כתרי זירקוניה: הדור הבא בהשתלות שיניים

(1)
לדרג

לא סתם כתרי הזירקוניה מעטרים את פיהם של רבים משחקני הוליווד הם איכותיים ומעניקים מראה טבעי ויפה; השימוש בהם הולך וגובר בטיפולי שורש ובהשתלות שיניים. צרכנות רפואית

מאת: ~~ד"ר ראמז אבו עסבה~~

בעבר רק שחקני הוליווד יכלו להרשות לעצמם להשתמש בכתרים מזירקוניה, שמקנים להם חיוך טבעי ובוהק מבלי להסגיר את העובדה כי מדובר בכתרים ולא בשיניים טבעיות.

אולם, כיום יותר ויותר אנשים מעדיפים כתרי זירקוניה, הן משום שהמחירים שלהם ירדו באופן משמעותי, והן בשל היתרונות הרבים שגלומים בהם על פני הכתרים הרגילים. מדובר באותם כתרים שכולנו מכירים מזה שנים רבות שבאים להחליף שן שעברה טיפול שורש או מורכבים על גבי שתל דנטלי למי שחסרה לו שן.

מהם כתרי זירקוניה?

אלו כתרים איכותיים המיוצרים מזירקוניום-אוקסייד, מינרל איכותי וחזק אותו חוצבים ומעבדים בצורה ממוחשבת. הכתרים מקנים לקו הלסת מראה טבעי והרמוני עם שאר השיניים שבפה. לשימוש בכתרי זירקוניה מספר יתרונות בולטים. ראשית, כתר זירקוניה עשוי חומר טבעי לגמרי ולכן אין כל סכנה לפתח אלרגיה. שנית, כתרי הזירקוניה קלים יותר ושוקלים פחות מכתרי המתכת, מה שמקל מאוד על הצלחת הליך השתלת השיניים. שלישית, בכתרי זירקוניה נסיגת החניכיים אפסית והשן נשארת במראה טבעי לאורך שנים. רביעית, מבחינה אסתטית כתרי הזירקוניה יפים יותר; מתקבל, תודות להם, מראה טבעי יותר - ואין פס שחור בחיבור הכתר לחניכיים. אותו פס שחור נגרם על ידי המתכת, שעם הזמן גם נוטה לצבוע את החניכיים בצבע כחול אפרפר. חסרונם של כתרי הזירקוניה הוא שהם יקרים יותר מכתרי מתכת, אולם כשמשכללים את היתרונות לטווח הארוך יש להם עדיפות על פני כתרי מתכת.

כיצד משתמשים בכתרים בהשתלת שיניים?

בעבר, הליך של השתלת שיניים היה ארוך, מורכב, רב שלבי - וכלל מספר פגישות אשר ביניהן היה זמן המתנה ממושך. מרפאות מסוימות, אשר כוללות גם מעבדות וגם מכשור מתאים, מאפשרות לסיים את ההליך של השתלת השיניים ביום אחד בלבד - החל מהצילומים וכלה בהליך הכירורגי. הודות לטכנולוגיה חדישה, מטופל הנכנס עם שיניים חסרות עובר מספר תהליכים במרפאה באותו יום - ויוצא ממנה עם פה שלם מושתל.

איך זה עובד?

כיום מטופל יכול להגיע למרפאה ולעבור שם את כל התהליך הקשור להשתלת שיניים, החל מביצוע צילום CT פנורמי, בדיקה של מצב החניכיים שלו והעצם, וכלה בהליך הכירורגי שכולל החדרת שתלים דנטליים לעצם. השתלים הדנטליים הם מעין דיבלים עליהם מותקן מבנה כלשהו ועליו מותקנים כתרים. באותו יום מושלם כל התהליך, כאשר מדובר בכתרים זמניים, אשר לאחר זמן קצר מוחלפים בכתרים קבועים.

מצב זה שונה מהעבר, אז היו מרכיבים שתלים, ממתינים 3-9 חודשים - ורק אחר כך מרכיבים שתלים נוספים. היום שמים את כל השתלים בעצם הלסת באותו היום.

איך זה מתאפשר? מה השתנה בעצם?

הטכנולוגיה החדישה, אשר מכונה basal implantology, היא זו שעשתה את כל השינוי. בעבר היו משתילים את השתלים בעצם הרחף וכיום משתילים אותם בעצם המקורית. העצם המקורית חזקה הרבה יותר ויכולה לשאת הרבה יותר משקל בבת אחת. ניתן להשוות את עצם הרחף המחזיקה את השיניים ללבנה; לבלוק - ואת העצם המקורית לבטון.

כמובן שהבטון עמיד יותר, בעל חוזק מירבי שמאפשר העמסה מיידית של השתלים, המבנים והשיניים ללא חשש. אין כל צורך בהמתנה שהשתלים יקלטו. כיום גם רווח יותר השימוש בכתרי זירקוניה המורכבים על גבי שתלים דנאטליים, מכיוון שהינם קלים יותר ושוקלים פחות מכתרי המתכת, מה שמקל מאד על הצלחת השתלת שיניים.

לסיכום, טכנולוגיות חדישות משנות את פני עולם רפואת השיניים, החל מהשתלות שיניים שניתנות לביצוע ביום אחד וכלה בכתרי זירקוניה שנחשבים היום למילה האחרונה בכל הקשור לטיפולי שורש והשתלות שיניים.

ד"ר ראמז אבו עסבה הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום