טיפול פסיכולוגי לטרשת נפוצה?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יכול לעזור לחולים להתמודד עם התסמינים הנפוצים: עייפות, נדודי שינה והפרעות מצב רוח, כולל דיכאון

מאת: מערכת zap doctors

עייפות, הנקשרת לעתים קרובות עם נדודי שינה, היא אחת התלונות הנפוצות ביותר של חולי טרשת נפוצה. מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי המסייע לחולים להבין כיצד המחשבות והרגשות שלהם משפיעים על התנהגותם, עשוי להקל על חולים אלו.

במחקר שהוצג בכנס מקצועי מטעם CMSC/ACTRIMS, השתתפו כ-7,700 חולים בטרשת נפוצה, כשיותר ממחציתם (56%) דיווחו על הפרעות שינה, כולל נדודי שינה, העלולות להשפיע לרעה על הבריאות הגופנית והנפשית. הפרעות שינה אלו חופפות לעתים קרובות עם דיכאון. בחולים עם טרשת נפוצה נרשמה עלייה של 25-51% בסיכון לדיכאון, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

המחקר הנוכחי הוא מחקר להערכת נתונים אודות 11 חולים עם טרשת נפוצה, שלקחו חלק בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי פרטני או קבוצתי, בתקופה שבין ינואר 2008 לדצמבר 2013.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שכלל בממוצע 4-6 מפגשים, היה מכוון להתנהגויות ומחשבות הקשורות בשינה. המרכיבים כללו בקרת גירויים (להיכנס למיטה רק כאשר עייפים, להגבל פעילות במיטה לשינה ויחסי מין, לצאת מהמיטה באותה שעה כל בוקר, ולקום מהמיטה אם לא מצליחים להירדם בתוך עשרים דקות); הגבלת שימוש בקפאין וחומרים מעוררים לפני כניסה למיטה, לא להחזיק אמצעים טכנולוגיים בטווח מגע מהמיטה); תרגילי הרפיה וטיפול קוגניטיבי.

מהמחקר עלה כי 73% דיווחו על עלייה בסך זמן שינה, עם עלייה כוללת של 1.25 שעות. כ-60% מהחולים דיווחו על ירידה בעייפות, אך כל החולים המשיכו לסבול מעייפות בדרגה מסוימת.

מחצית מהמשתתפים דיווחו על שיפור במדדי דיכאון, ודיווחו על ירידה כוללת בחומרת דיכאון. כ-8% מהמשתתפים דיווחו על שיפור בנדודי שינה ו-43% דיווחו על ירידה כוללת בחומרת נדודי שינה.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום