכללות בו לקטגוריות, באופן שיקל על הרופאים להבין כיצד להתייחס לכל ממצא וממצא בו הם נתקלים. למשל - נכללות בו מחלות עור הנגרמות או מוחרפות על-ידי גורמים נפשיים, ומאידך גיסא, בעיות נפשיות שהתעוררו בגלל עצם קיום מחלת העור (במיוחד במקרים בהם המחלה יוצרת פגם אסתטי משמעותי וניכר לעין).

זיהוי מרכיבים נפשיים

חשיבות הפסיכו-דרמטולוגיה היא בראש ובראשונה בכך שהיא מעודדת את רופא העור להכיר בעובדה, שהמטופל הדרמטולוגי שלפניו עשוי לסבול סובייקטיבית, באופן שהוא מעבר לנראה לעין או למוסבר על-ידי חומרת המחלה. לסבל הזה עשויה להיות השפעה על מהלך חייו, כולל חיי החברה, המשפחה ואף התעסוקה שלו. כלומר, המטופל הוא לא רק "מקרה עור", אלא אדם שלם. בנוסף, מדע הפסיכו-דרמטולוגיה מדגיש גם מקרים בהם לחולה יש מקור פסיכולוגי או פסיכיאטרי לבעיה העורית שלו, אך החולה כלל אינו מודע לו. בכל מקרה, חובה על רופא העור לזהות מרכיבים נפשיים, סמויים או גלויים. טיפול המתמקד אך ורק בסימפטום העורי יהיה תמיד לוקה בחסר ולא מספק, כאשר ברקע קיימת מצוקה פסיכולוגית או פסיכיאטרית.

אחת הדוגמאות הפשוטות והשכיחות ביותר לאמור לעיל היא מקרים של חולי פסוריאזיס החווים התלקחות או החמרה בפריחה העורית שלהם במצבי מתח או טראומה. הדיווח על קשר כזה מתקבל מהמטופלים לעיתים תכופות כל כך, עד שרופא העור אינו מופתע לשמוע זאת. מאידך גיסא, רק לעיתים נדירות ידגיש הדרמטולוג את חשיבות הפגת המתח כחלק מהטיפול הרפואי. מתח הוא תופעה פיזיולוגית, והמלצה על שימוש בטכניקות להפגת מתחים היא המלצה רפואית לכל דבר ועניין, העשויה להועיל מאוד לחולה ה"רגיש" למתח, זאת במקביל לטיפול הדרמטולוגי הניתן לו. כיוון שחולי פסוריאזיס מהווים בין 1-3% מאוכלוסיה, הדוגמה הזו ממחישה עד כמה יום-יומי ונפוץ הוא הקשר שבין העור והנפש, ועד כמה חשוב לברר אותו ולהתייחס אליו.

מרפאות משולבות

הפסיכו-דרמטולוגיה הוא תחום בהתהוות. הוא הולך ותופס תאוצה ברחבי העולם, ככל שההכרה בקשר שבין העור לבין הנפש (או המוח) מתחזקת גם בקרב רופאי העור. בארצות שונות הוקמו אגודות שמטרתן היא להעמיק את הידע בתחום. מחקרים נערכים על מנת להגביר את הבנת הקשר שבין מחלות עור לבין הנפש, ובמקומות שונים בעולם נוסדו מרפאות משולבות פסיכו-דרמטולוגיות. מטרת המרפאות המשולבות היא לאפשר עבודה צמודה וטובה יותר בין הצוות הדרמטולוגי והצוות הפסיכולוגי במרפאה, ולהפוך את הטיפול הפסיכולוגי לזמין יותר עבור חולי עור הזקוקים לו ונרתעים מהתיוג של "בריאות הנפש". כמו-כן, מטרת המרפאות המשולובות היא לאפשר לסטודנטים ולדרמטולוגים צעירים ללמוד ולהכיר באופן טוב יותר את חשיבות הקשר עור-נפש, ולחנך אותם בגישה הוליסטית.

בהקשר זה, יש לציין כי לפני מספר חודשים נחנכה בביה"ח "קפלן" מרפאה משולבת פסיכו-דרמטולוגית, הראשונה בארץ. המרפאה פועלת כחלק אינטגראלי מיחידת העור בבית החולים ובגיבוי של המרפאה לבריאות הנפש. היא מיועדת לתת מענה למטופלים בגישה הוליסטית המשלבת את הידע הדרמטולוגי עם מענה למגוון מצוקות רגשיות ופסיכולוגיות מהן סובלים הפונים אליה.

במסגרת שבוע המודעות, תפעיל אגודת הפסוריאזיס הישראלית ב-18 בדצמבר קו חם לחולים, בין השעות 19:00-22:00, בחסות חברת אבוט. בקו החם, שמספרו 03-6247611, יענו רופאי עור מומחים לילדים ולמבוגרים על שאלות המתקשרים.

ד"ר עידית אוריון היא מומחית למחלות עור ומין, אחראית מרפאה משולבת פסיכו-דרמטולוגית בביה"ח "קפלן".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור ומין
פורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום