עזרה ראשונה לשיניים גם בטיולים

(0)
לדרג

מה לעשות עם כאבי שיניים בלילה? נפילת כתר? עצות לעזרה ראשונה במקרה של בעיות בשיניים

מה לעשות אם?

אם מדובר בכאב שיניים, בדקו מיהו רופא שיניים זמין למצב חירום. בינתיים, טלו משכך כאבים. אל תנסו להנחית מכה ניצחת על הכאב - אסור לחרוג מהמינון המומלץ בעלון המידע של המשכך הנבחר. לא מעט תרופות סבתא קיימות בארסנל התחמושת נגד כאב שיניים. אחת השיטות הנפוצות יותר היא טבילת צמר גפן באלכוהול או בשמן ציפורן והנחתו בסמוך לשן המטרידה. לעולם אל תצמידו אספירין, אקמול וכו' ליד השן - זוהי חומצה, העלולה לגרום לכוויה כימית בחניכיים!
עם זאת, בכל גישה שתבחרו, זכרו : הכאב לא בא יש מאין והמשככים, בסופו של דבר, רק משכיחים את הכאב. אין מנוס מלהגיע לרופא. ויפה שעה אחת קודם.

כאב, הנובע מהתפתחות שיניים חלביות אצל תינוקות

אפשר לשכך בשתיית תה, עשוי גרגירי קמומיל הומאופתי מומסים במים רתוחים (ללא סוכר!). אפשר לעסות בעדינות את חניכי התינוק עם שמן זית. ישנן משחות מיוחדות לתינוקות המאלחשות מעטו את החניכיים המגורים.
לעולם לא לבצע חתך בחניכיים של התינוק אתם עלולים לגרום לדימום רב, זיהום קשה וסכנת חיים!

אם נפלה סתימה ולא הופיע כאב

,סתימה נופלת בדר"כ כשהיא נשברת, או שהשן נשברת, וכמעט תמיד הסיבה היא חור חדש בשן. לכן יש להקפיד על היגיינת המקום (לצחצח בעדינות ולא לאכול על השן הנ"ל), ולהגיע לרופא השיניים בהקדם.

אם הופיע כאב

יש לנקות את המקום בעזרת חוט דנטאלי. טלו טמפון צמר גפן וטבלו אותו בשמן ציפורן. הניחו את הגליל על השן והשאירו אותו שם עד להתערבות הרפואית.

אם נופל כתר או גשר

בתי מרקחת מסוימים מספקים ערכת הדבקה לכתר מעבר ("זמני"). אפשר לנסות להדביק עם מעט משחת שיניים. בכל אופן, בהזדמנות הראשונה (ואפילו לפני) הגיעו לרופא.

אם נשבר/נשמט גשר ליישור שיניים

ניתן לכסות באופן זמני הקצה השבור והחד בעזרת מסטיק נטול סוכר. האופציה היותר טובה היא שעווה דנטאלית, שאפשר להשיג אצל כל אורתודנט.

השן נשרה?

* אם זו שן חלבית, שנפלה ללא גורם חיצוני - אל דאגה: כנראה שהגיע זמנה ובקרוב היא תתחלף בשן קבועה.

* אם השן החלבית נפלה בגלל מכה/חבלה, אל תלחצו, הגיעו לרופא וספרו לו על מה שגרם לנשירה. הרופא יאבחן האם נגרם נזק נסתר כלשהו וינחה אתכם בהתאם.

* במידה ושן קבועה נשרה לאחר מכה/חבלה, כדאי לשים את השן בכוס עם חלב, ולגשת מיידית לרופא השיניים! בטווח של 30-40 דקות, רופא שיניים עדיין יכול להחזיר את השן למקום ובדר"כ בהצלחה! אם אין כל סיכוי להגיע לרופא שיניים בזמן זה, אפשר לנסות לשטוף אותה במים (ולא לשפשף עם מטלית או ספוג!) ולהחזירה בעדינות למקומה, ללא הפעלת לחץ או כוח!

* אם השן מתנדנדת בחוזקה, יש לפנות לרופא השיניים מיידית. בהחלט מדובר בסוג של מקרה חירום, כך שסביר להניח, שהרופא יפנה מקום בלו"ז כדי לסייע.

אם פצעתם רקמה בחלל הפה

(חניכיים, הצד הפנימי של הלחי, הלשון והשפתיים) ע"י נשיכה, דקירה או שיסוע, יש לשטוף את המקום במים חמים ולחוש לחדר מיון הקרוב. דימום בלשון, עד ההגעה למיון, ניתן לצמצם בהפעלת לחץ על הפצע: הוציאו את הלשון ולחצו עליה באמצעות גזה.

אם ישנם כאבים משיני הבינה או מדלקת חניכיים

אפשר לנסות להכין תמיסת מי מלח ע"י המסת כפית מלח בכוס מים חמימים (לא רותחים!). את התמיסה יש לגרגר במשך דקה מספר פעמים ביום, ולירוק. מומלץ להגיע בהקדם לרופא השיניים.

עזרה ראשונה לטיול הרחק מהציביליזציה:

בחודשי הקיץ ובחגים רבים יוצאים לטיולים בחו"ל. למי שיוצא לטיול הרחק מהציוויליזציה מומלץ להכין תיק עזרה דנטאלית ראשונה. לא, לא, אל דאגה: לא מדובר במבצע לוגיסטי מורכב במיוחד. פשוט צרפו כמה פריטים חיוניים מהרשימה הבאה לתיק הקיים.
מה כוללת ערכת עזרה ראשונה דנטאלית?
גלילי צמר גפן (שאל את רופא השיניים שלך כיצד ניתן להשיג אותם). ניתן לשמור אותם בשקית ניילון עם סגירה הרמטית.
משכך כאבים (אופטלגין, אדקס, נארוסין, אקמול וכו').
שעווה דנטאלית רכה אשר ניתן להשיגה בבתי מרקחת או אצל האורתודנט שלך.
שמן ציפורן - חומר המקל על כאבים מקומיים.
מלקחיים או פינצטה.
מראה דנטאלית (שאל את רופא השיניים שלך כיצד ניתן להשיג אחת כזו).
משחת וזלין.
חוט דנטאלי.
דבק להדבקת כתרים זמניים (להשיג בבתי המרקחת או לבקש מהרופא).
מספר טלפון של רופא השיניים שלך וכל פרט רלוונטי.
עצות אלה הן בגדר המלצה בלבד. בעת מקרה חירום רפואי, העצות אינן פותרות מהחובה לפנות לטיפול רפואי. לעתים, שיהוי בפניה לטיפול רפואי עלול להיות מסוכן. כל המידע לקוח מתוך רשת קהילת רפואת השיניים בישראל.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום