גידול אינסולינומה: סיכוי גבוה לריפוי

(6)
לדרג

אינסולינומה הוא גידול נדיר בלבלב, המתבטא בהפרשה מרובה של אינסולין ובירידה בערכי הסוכר בדם. כיום, בזכות שיטות ניתוחיות מתקדמות ניתן לרפא כ-90% מהמנותחים

מאת: ד"ר ערן שדות

אינסולינומה (Insulinoma) הוא גידול בלבלב המתבטא בהפרשת אינסולין מוגברת מתאים אנדוקריניים בלבלב הנקראים תאי בטא. ללבלב יש תפקיד חשוב מאוד, בהפרשת הורמונים ואנזימי עיכול - והוא אחראי בין היתר לוויסות ערכי הסוכר בדם.

מהו מבנה הלבלב?

מבנה הלבלב, שאורכו כ-15 ס"מ, כולל את ראש הלבלב, גוף הלבלב, צוואר הלבלב וזנב הלבלב; ולכל אורכו, עובר צינור הלבלב.

בלבלב שני סוגי תאים עיקריים:

אקסוקריני - תאים המפרישים אנזימי עיכול לפירוק פחמימות, חלבונים ושומנים; ומיצי לבלב - המסייעים בהפחתת רמת החומציות של המזון המגיע מהקיבה.

אנדוקריני - תאים המפרישים הורמונים שבין היתר דואגים לוויסות רמות הסוכר. מכלול התאים האנדוקריניים בלבלב נקרא "איי לנגרהנס" - והם נחלקים ל-4 תת-סוגי תאים.

הטיפול העיקרי הינו ניתוח לכריתת הגידול בלבלב. צילום: שאטרסטוק
הטיפול העיקרי הינו ניתוח לכריתת הגידול בלבלב. צילום: שאטרסטוק

מהם סוגי התאים האנדוקריניים?

תאי אלפא - האחראים על הפרשת הגלוקגון, שפעולתו הפוכה לזו של האינסולין (גורם להעלאת רמות הסוכר בדם); תאי בטא - האחראים על הפרשת האינסולין, הגורם להורדת רמות הסוכר בדם; תאי גאמא - מפרישים חלבון לבלבי; תאי דלתא - מפרישים הורמון בשם סומטוסטטין, התורם בין היתר לאיזון בין הפרשת האינסולין והגלוקגון - על מנת לשמור על ערכי סוכר תקינים.

מהי השפעת גידול אינסולינומה על הפרשת האינסולין?

גידול מסוג אינסולינומה מפריש אינסולין ברמות גבוהות מאוד למחזור הדם; כאמור, מאחר שאינסולין הוא ההורמון התורם להפחתת רמות הסוכר בדם - אצל חולה עם אינסולינומה, רמות הסוכר בדם יורדות באופן ניכר.

כך, נוצר מצב בלתי נסבל ומסוכן עבור הגוף, אשר ממשיך לייצר אינסולין שמוריד את רמות הסוכר בגוף, על אף שהן כבר נמוכות מאוד. מצב זה - ירידה בערכי הסוכר בדם - נקרא היפוגליקמיה.

מצב של היפוגליקמיה מתבטא בתסמינים שונים, כגון: דופק מואץ, רעד, חרדה, חולשה, סחרחורת, הזעה, חוסר סבלנות, בלבול, הפרעות ראייה, רעב ובחילה. מאחר שתסמינים אלה אינם ספציפיים לאינסולינומה, חלק מהחולים מאובחנים תחילה באופן שגוי - כסובלים מהפרעה פסיכיאטרית.

למרות שאינסולינומה נחשב לגידול של תאי הבטא, מחקרים אחרונים מצביעים על כך שהתאים הגידוליים מתפתחים מהרקמה הבלוטית והרקמה של צינוריות הלבלב. בהמשך, תאים אלה מתמיינים לגידול אנדוקריני, המפריש אינסולין וגורם להיפוגליקמיה.

מהי שכיחות המחלה? מה קצב התפתחות המחלה?

אינסולינומה הוא גידול נדיר מאוד, בשכיחות של 5-10 מקרים לכל מיליון איש. יחד עם זאת, חשוב לאבחן את המחלה בשלב מוקדם, על מנת לתת את הטיפול המתאים. במרכזים הרפואיים הגדולים בארץ, יש את הידע והכלים לטפל בחולים אלה.

במרבית המקרים, גידולים מסוג אינסולינומה הינם גידולים שפירים - והם אינם שולחים גרורות, לקשריות לימפה או לאיברים מרוחקים. לכן, במקרים אלה ניתוח מרפא את החולה. חשוב לזכור שגם אם יש גרורות לקשריות לימפה או לכבד - מכיוון שמדובר בגידולים איטיים יחסית ובלתי אגרסיביים, בעזרת טיפול נכון, סיכויי הריפוי טובים מאד.

מהם הגורמים להתפתחות אינסולינומה?

בדרך כלל, הסיבה להתפתחות הגידול איננה ברורה. בקרב כ-5% מהחולים, הגורם הוא מוטציה גנטית, בגן menin, הגורמת לסינדרום שנקרא MEN-1.

החולים בסינדרום זה סובלים מגידולים אנדוקריניים נוספים בלבלב וגם בבלוטת יותרת המוח (היפופיזה) ובבלוטות יותרת התריס (פאראתירואיד). הטיפול בחולים אלה ייחודי, משום שהחולים מועדים לפתח גידולים נוספים.

מהם התסמינים של אינסולינומה?

כאמור, הביטוי העיקרי והטיפוסי של גידול מסוג אינסולינומה, הוא מצב היפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות בדם) - בזמן צום או אחרי ארוחה. התסמינים של היפוגליקמיה כוללים: דופק מואץ, רעד, חרדה, חולשה, סחרחורת, הזעה, חוסר סבלנות, בלבול, הפרעות ראייה, רעב, בחילה; ובמקרים הקשים: עילפון ופרכוסים.

כיצד מתבצע האבחון?

האבחון הראשוני מתבצע באמצעות בדיקת דם, במטרה למדוד את רמות ההורמון אינסולין בזמן היפוגליקמיה. לאחר שעולה חשד לגידול בלבלב, השלב השני כולל בדיקות הדמיה, לאיתור מיקום הגידול (בדרך כלל: CT, MRI ואולטרסאונד אנדוסקופי). במקרים מורכבים, נדרשות בדיקות נוספות מיוחדות.

ראוי לציין כי האבחנה איננה פשוטה, מאחר שיש מחלות נוספות, שגורמות למצב הורמונלי דומה - ולכן כאשר עולה חשד לאינסולינומה, על סמך תסמינים ובדיקות דם, חשוב שהבירור יעשה בבית חולים עם ניסיון עשיר בתחום הגידולים בלבלב.

שלב האבחון השני כולל בדיקות הדמייה. צילום: שאטרסטוק
שלב האבחון השני כולל בדיקות הדמייה. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול באינסולינומה?

הטיפול העיקרי הינו ניתוח לכריתת הגידול; הניתוח מבוצע בדרך כלל בשיטה הלפרוסקופית הזעיר פולשנית - דרך חתכים זעירים בדופן הבטן, ללא צורך בפתיחת הבטן.

בחלק מהמקרים, הסרת הגידול מבוצעת בשיטה הרובוטית, המאפשרת להסיר את הגידול בדיוק רב מאוד, מבלי להשאיר שוליים, בהם נותרים תאים גידוליים; ויחד עם זאת, מתאפשר שימור מרבי של רקמת הלבלב התקינה. בשיטות ניתוחיות מתקדמות אלה, רמות הדיוק גבוהות יותר - וההחלמה מהירה יותר.

בחולים אשר אינם יכולים לעבור ניתוח להסרת הגידול, ניתן לטפל בעזרת צריבת הגידול עם אתנול או באמצעות קרינה.

האם כריתת הגידול עלולה לפגוע בתפקוד הלבלב ולגרום לסוכרת?

הסיכון לפגיעה ביכולת תאי הבטא להפריש אינסולין וכתוצאה מכך לפתח סוכרת, לאחר כריתת גידול מסוג אינסולינומה - נמוך מאוד (מוערך בכ-2% מהמנותחים).

חשוב להדגיש כי גם אם מתפתחת סוכרת, אזי היא ברת שליטה; זהו מצב הרבה פחות מסוכן מהגידול, שמפריש אינסולין ללא שליטה - ויכול גם לגרום להיפוגליקמיה מסכנת חיים וגם לשלוח גרורות לאיברים אחרים.

לסיכום: אינסולינומה הוא גידול נדיר בלבלב, הגורם לחוסר איזון של משק הסוכר בגוף. הירידה בערכי הסוכר בדם מסוכנת לגוף ומתבטאת בתסמינים רבים. הבשורה הטובה מתבטאת הן ברמת השיטות הניתוחיות המתקדמות (ניתוח רובוטי) כיום, והן בכך שברוב המקרים, ניתוח להסרת הגידול מוביל לריפוי: מחקרים מוכיחים כי 90 אחוז מהמנותחים נרפאים לחלוטין - וכל הסימפטומים נעלמים.

ד"ר ערן שדות הוא רופא בכיר, במערך לכירורגיה בבית החולים בילינסון; מומחה בניתוחים של גידולי מערכת העיכול, כבד ולבלב.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום