ליקוי למידה: רוץ בין סוסים

(0)
לדרג

רכיבה טיפולית הנה כלי מצוין לסייע לבעלי ליקויי למידה. היא מציעה דרכים מגוונות לשיפור תפקודיהם היומיומיים. כוח הסוס

מאת: ד"ר חזי אהרוני

רכיבה טיפולית הנה כלי טיפולי מרתק ומגוון המסייע בהתמודדות עם מצבים קשיים רבים. רכיבה טיפולית מקובלת כטיפול חשוב באנשים המוגדרים כבעלי לקויות למידה. הטיפול ברכיבה טיפולית זוכה להכרה על ידי קופות החולים בארץ כחלק מהביטוח המשלים, וכן במסגרת החינוך המיוחד ובמסגרות שיקומיות נוספות. גם פסיכולוגים, מרפאים בתנועה, מטפלים ומשקמים מתחומים שונים המשלבים התערבות פיזית והתייחסות לגוף ולנפש מאמצים בשנים האחרונות את הרכיבה הטיפולית כחלק מתוכנית הטיפול הכוללת.

לרכיבה הטיפולית תרומה ויתרונות רבים במישורים הפיזי והפסיכולוגי, המשפרים את איכות החיים של הפרט. רכיבה על סוס הנה פעילות מוטורית מורכבת ומשפרת את תפקודי הכושר הגופני כאשר היא מובנית ומאומצת. בנוסף, רכיבה טיפולית מעלה תכנים רגשיים חבויים שהפרט צריך להגיב להם ולהתמודד עמם בדרך טובה יותר ומקובלת ובסביבה מעודדת ותומכת. החוקרים קנריק וקרין טוענים שהרכיבה משפרת את היכולת לשליטה עצמית ולאיפוק. הם מסבירים שמצד אחד הקרבה והמגע עם הסוס מעלים את העוררות והקשב, ואילו מצד שני הם מחייבים מטבעם הפגנת שליטה עצמית ואיפוק, שמאוד נחוצים לאנשים בעלי לקויות למידה, בעיקר אלה הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. הרכיבה הטיפולית מקשרת בין האדם לבעל החיים ובין הרוכב לסביבה, ונוצר מעגל של גירויים ותגובות המסייע לפרט ללמוד ולרכוש מיומנויות שונות הדרושות לו לתפקד בחיי היומיום בהצלחה.

מטרות הרכיבה הטיפולית מגוונות: היא מסייעת בהורדת רמת המתחים והחרדה, בפיתוח אמון המטופל בעצמו, באחרים ובסוס, בהעלאת ההערכה העצמית, בשיפור יכולת הריכוז, בפיתוח ובחיזוק מיומנויות אקדמיות נלמדות, בשיפור בתפקודן של המערכות הסנסוריות והסנסומוטוריות, בלימוד מיומנויות חברתיות והתחשבות בזולת, ביצירת יחסי ידידות, בתהליך השילוב החברתי ועוד.

יתרונות הרכיבה הטיפולית

^^1. הקניית מיומנויות למידה לפרט בעל הפרעת קשב וריכוז^^ - איפוק, תכנון ודחיית סיפוקים מיידיים. זאת, כאשר הלמידה ניתנת במינון של משימות קטנות, קצרות טווח, שכל אחת מהן מזכה את המטופל במחמאה ובעידוד. רכיבה מניעה את המטופל ומאפשרת לו להתפנות לקשב ולמיקוד לגירוי הרלבנטי. היא דורשת ריכוז והנחיה מתמידה של הסוס. כמו כן, הרכיבה הטיפולית תורמת להתנסות חברתית בעבודה בקבוצה וברכישה של מיומנויות חברתיות.

^^2. יציבה ושיווי משקל^^ - הרכיבה תורמת לשיפור היציבה ושיווי המשקל, בדרך של גירוי המנגנונים המפעילים אותם, כגון המערכת הווסטיבולרית והמערכת הקינסטית, בשיתוף עם מערכות סנסוריות נוספות (ראייה, שמיעה, תחושה וכדומה).

^^3. מקור להנאה, למוטיבציה ולתפקוד איכותי יותר^^ - הרכיבה, שהנה חוויה יחודית מאוד, בפרט בתהליך החשיפה הראשוני לסוס, מסייעת למטופל להתמודד עם כשלונות ותסכולים הקשורים לרוב לליקויי למידה דרך העלאת המוטיבציה וההנאה.

^^4. חיזוק המוטוריקה העדינה^^ - הרכיבה והאחיזה במושכות מחזקות את שרירי האצבעות וכף היד והשליטה בהם, שלעתים חסרה מאוד אצל חלק מהילדים בעלי ליקויי למידה, המתקשים באחיזת עיפרון, בציור, בכתיבה, בהאכלה ובהלבשת עצמם.

^^5. שיפור הכושר הגופני^^ - רכיבה טיפולית מתמקדת לרוב במאמץ שרירי ותורמת לחיזוק שרירי השלד, ואילו רכיבה מאומצת או מתונה תורמת בנוסף למאמץ האירובי בהגברת הנשימה, בחיזוק שרירי הלב והריאה ובהעלאת הסבולת הגופנית. הודות לכך עולה כושר הריכוז והשיפור בחשיבה, וכן מהירות התגובה משתפרת. ספיגת החמצן המתרחשת כתוצאה מכך ברקמות הגוף, ובעיקר במוח, מעלה את רמת המודעות הכללית של הרוכב/המטופל וכושר הדיבור משתפר. כל זה תורם לשיפור ההחלטות הקוגניטיביות של הפרט.

^^6. עידוד התנועה הטבעית^^ - תנועת הסוס יוצרת תנועה תלת-ממדית, הזהה לתנועות ההליכה הטבעית של האדם. תנועות הסוס מרגילות את הרוכב בשימוש בתנועות הטבעיות של הגוף. הרכיבה מפתחת ומעודדת את טווח התנועה והתבניות הנכונות של פעולות השרירים והתנועה.

^^7. העלאת הביטחון העצמי^^ - השליטה והיכולת לכוון בהמה גדולה כמו הסוס תורמת לביטחון העצמי, לשיפור הדימוי העצמי של המטופל, ולשליטה בפחדים והתגברות עליהם. משמעת אישית זאת צומחת תוך כדי מיזוג פעילות הרוכב, הסוס והסביבה.

^^8. דרך ללימוד מיומנויות אקדמיות^^ - דרך תנועה המעורבת ברכיבה, למשל, ניתן ללמד התמצאות במרחב, החשובה להבנת מספרים, חשבון, גיאומטריה והנדסה. באמצעות הבנת היחס שבין החפצים בסביבה לבין הילד עצמו (גופו) לסביבה, הוא בונה ומפתח מערך הבנה מילולי, רב-צדדיות ומיומנויות תפיסתיות-מוטוריות נוספת החשובות בתהליך הלמידה.

^^9. פיתוח השפה וההבעה^^ - התנסות ברכיבה יוצרת מצבים רגשיים וחווייתיים חזקים ביותר המעודדים הבעה שפתית מילולית ובלתי מילולית. הבעה זאת חשובה ככלי טיפולי באנשים המתמודדים עם ליקויי למידה והזקוקים לעתים לייעוץ ולהדרכה.

^^10. פורקן אנרגיה עודפת^^ - רכיבה טיפולית מאפשרת פורקן אנרגיה עודפת המצויה בעיקר אצל ילדים בעלי התנהגות היפראקטיבית. הרכיבה מאפשרת פריקת מטענים רגשיים עודפים אלה בדרך חברתית מקובלת, פעולה המשחררת את הפרט ממתחים מיותרים. כך הוא יכול להתפנות למטלות החשובות והנחוצות להצלחתו במשפחה, בבית הספר ובחברה.

^^11. תרומה לפיתוח החברתי^^ - רכיבה קבוצתית משפרת את הקשרים החברתיים, שיתוף פעולה עם המדריך והחברים, התנסות בקבלת החלטות חברתיות, כיבוד הישגיו של האחר, סיוע ועידוד לאחר, התנסות בוויתורים או עמידה על הדעה ופיתוח אסרטיביות חיובית של הפרט.

^^12. תרומה לפיתוח הרוחני והיצירתי של הפרט^^ - רכיבה מוגדרת לעתים כ"אמנות" המסייעת בהתפתחות הצדדים הרוחניים והיצירתיים של האדם. ההרמוניה הנוצרת בין הרוכב, הסוס והסביבה משחררת את הפרט מכל לחץ פיזי או נפשי, ותורמת לפיתוח הצדדים היצירתיים והרוחניים של המטופל. תחושה זו תורמת לעתים להתרוממות במצב הרוח שאנשים בעלי לקויות למידה זקוקים לה לעתים.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

ד"ר חזי אהרוני - מרצה בבית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, יו"ר העמותה הישראלית לפעילות גופנית מותאמת, בעל "אדוואנס" - פסיכולוגיה, חינוך והתפתחות אנוש, רחובות.

בואו לדבר על זה בפורום לקויות למידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום