סרטן השד: מיניות כמוצא אחרון?

(0)
לדרג

כיצד נשים החולות בסרטן השד מסתגלות לפגיעה בדימוי הגוף? ד"ר צחי בן ציון על מיניות מסוג אחר

מאת: מערכת zap doctors

רבות כבר נכתב על המגבלות, הקשיים והכאבים, עמם מתמודדות חולות סרטן השד. ואולם מעטים הם האזכורים לנושא הפגיעה בדימוי הגוף ובתפקוד המיני. ד"ר יצחק (צחי) בן-ציון, מנהל המרפאה לתפקוד זוגי ומיני וסגן מנהל המרכז הרפואי האוניברסיטאי, סורוקה, מתייחס בראיון נרחב גם לצדדים הסמויים יותר של המחלה.

^^ממה נובעת הפגיעה בדימוי הגוף ובתפקוד המיני והזוגי בקרב חולות סרטן השד, וכיצד היא באה לידי ביטוי?^^

"עצם המילה סרטן, או סרטן שד, נתפסות כמילים מאיימות, שמייצרות דיכאון, חרדה, ותחושת מתח. המיניות קשורה למשיכה ארוטית, להפגנת רגשות של אהבה וחיבה, לשלמות עם העצמי, עם היקרים לי, ובכלל עם הח?ברה. השד נתפס כאיבר מין, הן בעיני הנשים והן בעיני הגברים. כתוצאה מהניתוחים והטיפולים, יש פגיעה בשד מבחינת המרא?ה שלו, הגודל, והמרקם, ואף מבחינת התחושה. הפגיעה בשד משליכה פעמים רבות על המיניות של האישה. לצד זה גם המחשבה שבאיבר זה מקננת מחלה גורמת לקושי ופגיעות בדימוי הגוף.

"יש להתייחס גם להשלכות הטיפולים עצמם: הכריתה, חלקית או מלאה, אשר כוללת לעתים פגיעה בבלוטות הלימפה, יוצרת רגישות. הצלקות בשד, ההקרנות שגורמות לרגישות רבה של העור והטיפול האנטי-אסטרוגני (תרופות כמו הטמוקסיפן) - פוגעים בתפקוד המיני במישור הפיזיולוגי.

"כמובן שהתגובה לשינויים אלה משתנה מאישה לאישה. פעמים רבות, כתוצאה מהמחלה והטיפולים, האישה מתכנסת בעצמה; לעתים היא יכולה להרגיש עצמה לא מושכת מבחינה פיזית, כא-מינית או לחוש רגשות דחייה וריחוק כלפי בן זוגה. לעתים יש לאישה נטייה לחשוב שאם היא חולה - אסור לה ליהנות".

^^כיצד ניתן להחיות מחדש את התשוקה המינית למרות הדיכאון והחרדה?^^

"יש לזכור שסרטן השד היא מחלה שהזוג עובר ביחד לאורך כל הדרך. היא נוגעת בכל רובד אפשרי מחיי היומיום: בזוגיות, במיניות, בעבודה.

"המטרה העיקרית בטיפול מיני היא לאפשר לאישה מקסימום תפקוד וחיים נורמאליים, למרות הטיפולים. כדאי להתאים את ההתנהלות בזוגיות ובמיניות לשלבים השונים של המחלה; לעתים, קיום מגע מיני מלא, או מגע בשדיים, יכולים להיות סיטואציה מאוד מורכבת וקשה, ודאי בעת הטיפולים. בתקופה זו בן הזוג יכול לסייע ולתמוך באמצעים שונים כדי לגרום לזוגתו הנאה והענקת תחושה טובה כמו 'התמזמזות', נינוחות או חיבוק. דווקא לאחר הטיפולים - מומלץ להרבות בקרבה, במגע, ואף לצאת לחופשות משותפות.

"לפעמים נשים מזניחות את עצמן בעקבות המחלה. חשוב לא להיכנע לכך ולעודד את האישה לשוב ולהיות מינית, סקסית ולסייע לה לבנות את עצמה מחדש.

"יש מקרים שלאישה החולה אין בן זוג, והיא חשה שהמחלה תמנע ממנה למצוא שותף. דבר זה אינו נכון ונובע מתפיסתה של האישה את עצמה כפגומה ולא ראויה. מנסיוננו, נשים רבות מצאו בני זוג ואהבה גם בעת המחלה וגם בעת ההחלמה ממנה".

^^איך הגבר מתמודד עם התהליך שעוברת האישה והשינויים בזוגיות ובמיניות?^^

"פעמים רבות הגבר חש דיכאון לנוכח המחלה והשלכותיה. לעתים עולים אצלו רגשות אשמה לנוכח מה שעוברת האישה, ולפעמים הוא דווקא חש משיכה ורצון לגעת בזוגתו כדי להרגיש קרוב אליה. חשוב לדבר על הנושא - על הגבר להבין את בת זוגו והיא אותו. זה לגיטימי להמשיך ולהינות מהגוף של האחר/ת גם בזמן ההתמודדות עם המחלה. יחד עם זאת, אם לא מתקיים שיח פתוח וחם בנושא, הרי שקשר השתיקה עלול לגרום לדחיקה של רגשות כנים ולריחוק".

^^האם יש לעודד את חשיפת השד המנותח ביחסים אינטימיים?^^

"זה מאוד אישי והנכונות לחשיפה משתנה ממקרה למקרה. אך חשוב שנשים ידעו שלא תמיד בני הזוג נרתעים או נבוכים מהחשיפה או מהמגע בשד המנותח; לעתים אף יש החשים משיכה מסוימת. לגיטימי לקיים מגע מיני גם בלבוש, לא חייבים להרגיש צורך לחשוף את אזור הניתוח.

^^איך מתמודדים עם בעיות שנובעות מהטיפולים הכימותרפיים וההורמונליים, כגון יובש בנרתיק והפסקת הווסת?^^

"ישנן מספר דרכים להתגבר על ההשלכות מ"ההזדקנות" המוקדמת של הגוף. הטיפול המוצע בהתכווצות של הנרתיק כתוצאה מהטיפולים הוא בדרך כלל טיפול בסוגים שונים של שימון והרחבה של הנרתיק, פעולות לשמירה על גמישות הנרתיק, שיקום רצפת האגן ועוד. במשך הזמן ניתן להתייעץ עם מומחים כיצד לשמר את המיניות מבחינה פיזית".

^^מה באשר לזוגיות בין שתי נשים? כיצד משפיעה המחלה על המיניות והזוגיות בקרב זוגות של לסביות? האם יש מאפיינים מיוחדים?^^

"עקרונית, זוגיות בין נשים היא כמו זוגיות בין גבר לאישה. הן חוות את אותן הבעיות. תחושת הדיכאון לנוכח המחלה והשלכותיה יבואו לידי ביטוי אצל שתי הנשים, הן האישה החולה והן בת זוגה הבריאה - בדומה למה שמתרחש אצל בני זוג - גבר ואישה".

^^האם נשים או בני זוגן פונים לייעוץ מיני וזוגי על רקע המחלה?^^

"קיימת רתיעה מהנושא. גברים ונשים נבוכים מלחשוב על טיפול או ייעוץ; יש תחושה שאם האישה חולה זה ממש לא הזמן לדון בענייני מיניות וזוגיות, ואם היא הבריאה יש להודות על כך ולא לעסוק במה שנפגע בזמן ההתמודדות עם המחלה.

"על מנת שהתמונה הזו תשתנה, חשוב מאוד לפעול להעלאת הנושא למודעות הציבורית, לגרום לדיון פתוח בבעיות אלו, ולהסביר שקיימים פתרונות וניתן להתגבר על קשיים מסוג זה".

מתוך עלון אחת מתשע, חורף 2008, גליון 21.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום סקסולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום