על המערכת החיסונית

(0)
לדרג

מערכת החיסון היא מערך הגנה מורכב להפליא, שמטרתו להגן עלינו ממליוני סוגי חיידקים.

מאת: אריאלה ניניו

צבא שלם, מורכב להפליא, נלחם בתיאום מעורר השתאות בפולשים שאפילו לא ידענו שהם שם. לוחמי הסיירת של המערכת הם "הקוטלים הטבעיים" - יחידה אוטונומית של תאי דם לבנים הפועלים כמכונות הריגה משומנות, גם אם מדובר בפולש שאינו מוכר למערכת. עוד תשמעו עליהם.

מערכת החיסון היא מערך הגנה מורכב להפליא, שמטרתו להגן עלינו ממליוני סוגי חיידקים, נגיפים, תאים סרטניים וטפילים, שמחכים להזדמנות לפלוש לגופנו ולהתרבות בו. המערכת פועלת ללא הפסקה במגוון רחב של דרכים, אולם לרוב איננו ערים לפעילותה, ונעשים ערים לה דווקא כשמשהו משתבש.

מתי נכנסת המערכת לפעולה

חיידקים, נגיפים ופולשים אחרים חודרים לגופנו ללא הרף. הם מצויים באוויר אותו אנו נושמים, במזון שאנו צורכים, על פני עורנו, ובעצם בכל מקום. כל חומר שיכול לעורר את מערכת החיסון לתגובה נקרא אנטיגן. להלן מספר דוגמאות לאופן בו מתמודדת המערכת החיסונית עם פלישות מסוגים שונים:

פציעה:

בעת פציעה חודרים לגוף דרך הפתח בעור סוגים שונים של חיידקים ונגיפים, ומערכת החיסון מגיבה בהשמדתם. זיהום נוצר כאשר המערכת לא התמודדה בהצלחה עם כל הפולשים בשלב הראשוני. נפיחות ומוגלה על פני הפצע הם סימנים לזירת הקרב בין המערכת לפולשים.

נשימה:

בכל נשימה אנו שואפים לריאותינו מספר רב של חיידקים ונגיפים המצויים באוויר, והמערכת החיסונית מתמודדת עם רובם בקלות. לעתים חומק חיידק או נגיף ממערך ההגנה, ואנו מפתחים הצטננות, שפעת, או מחלות קשות יותר. כאשר המערכת מצליחה להתגבר על הפולשים, אנו מחלימים.

ליקוי בפעילות המערכת:

יש מחלות הנגרמות עקב מערכת חיסונית הפועלת באופן בלתי צפוי או שגוי. אלרגיות, למשל, הן תגובות יתר של המערכת החיסונית לגרויים שאצל רוב האנשים אין כלפיהם תגובה מיוחדת, וסוכרת נעורים נגרמת על ידי מערכת חיסונית התוקפת באופן שגוי תאים בלבלב ומחסלת אותם.

השתלות איברים:

לעתים מערכת החיסון פועלת נגדנו גם כאשר היא מבצעת את תפקידה כהלכה. השתלות איברים, לדוגמא, הן הליך סבוך משום שלעתים קרובות דוחה המערכת החיסונית את האיבר המושתל בגלל שהיא מתייחסת אליו כאל פולש.

מנגנוני ההגנה של המערכת החיסונית

כשגופנו נפגע או מפתח מחלה, הוא אינו יכול לתפקד באופן אופטימלי. יכולות להיות סיבות שונות לשיבושים בפעילותו התקינה של הגוף: טראומה לגוף, חוסר בויטמינים ו/או מינרלים, היחלשות או פגיעה באיבר מסויים, מחלות גנטיות, סרטן, זיהומים חיידקיים או נגיפיים ועוד.

זיהומים חיידקיים או נגיפיים הם הסיבה השכיחה ביותר למחלה אצל רוב האנשים. הם גורמים לתופעות כהצטננויות, שפעת, אבעבועות רוח, חזרת, מלריה, איידס ועוד. תפקיד מערכת החיסון הוא להגן על הגוף מפני זיהומים אלה, והיא מגינה על הגוף בשלוש דרכים שונות:

- היא יוצרת מחסום, המונע מחיידקים ומנגיפים את הכניסה לגוף.

- אם חיידק או נגיף מצליחים להיכנס לגוף, המערכת החיסונית מנסה לאתרם ולהשמידם לפני שיתמקמו בגוף ויתחילו להתרבות בתוכו.

- אם הנגיף או החיידק מצליחים להתרבות בגוף, ומתחילים לגרום לבעיות, תפקיד המערכת החיסונית להשמיד את הפולשים גם בשלב זה.

- תפקיד חשוב של מערכת החיסון היא יכולתה לאתר סרטן בשלביו המוקדמים, ובמקרים רבים אף לחסלו, על ידי השמדת התאים הסרטניים.

מערך ההגנה

עור הגוף הוא חלק חשוב ממערכת החיסון. הוא פועל כמחסום ראשוני בין פולשים לבין הגוף, ובדרך כלל אינו חדיר למעבר חיידקים ונגיפים. מעברי האף, דרכי הנשימה והריאות מצופים כולם בשכבת ריר ובה תאים מגנים, וחיידקים רבים, שלא חוסלו מייד עם כניסתם לגוף, מחוסלים שם.

בתוך הגוף, מתבצעת המלחמה בין הפולש למערכת החיסונית ברמה אחרת, כאשר המשתתפים העיקריים הנם בלוטת התימוס, הטחול, מערכת הלימפה, מח העצמות, תאי דם לבנים (לויקוציטים), נוגדנים, הורמונים וחלבונים שונים.

מערכת הלימפה

בלוטות הלימפה, שהרופא בודק אם הן נפוחות במקרה של מחלה, הן חלק ממערך לימפתי שלם המתפרש בגוף כולו. הלימפה היא נוזל שקוף, השוטף את תאי הגוף במים ובחומרים מזינים. פולשים אקראיים החודרים לגוף, מוצאים את דרכם אל הנוזל הלימפתי, אשר אחד מתפקידיה הוא לאתרם ולסלקם.

נוזל הלימפה מסונן בבלוטות הלימפה, הממוקמות במקומות שונים בגוף ומכילות רקמה מסננת ומספר רב של תאי לימפה. לאחר סינונו, חוזר נוזל הלימפה לזרם הדם. במלחמה כנגד זיהומים בקטריאליים מסוימים, מתנפחות בלוטות הלימפה מחיידקים ומתאים הנלחמים בהם, עד שניתן לחוש בהן במגע יד.

תאי הדם הלבנים

קיימים עשרות סוגי תאי דם לבנים שונים (לויקוציטים) הנבדלים זה מזה בתפקידיהם, ועובדים בשיתוף פעולה. תאים אלה נבדלים מתאי הגוף האחרים, היות שהם פועלים כאורגניזמים חד-תאיים הנלחמים בפולשים בכוחות עצמם. עם זאת, רבים מהם אינם יכולים להתחלק ולהתרבות באופן עצמאי, והם זקוקים ל"בית חרושת" לייצור תאי דם לבנים, המצוי במח העצם.

שני סוגי תאי הדם העיקריים הם פגוציטים, שתפקידם לבלוע מיקרואורגניזמים וחלקי אנטיגנים, ולימפוציטים, הנושאים ברוב האחריות לפעילות החיסונית ונחלקים לתאים מסוג T ו-B, היודעים לזהות אנטיגנים ספציפיים.

הקוטלים הטבעיים

תאי הדם הלבנים מסוג NK Natural Killer cells מעוררים בשנים האחרונות עניין מיוחד במחקר הרפואי בתחום הריפוי דרך מנגנוני החיסון של הגוף עצמו. ייחודם הוא פעילותם האוטונומית, כקו ההגנה הראשון של המערכת החיסונית במלחמה בתאים סרטניים, נגיפים ופולשים אחרים.

רוב תאי ה-NK בגוף מצויים במצב מנוחה, אולם משהם מופעלים, כתגובה לגורם זר בגוף, הם הופכים ל"מכונות חיסול", המאתרות ומשמידות תאים מאיימים. קצב פעילותם הוא הגורם החשוב בפעילותם להגנת הגוף.

"בניגוד לתאי ה-T של המערכת החיסונית, תאי ה-NK אינם זקוקים להכרה ראשונית של האנטיגן הממאיר כדי לתקוף אותו", מסביר פרופ' ארנון נגלר, מנהל המערך ההמטולוגי, השתלות מח עצם ובנק דם חבל הטבור, במרכז רפואי ע"ש שיבא, אשר עוסק במחקר בתחום תאי ה-NK משנת 1986, "מנגנון ההרג של תאים אלה כולל הרג ישיר של תאי הגידול או הוירוס במנגנון ציטוטוקסי, על ידי חירור הקרום העוטף את התא הממאיר והפרשת ציטוקינים, הגורמים גם הם להרג התא הממאיר.

"מזה עשרות שנים ידוע שקיימת שכיחות יתר של גידולים ממאירים באנשים בהם יש פעילות נמוכה של מערכת החיסון בכלל, ושל תאי NK בפרט. במקרים נדירים, בהם יש היעדר מוחלט גנטי של פעילות NK, נמצאה שכיחות גבוהה של זיהומים ויראליים, כגון הרפס. במחקר הרפואי בעולם נעשים מאמצים מרובים למצוא דרכים להגברת פעילות מערכת החיסון ופעילות ה-NK בגוף - הן בתקווה למנוע אירועי מחלה ולהקטין את שכיחות המחלות הממאירות, והן כאמצעי טיפולי בחולים שכבר פיתחו נגע ממאיר או זיהום ויראלי".

תוספי תזונה וצמחי מרפא מומלצים לחיזוק מערכת החיסון

הרשימה הוכנה בעזרתם האדיבה של ד"ר (PhD) דוד שדה, יו"ר הקואליציה למניעת סרטן ישראל וד"ר (ND) ענת גרינשטיין, יו"ר איגוד הנטורופתים בישראל.


1. ביובראן MGN3 - תוסף תזונה המכיל שלוש פטריות יפאניות, בהן פטריית השיטאקי, בעיבוד אנזימטי מיוחד. ניסויים קליניים הוכיחו כי הוא מעלה במאות אחוזים את פעילות תאי ה-NK, תאי T ותאי B של המערכת החיסונית. בעל אפקט אנטי-בקטריאלי, אנטי-ויראלי ואנטי-סרטני.
2. אכיניציאה - צמח מרפא המחזק את המערכת החיסונית, בעל תכונות אנטי-דלקתיות, אנטי-בקטריאליות, אנטי-ויראליות ואנטי-פטריתיות.
3. פרופוליס - תוצר כוורת, אותו מורחות הדבורים על הכוורת להרחקת פולשים. בעל תכונות אנטי-ויראליות ואנטי-בקטריאליות.
4. ויטמין C מחזק את מערכת החיסון, בעל תכונות אנטי-ויראליות ואנטי-בקטריאליות, ונוגד חמצון רב עוצמה.
5. אסטרגלוס - צמח מרפא המחזק ומגביר את המערכת החיסונית, ממריץ זרימת דם ומגביר הזרמת דם לרקמות. מגביר את פעילותם של תאי ה-T של מערכת החיסון.
6. אבץ מינרל המחזק את המערכת החיסונית.
7. שוש קרח - צמח מרפא המתאים במיוחד לחיזוק המערכת החיסונית בעת התקררות, שיעול וליחה.
8. ציפורן החתול (אונה דה גטו) - צמח בעל השפעה מעוררת על פעילות כדוריות הדם הלבנות.


מומלץ לפנות לנטורופת לשם קבלת תכנית טיפול ספציפית, בהתאם לאופי החולשה במערכת החיסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום