קולונוסקופיה וירטואלית: מדריך

(33)
לדרג

סרטן המעי הגס הוא סרטן שכיח וקטלני. גילוי מוקדם באמצעות בדיקת קולונוסקופיה עשוי להציל חיים. בשנים האחרונות ניתן לבצע גם בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית

מאת: מערכת zap doctors

סרטן המעי הגס הוא אחד מהסרטנים השכיחים ביותר בקרב גברים ונשים והוא נפוץ במיוחד בישראל: שני בשכיחותו אחרי סרטן השד. מדובר בסרטן קטלני שגילויו בשלב מוקדם חיוני להצלת חיים. איתור והסרת פוליפים שפירים במעי, העשויים להפוך לגידול סרטני, ואיתור גידולים ממאירים בשלב ראשוני, נעשה בין היתר באמצעות קולונוסקופיה. בדיקה פולשנית זו כרוכה בחוסר נוחות לחולה. כיום, יש מיקרים בהם, ניתן להסתפק בביצוע קולונוסקופיה וירטואלית, ולחסוך אי נעימות רבה.

כל מה שרציתם לדעת על קולונוסקופיה וירטואלית, מפי ד"ר יוסף אקשטיין, מנהל יחידת דימות במור רפואה מתקדמת, סגן מנהל מכון הדימות, מרכז רפואי רבין, בי"ח בילינסון ומנהל מכון הרנטגן של שירותי בריאות כללית, מחוז דן.

מדווחים על תסמינים שיכולים להעיד על מחלה במערכת העיכול התחתונה. צילום: שאטרסטוק

מהי בדיקת קולונוסקופיה?

"קולונוסקופיה (Colonoscopy) היא בדיקה רפואית אנדוסקופית, במסגרתה מוחדר למערכת העיכול התחתונה, דרך פי הטבעת, אנדוסקופ, צינור פלסטי גמיש, שבקצה שלו ניצבת מצלמת וידאו זעירה, המצלמת אזורים שונים במערכת זו. באמצעות המצלמה, ניתן לראות את הדפנות של המעי הגס ואף איברים נוספים, כגון התוספתן. במסגרת הבדיקה, אם מתעורר הצורך, ניתן גם להחדיר באמצעות האנדוסקופ מכשור, המאפשר כריתה של נגעים שפירים: פוליפים או נטילת דגימה של רקמות. הבדיקה נעשית תחת טשטוש, בדרך כלל באשפוז יום".

מהי קולונוסקופיה וירטואלית וכיצד היא שונה מקולונוסקופיה רגילה?

"קולונוסקופיה וירטואלית, מדגימה את מערכת העיכול התחתונה בצורה ממחושבת ((CT ומאפשרת הסתכלות וירטואלית על המעי. הבדיקה איננה כוללת החדרת אנדוסקופ לפי הטבעת, אלא נעשה בה שימוש בטומוגרפיה ממוחשבת. מדובר במכשיר CT חדשני, הכולל סורק ספירלי תלת ממדי, המשמש לסקירת איברי הגוף של הנבדק. כמו בקולונוסקופיה שאיננה וירטואלית, נחוצה הכנה טרם הבדיקה, אשר כוללת צום וריקון המעיים, ולאחריה מתחילה הבדיקה. בראשיתה מוחדרת לפי הטבעת של הנבדק צינורית קטנטנה באורך 6 ס"מ בלבד לשם הזרמת אויר וניפוח של המעי. לאחר מכן, מתחילה מלאכת השיקוף: מכשיר ה-CT סורק את מערכת העיכול התחתונה של הנבדק ובעזרת תוכנה מתקדמת מתבצעת הדמיה ושחזור מדויק של כל פרטיה של דופן המעי".

מה עדיף? קולונוסקופיה רגילה או קולונוסקופיה וירטואלית?

"מבחינת הנוחות של הנבדק, יתרונותיה של הקולונוסקופיה הווירטואלית הופכים אותה לבדיקה עדיפה כבדיקת סקר. ההכנה לבדיקה זהה. הבדיקה קצרה, איננה כרוכה בטשטוש, לא מוחדר אנדוסקופ, אלא צינורית קטנטנה, מה שגורם לאי נעימות מינימלית, הסריקה עצמה נמשכת זמן קצר (חמש עד שבע דקות). אין צורך במלווה, ניתן לנהוג לאחריה ובנוסף, הבדיקה כוללת גם סריקה של כלל איברי הבטן והאגן: כבד, לבלב, כליות, דרכי מרה, כיס מרה, עמוד שדרה, ופרוסטטה (לגברים) או רחם ושחלות (לנשים). במקרים רבים, מאותרות בבדיקה זו בעיות באיברים אלה, וזהו ערך מוסף של הבדיקה. אם מטופל אמור לעבור בדיקה כזו אחת לשנה, לכל היתרונות הללו חשיבות מרובה. גם למטופלים מבוגרים מאד, שלא יכולים לעבור הרדמה, עדיפה קולונוסקופיה וירטואלית".

מתי צריך לעבור קולונסקופיה וירטואלית?

"לרוב, מטופלים מופנים לביצוע קולונוסקופיה כאשר הם מדווחים על תסמינים שיכולים להעיד על מחלה במערכת העיכול התחתונה. בין התסמינים הבולטים: כאב בטן, דימום מפי הטבעת, עצירות כרונית, שלשול ממושך, אנמיה, ירידה במשקל ועוד. בנוסף, מופנים אליה מטופלים שהתגלה אצלם דם סמוי בצואה, במסגרת בדיקת סקר, אשר מומלץ לבצעה אחת לשנתיים מעל גיל 50. הקולונוסקופיה מומלצת גם כבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. רופאים רבים ממליצים, בוודאי לאוכלוסיות בעלות סיכון גבוה לחלות במחלה, כגון מטופלים עם סיפור משפחתי של סרטן המעי הגס, לעבור את הבדיקה כבדיקת סקר. במקרים אלה, קולונוסקופיה וירטואלית מתאימה ומומלצת במיוחד".

האם ניתן לכרות פוליפים או ליטול דגימות לביופסיה במסגרת קולונוסקופיה וירטואלית?

"לא ניתן ליטול דגימה של רקמות וזהו החיסרון העיקרי של הבדיקה. אולם חשוב מאד לדעת ולהבין: רק בקרב חמישה אחוזים מהנבדקים, נחשפים ממצאים המחייבים המשך בירור או טיפול. ובמקרים אלה, לרוב, מערך הבדיקות מעניק פתרון הולם. למשל, במערך הדימות של מור רפואה מתקדמת, אותם בודדים שיצטרכו המשך בירור או טיפול, יועברו באופן מיידי לבדיקת קולונוסקופיה רגילה בבית-החולים בילינסון. כלומר, לא תידרש מהם הכנה נוספת, אלא באותו מעמד, יתקבל הן האבחון והן הטיפול, אם נחוצה הסרת פוליפ, או המשך הבירור, אם נחוצה נטילת דגימה לשם ביופסיה".

מה לגבי קרינה בקולונוסקופיה וירטואלית?

"החשיפה לקרינה בעת קולונוסקופיה וירטואלית היא נמוכה מבדיקתCT רגילה. אני מודע לכך שמטופלים רבים חוששים מהקרינה, אולם חשוב לדעת כי מינון הקרינה נמוך, בהשוואה ל-CT רגיל".

לסיכום, בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית היא בדיקה חדשנית ועתירת יתרונות, החוסכת אי נעימות רבה מהנבדק. במקרים רבים, ניתן להסתפק בה ובעזרתה להבטיח גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, וכך להציל חיים.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום