בחילות הריון? ויטמין B6 וג'ינג'ר

(0)
לדרג

בדרך ללידה המיוחלת, נשים רבות סובלות מבחילות קשות. מה ניתן לעשות? כדאי להימנע ממאכלים מסוימים. בנוסף, צריכת ויטמין B6 וג'ינג'ר עשויה לחולל פלאים

מאת: לימור בן חיים

הריון עשוי להשפיע משמעותית על איכות החיים ועל התפקוד היום יומי. בימים אלה, כאשר כל סלבריטאית הריונית - מהנסיכה הבריטית ועד נינט - מספרת על חווית ההריון שלה, נחשף ביתר עוצמה אפקט הנסיכה והדלעת. מסתבר כי בנושא בחילות ההריון, יש לכל הנשים ההרות הרבה מן המשותף עם הנסיכה הבריטית.

כ-70% מהנשים ההרות סובלות בשליש הראשון של ההריון מבחילות. זהו אולי הסימן הראשון לידיעה המבוססת כי האישה באמת נמצאת בהריון.

מהם הגורמים לבחילות במהלך ההריון?

הגורמים אינם ברורים במלואם - וקיימות תיאוריות שונות המנסות להסביר את הגורמים השונים.

1. עליה בהורמון ההריון - human chorionic gonadotropin (HCG) hormone - המתרחשת ברגע שהביצית המופרית משתרשת בדופן הרחם. זהו השלב הראשון בהפרת האיזון ההורמונלי המעורר את תחושת הבחילה. כאמור, לעיתים זהו הסימן הראשון להריון עצמו.

2. השקעה בשלייה - תיאוריה אחרת מדברת על כך שמערכות הגוף השונות מפנות את הפוקוס לטיפוח השלייה, על חשבון שאר מערכות הגוף - תהליך העלול לעודד גם הוא בחילות הריון.

3. ירידה ברמות הסוכר בדם הינה תופעה המאפיינת הריון. הסבר זה גם שופך אור על השאלה מדוע הבחילות מתרחשות דווקא בבוקר. לאחר צום הלילה, כאשר הגוף ממילא מצוי בחסר סוכר באופן טבעי, ירידה נוספת ברמת הסוכר מעוררת תחושת אי נוחות, חולשה ובחילות.

מה ניתן לעשות, כדי שלא נצטרך להסתגר בבית, עד שהמצב יחלוף?

1. ארוחות קטנות לעיתים קרובות - כדי להעלות את רמות הסוכר ולשמור עליהן קבועות במשך היום, מומלץ לאכול ארוחות קטנות, לעיתים קרובות. 5-6 ארוחות מתוכננות ביום.
אותן ארוחות קטנות יסייעו גם להימנע מהשמנה מיותרת.

בכל ארוחה מומלץ לשלב פחמימה מורכבת: לחם, קרקר, אורז וכיו"ב - על פי החשק והיכולת. הפחמימות המורכבות מתפרקות בגוף לאט וכך הן יכולות לשמור על רמות סוכר קבועות שיעזרו להקטין את תחושת הבחילה עד לארוחה הקטנה הבאה.

2. ארוחות בעלות נפח קטן - עשויות לסייע לנשים הסובלות מבחילות קשות במיוחד. הקטנת נפח הארוחה נעשית על ידי הפרדה בין שתייה לאוכל - כך שהמזון אינו צובר נפח ומשקל נוסף בעקבות ספיחת נוזלים. ניתן גם להתמקד במזונות יבשים בעלי נפח קטן, כגון קרקרים, אגוזים או פרי יבש.

3. בלי טעם ובלי ריח - כמו שאומרים על האוכל האנגלי: מזונות שאינם בעלי טעם או ריח מודגשים יעזרו להימנע מהתגברות של תחושת הבחילה.

4. מזונות קרים - מזונות קרים וקלים לעיכול כגון יוגורט, פירות (לדוגמה: תפוח עץ או בננה), גלידה וכיו"ב - יכולים להתקבל באופן טוב יותר בתקופה זו.

5. שתייה - חשוב ביותר להקפיד על שתייה. התייבשות היא סכנה אמיתית. שתייה איטית, בלגימות קטנות, לפחות 10-8 כוסות, בטמפרטורה שמתאימה ביותר באופן אישי.

6. חמוץ - נמצא כי טעמים חמצמצים נסבלים יותר בזמן בחילת הריון.

7. פתרונות מהטבע - בחילות קשות מונעות תפקוד, ומקשות על צריכת מזונות אשר חיוניים לבריאותנו ולבריאות העובר. הקאות מביאות גם לאובדן נוזלים ומזון. מחקרים רבים מוכיחים כי שילוב של מיצוי שורש צמח הג'ינג'ר עם ויטמין 6B מסייעים משמעותית בהפחתת תדירות ההקאות והבחילות.

מה ייחודי בג'ינג'ר ובוויטמין B6?

כבר בשנות ה-40 הוגדר הוויטמין 6B כטיפול הטבעי המומלץ נגד בחילות - ולא רק בהריון. מזה מאות שנים, שורש הג'ינג'ר משמש לטיפול בבחילות, בזכות רכיב הג'ינג'רול הפעיל בצמח, המקל על מעבר המזון במערכת העיכול ומונע את תחושת הבחילה.

שני רכיבים אלה הוגדרו כיעילים ביותר ובטוחים ביותר נגד בחילות הריון - לאם ההרה ולעובר - והם מהווים חלופה ראויה לטיפול תרופתי, הנושא בין היתר גם סיכון לתופעות לוואי.

קיימים תכשירים המשלבים ג'ינג'ר וויטמין B6 במינונים המתאימים. כדאי לבחור תכשיר בטבליות מציצה בטעם לימון, המבטיח ספיגה מהירה. כמו כן עדיף תכשיר המשווק באריזת בליסטרים (דפי אלומיניום) נוחים לנשיאה בתיק או בכיס - המבטיחים סטריליות.

ולבסוף, סבלנות: כי הבחילות בדרך כלל חולפות. זכרו את אפקט הנסיכה והדלעת - או הנסיכה והג'ינג'ר.

לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית ויועצת מקצועית ל"נוזיקס" - פתרון טבעי לבחילות הריון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון - תוספי תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום