פעילות גופנית בזמן טיפול אונקולוגי

(0)
לדרג

כולם יודעים שפעילות גופנית טובה לבריאותנו, אבל עכשיו יש גם חיזוק מחקרים מצאו כי פעילות גופנית הינה בטוחה ויעילה לחולי סרטן הערמונית וסרטן השד בזמן טיפול פעיל

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תרומתה של הפעילות הגופנית על בריאות הגוף והנפש היא עובדה מוכחת, ואף נמצא קשר חזק בין ביצוע פעילות גופנית להפחתת הסיכון להתפתחות גידולי המעי הגס וסרטן השד. עתה, שני מחקרים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Community Support Oncology, מוכיחים כי פעילות גופנית הינה בטוחה ואף מועילה לחולים עם סרטן ערמונית וסרטן שד בזמן טיפול אונקולוגי פעיל.

הסקירה להערכת נשים עם סרטן שד כללה 17 מחקרים, שכללו בסך הכל 1,175 נשים תחת טיפול אונקולוגי פעיל. ההתערבויות כללו אימוני תנגודת ופעילות אירובית או שילבו את שני הסוגים הללו. החוקרים בחנו את התוצאות הפיזיולוגיות והפסיכוסוציאליות ולאחר מכן העריכו את גודל ההשפעה עבור כל תוצא.

הפעילות האירובית הובילה לשיפור במגוון תחומים, כולל איכות החיים, שינה, ערך עצמי, התנהגות, תחושה כללית, יכולת גופנית, מדדי תסמינים ומצב רוח, לצד שיפור מתון בכושר אירובי. באשר לאימוני תנגודת, במשתתפות תועד שיפור בשומן גוף, מסת גוף רזה וכוח. זוהו שינויים זניחים בעייפות, איכות החיים והתפקוד הקוגניטיבי.

רק מחקר אחד בחן את ההשפעות של שילוב ההתערבויות הללו, עם הדגמת תוצאות מעורבות. במשתתפות תועדה עליה משמעותית בעייפות בתום טיפול כימותרפי, אך חזרה לערכי הבסיס לאחר שישה חודשי מעקב. תועד שינוי זניח בלבד במבחן הליכה בן שש דקות בתום הטיפול, אך זוהה שיפור משמעותי לאחר שישה חודשי מעקב.

במחקר להערכת גברים עם סרטן ערמונית נכללו 32 גברים תחת טיפול הורמונלי, שחולקו באקראי להתערבות תזונתית עם אימוני כוח ופעילות אירובית או לטיפול סטנדרטי. החוקרים בחנו את הרכב הגוף, הניידות והכוח בתחילת המחקר, לאחר 8 שבועות, ולאחר 12 שבועות.

לאחר שלושה חודשים, גברים בקבוצת ההתערבות הלכו מהר פי 3-4 יותר מאלו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי. היכולת התפקודית עלתה באופן דרמטי, ולצד זאת חל שיפור באיכות החיים.

שינויים חיוביים תועדו עוד בהרכב הגוף, כאשר בגברים בקבוצת ההתערבות תועדה ירידה ממוצעת של כ-2 ק"ג ו-1% בשומן הגוף במהלך תקופה של שלושה חודשים; מנגד, בגברים שבקבוצת הטיפול הסטנדרטי נרשמה עליה של כ-1% שומן גוף.

החוקרים כותבים כי בחולים עם סרטן ערמונית יש עדויות טובות לכך שפעילות גופנית עשויה להשפיע לטובה על החולים. חלק מההשפעות השליליות של טיפול הורמונלי כוללות אובדן מסת שריר וכוח שרירים עם הצטברות שומן. למשלב תזונה בריאה עם פעילות גופנית השפעה משלימה ושיפור המצב הבריאותי ואיכות החיים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום