כאב ראומטי: כיצד ניתן לטפל?

(9)
לדרג

מחלות ראומטיות פוגעות במערכת השלד, המפרקים, השרירים והסחוסים - ומסבות כאב רב. לעתים הן גורמות לנכות ולפגיעה באיכות החיים. החדשות הטובות: יש טיפול

מאת: פרופ' משה טישלר

מחלות ראומטיות הן מחלות הפוגעות במערכת השלד, המפרקים והשרירים ושכיחותן באוכלוסייה גבוהה יחסית. מחלות אלה מסבות כאב וסבל רב לחולים. לעתים הן גורמות לנכות, הפרעה תפקודית ולפגיעה של ממש באיכות החיים.

מהי מחלה ראומטית?

ככלל, ניתן לחלק את המחלות הראומטיות לשתי קבוצות: מחלות מפרקים על רקע דלקתי; ומחלות שאינן דלקתיות הקשורות לשחיקה של סחוסים. חשוב לציין שבשתי הקבוצות, על אף ההבדלים ביניהן, למוטיב הכאב הנלווה להן יש השפעה משמעותית על האופן בו החולים יכולים להתמודד עם המחלה ועל איכות חייהם.

באיזה גיל נפוצות המחלות הראומטיות?

הקבוצה הראשונה המאופיינת במחלות מפרקים על רקע דלקתי שכיחה בעיקר בגילאים הצעירים: 30-50, כאשר ידוע על שכיחות גבוהה יותר בקרב נשים. מדובר על מחלות שיש בהן תהליך אוטואימוני, כלומר הגוף תוקף את עצמו: דלקת מפרקים שגרונית (RA), זאבת (LUPUS), וארטריטיס פסוריאתית.

בקרב גברים צעירים בגילאים 20-40 יש היארעות גבוהה של דלקת מקשחת של עמוד השדרה (Ankylosing Spondylitis), מחלה דלקתית הפוגעת קשות בעמוד השדרה, גורמת להתקשות של הגב לכל אורכו עם פגיעה באגן, מצב הגורם לנכות ופוגע מאוד בתפקוד היומיומי.

מה הטיפול במחלות הראומטיות?

מחלות ראומטיות על רקע דלקתי מטופלות בעיקר באמצעות תרופות נוגדות דלקת ותרופות המתערבות במנגנון החיסוני של הגוף, אך בשלב כלשהו של המחלה (לעתים כבר מרגע התפרצותה) יש התעוררות של כאב או החמרה של כאב קיים - ויש צורך ממשי לקבל טיפול משלים עם תרופות משככות כאבים.

הקבוצה השנייה באוכלוסייה הסובלת ממחלות ראומטיות היא אוכלוסיית המבוגרים, נשים וגברים באותה מידה, הסובלים בעיקר ממחלות על רקע שחיקה של סחוסים, העשויה להופיע בכל איבר בגופם. כך, למשל, חולה הסובל משחיקת סחוס בכפות הידיים יחווה עיוותים באצבעות והגבלה ממשית בתפקוד. חולים שאצלם השחיקה מתבטאת ביתר שאת ברגליים (בעיקר באיזור הברכיים) סובלים מהגבלה בתנועה עד כדי התדרדרות המונעת מהם לבצע פעולות פשוטות יחסית.

כיום לא ניתן לרפא מחלות ראומטיות על רקע דלקתי ואין דרך לרפא או לעצור את השחיקה של הסחוס בקרב מבוגרים, אך עלינו לעשות כל שניתן על מנת לאפשר לחולים אלה איכות חיים טובה.

טיפול בכאב הוא חלק בלתי נפרד מארסנל הכלים העומד לרשות הרופא המטפל בבואו להקל על התסמינים מהם סובל החולה ממחלה ראומטית.

מהן התרופות שניתן ליטול כדי להקל על הכאב במחלות ראומטיות?

הרבה תרופות לשיכוך כאבים אינן מצריכות מרשם רופא (תרופות מדף או OTC), אך חשוב לדעת כי רובן יעילות בטווח הקצר, וכי ברוב המקרים נדרשת מנה גדולה על מנת להגיע להקלה המתבקשת בכאב, נושא העלול להיות מסוכן, הן בשל תופעות הלוואי והן משום שיכולה להיות "התנגשות" עם תרופות אחרות אותן נוטל החולה, נושא שלא תמיד ידוע לחולים או לרופא המטפל, לאור העובדה שחלק גדול מהחולים לא מדווחים על תרופות הניתנות או נרכשות ללא מרשם. עובדה זו נכונה במיוחד לגבי אנשים מבוגרים אשר לרובם יש מחלות רקע נוספות מפאת גילם, והמודעות לאינטראקציה בין התרופות פחות נהירה להם.

בבואנו לטפל בכאב שמקורו במחלה ראומטית כרונית, על המטופל ליטול תרופות הפועלות מהר ואשר טווח ההשפעה שלהן ארוך יותר, כיוון שההקלה על הסימפטומים היא הכרחית לשם תפקוד ושיפור איכות החיים. עובדה זו נכונה הן לגבי אנשים צעירים הנמצאים בשלב בחייהם בו הם בונים משפחה ומפתחים קריירה והכאב עלול לשתק אותם או לנטרל אותם מכל פעילות, והן לגבי מבוגרים הרוצים לבלות עם הנכדים, לטייל ולשמור על עצמאות מירבית.

אין ספק כי קל ונוח לגשת לבית המרקחת הקרוב ולרכוש תרופה לשיכוך הכאב, אך לעתים ההימנעות מביקור אצל הרופא עלולה להיות בעוכרי החולה, שכן ההקלה בכאב תהיה רק בטווח הקצר, בעוד שבמקרה של מחלות ראומטיות, הטיפול צריך להיות לטווח הארוך על מנת להגיע לשיפור משמעותי באיכות החיים ולהגיע לתפקוד מיטבי למרות המחלה.

כאב הוא לא "גזירה משמים": ניתן וצריך לטפל בכאב הנובע ממחלות ראומטיות לסוגיהן. חשוב להסביר למטופלים כי העובדה שהם חולים במחלה כרונית משמעה טיפול קבוע ורציף לאורך שנים. לכן, כשהם חשים בכאב עליהם לפנות לרופא ולדרוש משככי כאבים יעילים. החיים עם כאב הנובע ממחלות ראומטיות עלולים להפוך לבלתי נסבלים - ופרט לכאב הפיסי נוסף אספקט נוסף, בתחום הנפשי. לעתים אנשים נמנעים לצאת מהבית וחוששים לעשות פעולות מסוימות בשל הכאב. הם הופכים לתלותיים וחווים פגיעה של ממש באיכות חייהם. את כל זה ניתן למנוע על ידי טיפול בכאב באמצעות תרופות יעילות התואמות את מצבו הגופני והנפשי של החולה. ויפה שעה אחת קודם.

פרופ' משה טישלר הוא ראומטולוג, מנהל מחלקה פנימית ב', מרכז רפואי אסף הרופא.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום