טיפול תומך בחולי סרטן

(0)
לדרג

המחלה מזמנת לחולים ולמשפחותיהם התמודדות קשה מאוד, פיזית ורגשית. טיפול תומך או משלים עשוי להקל: הקלת כאב, תזונה משלימה, תמיכה נפשית ועוד

מאת: מערכת zap doctors

התמודדות עם מחלת הסרטן היא התמודדות קשה ורב תחומית המערבת הן את הגוף והן את הנפש. טיפול תומך לחולה ולבני משפחתו, אשר איננו מתמקד במלחמה במחלה, אלא מציע התמודדות רב תחומית עם השלכותיה, הוא אמצעי העשוי לאפשר לחולים להתמודד טוב יותר עם שגרת חייהם הקשה, וגם להקל עליהם את מהלך המחלה. ד"ר יוסף דיין, מומחה ברפואה פנימית, מנהל "מרכז מומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת", משיב לשאלותינו אודות טיפול תומך לחולי סרטן.

טיפול תומך לחולי סרטן (אילוסטרציה)
טיפול תומך לחולי סרטן (אילוסטרציה)

מהו טיפול תומך לחולי סרטן?

"זהו טיפול המתמקד בחולה עצמו ובהשלכות של המחלה על כל תחומי החיים. מדובר בטיפול מקביל לטיפול המרכזי, המתמקד במחלה עצמה. הטיפול מוצע לחולי סרטן כבר בשלבים הראשונים, אפילו עוד טרם זיהוי המחלה ועוד בשלבי האבחון, ומסייע להם לאורך כל ההתמודדות עמה".

מדוע חשוב להעניק טיפול תומך לחולי סרטן?

"את ההכשרה שלי בטיפול וסיוע לחולי סרטן עברתי בגרמניה, שנחשבת מזה שנים רבות למובילה בתחומי ההתמודדות והריפוי עם מחלת הסרטן. ברוב מרכזי הטיפול הגרמניים במחלה, השכילו להבין את החשיבות של הטיפול הרב תחומי, המתמקד לא רק במחלה עצמה, אלא גם בחולה. בכל מרכז לטיפול במחלות סרטן ישנם שלושה אגפים. האגף האחד כולל כירורגים ואונקולוגים המתמודדים עם ההיבט הפיסי של המחלה. הם מאבחנים, בוחנים, בודקים ומעניקים טיפול שאמור להילחם במחלה, כגון הקרנות, כימותרפיה, טיפול ביולוגי וניתוח.

באגף השני יש מומחים לטיפול בחולה. זהו טיפול שמתמקד בחולה והוא איננו מפריע, משבש או מנטרל את הטיפול במחלה. הטיפול בחולה הוא טיפול רפואי גם כן. הוא נעשה על ידי רופאים פנימיים ומטפלים נוספים המתמקדים בטיפולים מגוונים המסייעים לחולה ובני משפחתו להתמודד עם השלכות המחלה. ובאגף השלישי ישנם מטפלים מתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים.

"מרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת" מתפקד בדיוק כמו אותו אגף שני המעניק טיפול רפואי לחולה במקביל לטיפול במחלה. זוהי המרפאה היחידה בישראל שמציעה טיפול תומך זה שהוא בעל חשיבות עצומה. בעזרת קשת של יכולות, אנחנו רואים את המטופל עצמו, מציבים אותו ואת צרכיו במרכז ומעניקים לו תמיכה וטיפול נחוצים. מרגע התפרצות המחלה, חווים גופו ונפשו של המטופל טלטלות קשות מאד, והם זקוקים למערך תמיכה שהרופאים המקצועיים, כירורגים ואונקולוגים, לא מסוגלים להעניק. הם מתמקדים בדברים פיסיים, בגוף ובמושגים יבשים, ואינם מוכשרים לתמוך בנפש, בחוסן וביכולת של האדם להתמודד עם שינוי החיים הקיצוני שהוא עובר ואנחנו מתמקדים דווקא בכל זה. אנחנו מחזקים את הגוף והנפש של החולה".

מהם אותם האתגרים בהם מתמקד הטיפול התומך?

"ראשית, ליווי, יעוץ ותמיכה; הקשבה, הכלה וסיוע. שנית, טיפול בנפשי ומענה לצרכים רגשיים; ושלישית, טיפול בהשלכות המחלה על תפקודי האדם: שינה, תזונה, יציאות ותפקוד יום יומי (עבודה, חיי מין, מצב רוח וכו').

אדם סובל מכאב וכשמתעורר חשד לסרטן, חייו מתהפכים. המחלה הזו מעוררת חרדה עצומה בקרב כולנו. מרגע שמתעורר החשד לקיומו של סרטן, חייו של המטופל ושל בני המשפחה משתנים ללא היכר. בתקופת הבירור, הכוללת בדיקות מכאיבות, חוסר ודאות, ריצות ובהלה, האדם סובל לא רק מתסמיני המחלה אלא מתסמינים נלווים, הנובעים ממצב זה, ונמשכים כמובן לאחר האבחון ובמהלך הטיפול. מחול שדים של בדיקות, בירורים וטיפול, אינם מאפשרים לו לאזור כוחות נפש ולהתמודד עם כל מה שנדרש. וכאן אנו נכנסים לתמונה: אנחנו מתמקדים במטופל עצמו, בהתמודדות הנפשית-רגשית שלו ושל בני משפחתו, בהיבט התזונתי, בהיבט של חיזוק מערכת החיסון, ביכולותיו הפיזיות של המטופל, במצבו הנפשי, בכושרו הגופני, ברצון להמשיך בתפקוד יום יומי ובצורך לשפר את איכות החיים, למרות קיומה של המחלה".

כיצד מסייע הטיפול התומך להתמודדות עם אתגרים אלה?

לכל מטופל מותאם טיפול אישי בהתאם לצרכיו, מאפייניו ומאפייני מחלתו. מטרותיו של הטיפול התומך רבות. העיקריות הן:

1. לטפל במערך התזונתי: אחת הפגיעות הגדולות ביותר שחווה אדם חולה סרטן זו הפגיעה בכושר התזונתי. מגוון גורמים מחבלים ביכולת של גופו לספוג ולקבל את המרכיבים החיוניים שהכרחיים להישרדותו. המחלה והטיפולים גורמים לירידה במשקל. הדיכאון פוגע בתיאבון. הטיפולים מזיקים לתאי מערכת העיכול וגורמים לשלשולים והקאות. כל אלה פוגעים מאד בתזונת הגוף, דוקא בתקופה שהתזונה חשובה מכל. במרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת מושם דגש רב על שיפור התזונה של האדם ופריצת המעגל המסוכן הזה של מחלה טיפול במחלה- פגיעה בתיאבון ירידה במשקל חוסר יכולת לספוג אבות מזון (ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו). חולה סרטן, גם אם יאכל הכי טוב שאפשר ויבלע ויטמינים, גופו לא מסוגל לספוג מה שהוא צריך. על כן אנחנו מזינים את החולה בכל הנחוץ דרך הוריד. לחולה ניתנות אינפוזיות של ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו ועוד ישירות לוריד. באופן הזה, מרכיבים אלה לא נספגים במעיים ולכן ספיגתם אינה מושפעת מהפגיעה בתאי המעי, אינה מופרעת מהשלשולים וההקאות ואיננה תלויה בתאבון של החולה. באופן סופר יעיל אנחנו עוקפים את המכשולים בדרך לשיקום תזונתי של החולה ומחזקים את גופו באופן שוויטמינים בבליעה אינם מסוגלים לעשות משום שאינם נספגים.

2. להסדיר יציאות: טיפול תומך בחולי סרטן מתמקד בין היתר גם בשיקום הריריות של מערכת העיכול ומסייע להפסקת עצירויות /או הפסקת השלשולים, הרגעת הבחילות והגברת התיאבון, הדרכה תזונתית ועוד.

3.תמיכה רגשית: למטופל ולבני משפחתו וסיוע נפשי בעזרת טיפול דינמי (פגישות ושיחות), תרופות, דמיון מודרך, זמינות של הצוות סביב השעון ועוד.

4.חיזוק המערכת החיסונית: מערכת החיסון של חולי סרטן ירודה וחיזוקה נחוץ כדי להתגבר על המחלה. גם הטיפולים עצמם פוגעים במערכת החיסונית, דווקא בתקופה שיש צורך בחיזוקה לשם התגברות על המחלה. על כן טיפול תומך בחולי סרטן כולל גם תמיכה וחיזוק המערכת החיסונית בשלל אמצעים, ביניהם, אינפוזיות של מינרלים וויטמינים, טיפולים בחמצן, טיפולי אוזון ועוד.

5. טיפול בכאב הנלווה למחלה ולטיפול בה.

6. שיפור התפקוד היום יומי: חיזוק הכושר הגופני, שיפור יכולות השינה, חזרה למעגל העבודה וחזרה לפעילות מינית".

לסיכום, חשיבותו של טיפול תומך בחולי סרטן, אשר מהווה טיפול רפואי וניתן לחולה במקביל לטיפול העיקרי הוא בתרומתו לחיזוק יכולותיו הפיזיות והנפשיות של המטופל. הטיפול התומך מסייע לשיקום הגוף והתפקוד ומאפשר לחולה להתמודד עם המחלה תוך שהטיפול מהווה רשת תמיכה לו ולבני המשפחה בשעות הקשות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות דרכי העיכול - רפואה משולבת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום