פריצת דרך בטיפול כימותרפי בסרטן

(0)
לדרג

ניסוי חדש מוכיח: מתן טיפול כימותרפי בשעות הלילה מפחית באופן ניכר את הרעילות בגוף ותופעות הלוואי

מאת: מערכת zap doctors

טכניקת ה"כרונותרפיה" - רתימת השעון הביולוגי למתן תרופות במועדים מסוימים ביממה, מיושמת בימים אלה במרכז הרפואי "שהם" בפרדס חנה בקרב חולי סרטן המעי הגס.

בניסוי שנערך כדי לבדוק את רעילות התרופות בעכברים גילה כי תרופות שניתנו בשעות מסוימות בלילה, השפעת תופעות הלוואי על מח העצם היתה קטנה יותר. המשמעות: ניתן להגדיל את מינון התרופות לחולי סרטן פי 8 ורעילותן תקטן בהתאם.

בעקבות הידע שהושג במחקרים, פותחה משאבה אלקטרונית קטנה שתפעולה מוכתב באמצעות תוכנה ייחודית. המשאבה מפקחת על הזלפת ארבע תרופות כימותרפיות לחולה בשעות מסוימות על בסיס הקוצב הביולוגי של כל תרופה. למשל, רעילות ההרצפטין קטנה דרמטית בין חצות ל-3 לפנות בוקר וזה פרק הזמן הטוב ביותר עבור יעילות טיפולית גבוהה.

השעון הביולוגי הוא קוצב המעורב בתהליכים רבים בגוף, ביניהם תהליכי תפקוד הגוף במצבים שונים. השעון הביולוגי אחראי לכך שיש אנשים שמתפקדים טוב יותר בערב ובלילה ואחרים ששיאי הערות שלהם היא ביום ועם רדת החשיכה הם מתעייפים.

קצב הערות - שינה הוא מחזורי, והוא שונה מאדם לאדם ומסונכרן באמצעות הורמון מלטנין במוח שמפקח עליו. לעומת זאת, הורמונים אחרים הם קוצבים שמסנכרנים תהליכים בתוך התאים והם אוניברסליים. למשל: בלילה יורדת כמות התאים הפעילים במח העצם בהשפעת חומרים כימיים ספציפיים.

כיום, חולים בסרטן המעי הגס מטופלים במרכז הרפואי "שהם" במכשור חדשני המבוסס על ידע בתחום הכרונותרפיה, בתרופות כימותרפיות במועדים מסוימים במטרה להקטין את רעילות הטיפול, ובו זמנית לשפר את יעילות התרופות ולהטיב עם איכות חייו של החולה.

שיטת הכרונותרפיה: מהלך המחקר וממצאיו

במרכז הרפואי "אופיטל פול ברוס" בפריז טיפלו בעשר שנים האחרונות ביותר מ-1,500 מקרים של סרטן במעי הגס בחולים מעל גיל 65. חולים אלו טופלו בכימותרפיה בשיטה חדשנית: כרונותרפיה, באמצעות משאבה חכמה המשחררת את התרופות הכימותרפיות לפי לוח זמנים שנקבע מראש במשך 24 שעות.

הקבוצה נחלקה לקבוצת הטיפול בשיטת כרונותרפיה וקבוצת בקרה. קבוצת הכרונותרפיה קבלה טיפול כימותרפי לפי שיטת לוח הזמנים על ידי המשאבה החכמה והקבוצה השנייה קבלה את הטיפול הכימותרפי כרגיל.

בממצאים נצפו שתי תופעות:

1. ירידה בתופעות לוואי:

הקבוצה שטופלה בשיטת הכרונותרפיה: רק 12% סבלו מתופעות לוואי אופייניות לטיפול כימותרפי כגון: בחילות, עייפות, דיכוי ייצור של מח העצם, חולשה.

קבוצת הבקרה: 50% סבלו מתופעות לוואי אופייניות לטיפול הכימותרפי.

2. ריפוי גרורות:

קבוצת הכרונותרפיה: הקטנת גרורות ב-51%.
קבוצת הבקרה: שיפור ב- 24% בהופעת הגרורות.

בארץ, בבית החולים וולפסון, אונקולוגים בכירים טיפלו ב-120 חולים עם גידול במעי הגס במשך שלוש השנים האחרונות בשיטת הכרונותרפיה ונמצאו ממצאים זהים לזה שבפריז.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום תמיכה לבני נוער חולי סרטן ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום