הקשר בין אקזמה לאוסטיאופורוזיס

(0)
לדרג

מחקר: אקזמה בעור תורמת לסיכון המוגבר לשברים בשל דלקת כרונית וטיפול תרופתי בסטרואידים; בנוסף אקזמה מלווה במדדי צפיפות מינרלים נמוכים של העצם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קשר מפתיע. תופעת האקזמה בעור תורמת לסיכון המוגבר לשברים בשל דלקת כרונית וטיפול בקורטיקוסטרואידים. כך לפי מאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology. החוקרים מצאו עוד כי ההפרעה הכרוכה בגרד, הפרעה בשינה והפרעות פסיכיאטריות עשויות להביא לעלייה בסיכון לפציעות ותאונות.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים מסקר National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2005-2006, כולל בדיקות סקר, בדיקה גופנית, בדיקות דם ובדיקות צפיפות עצם (Dual Energy X-ray Absorptiometry). הסקר כלל מידע אודות טיפול בקורטיקוסטרואידים במהלך החודש האחרון, מועד אבחון אוסטיאופורוזיס, עישון וצריכת אלכוהול, היסטוריה של אקזמה ושברים לאחר גיל עשרים שנים.

במחקר השתתפו קרוב ל-5,000 משתתפים בגילאי 20-85 שנים. שכיחות אקזמה עמדה על 7.4%. שיעורי שברים עמדו על 32.3%, כאשר שיעורי שברי ירך או עמוד שדרה עמדו על 3.9%. מרבית המבוגרים עם אקזמה ואוסטיאופורוזיס לא זכרו כי נמסר להם בעבר על אבחון של אוסטיאופורוזיס.

אקזמה לוותה במדדי צפיפות מינרלים של העצם שהיו נמוכים משמעותית בירך ובעמוד שדרה מותני. במבוגרים עם אקזמה נרשמה גם עליה של 48% בסיכון לשברים בכל אתר, בהשוואה למבוגרים ללא היסטוריה של אקזמה. בנבדקים אלו תועד גם סיכון מוגבר לשברי ירך או עמוד שדרה.

החוקרים מציעים כי במבוגרים עם אקזמה תיתכן תועלת לבדיקות צפיפות עצמות, בעיקר נוכח תת אבחנה של אוסטיאופורוזיס בכאלה הסובלים ממנו. בנוסף, יש להדריך חולים עם אקזמה בנוגע לזיהוי והפחתת גורמי סיכון לאוסטיאופורוזיס.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום