מפסיקים לעשן, מונעים סרטן

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, הפסקת עישון תצמצם תחלואה בסרטן הריאה ב-81% בקרב גברים וב-58% בקרב נשים; מדוע נרשמה עלייה בחלק ממחלות הסרטן בקרב ערביות?

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש האומד את תוספת הסיכון המיוחסת לעישון מוכיח, כי אילו הייתה החשיפה לעישון נמנעת כליל, ניתן היה לצמצם את התחלואה בסרטן הריאה ב-81% בקרב גברים וב-58% בקרב נשים. מחקר זה מתפרסם היום (ג') על ידי האגודה למלחמה בסרטן לקראת פתיחת מבצע הקש בדלת אשר יערך ב-31 באוקטובר 2016. כמו עולה מנתוני האגודה, כי בניגוד ליהודים, יש עלייה בתחלואה בקרב ערבים, ובקרב נשים ערביות ככל הנראה בשל חשיפה לעישון פאסיבי מצד בני המשפחה.

לדברי פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, "טבק ומוצריו, בפרט סיגריות, נחשבים לגורם הסרטן בר המניעה החשוב ביותר. בשנים 1990-2013 ראינו עלייה בשכיחות סרטן בקרב גברים ערבים ובירידה בקרב נשים וגברים יהודים ונשים ערביות. יחד עם זאת נרשמה עלייה בחלק ממחלות הסרטן בקרב נשים ערביות וזו נזקפת ככל הנראה לעובדה שהן חשופות לעישון פסיבי של הגברים במשפחה".

שימרו על הריאות שלכם נקיות (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
שימרו על הריאות שלכם נקיות (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

בתקופה האמורה אובחנו 331,211 מקרים חדשים של סרטן הנקשר לעישון, וחלקם היחסי מכלל 551,905 המקרים החדשים שאובחנו באותה תקופה היה 40%. ב-1995 היה חלקם היחסי של סוגי הסרטן הנקשרים לעישון 44% מכלל אבחוני הסרטן החדשים באוכלוסיית ישראל, בעוד שב-2013 היה חלקם היחסי, 38%. בחלוקv לפי קבוצת אוכלוסייה ומין נמצא כי חלקם היחסי של סוגי הסרטן הנקשרים לעישון ירד בין השנים 1990 ל-2013 בקרב גברים יהודים, נשים יהודיות ונשים ערביות, אבל עלה בגברים ערבים.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מציינת כי: "הנתונים מצביעים על קשר ישיר וחזק בין עישון כבד למחלות סרטן הניתנות למניעה ומוכיחים כי שווה להפסיק לעשן. ידענו כי עישון גורם לרוב מקרי סרטן הריאה, אותם ניתן למנוע אולם הנתונים מצביעים גם על קשר ישיר לכתריסר סוגי סרטן, נוספים ביניהם סרטן הלוע, סרטן כיס השתן, סרטן חלל האף והפה, סרטן הגרון, סרטן הלבלב, סרטן הכליה, סרטן הוושט וסרטן הדם. מדובר בתחלואה שכ 40% ממנה ניתן למנוע. יחד עם זאת על אף צמצום שיעורי העישון גברים ערבים רבים הם עדיין מעשנים כבדים והם אלו שחולים יותר במחלות סרטן הקשורות בעישון".

בתוך כך מציינת האגודה למלמה בסרטן סקירה שפורסמה על ידי Whiteman & Wilson, ועסקה בתרומה היחסית של גורמי סיכון בני מניעה (עישון, אלכוהול, תזונה, יושבנות ועוד) לתחלואה בסוגי סרטן שונים, תוך שימוש במדד הנקרא תוספת הסיכון המיוחסת באוכלוסייה Population Attributable Fraction, PAF. מדד זה מתאר את פרופורציית התחלואה במחלה מסוימת באוכלוסייה נתונה, שהייתה יכולה להימנע אילו נמנעה חשיפת האוכלוסייה לגורם סיכון ידוע למחלה. המדד לוקח בחשבון הן את עוצמת הקשר שבין גורם הסיכון לבין המחלה ואת רמת החשיפה לגורם הסיכון הקיימת באוכלוסייה הנתונה.

פירוש התוצאות הוא, כי אילו הייתה החשיפה לעישון נמנעת כליל, ניתן היה לצמצם את התחלואה בסרטן הריאה ב-81% בקרב גברים וב-58% בקרב נשים, ואת התחלואה בסרטן כיס השתן ב-41% בקרב גברים וב-21% בקרב נשים; אולם ביחס לסרטן המעי הגס והחלחולת, למשל, התוצאות פחות דרמטיות, כי העישון תורם לכ-7% בלבד מכלל התחלואה בקרב גברים ונשים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום