הסרת עודפי עור: מיתוסים ומציאות

(2)
לדרג

"עודפי עור יש רק בבטן", "הם מופיעים רק אצל מי שירד דרסטית במשקל", "אפשר למתוח את העור בעזרת פעילות גופנית" כל אלה תפיסות שגויות שהגיע הזמן להפריך

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : פילינג עמוק, פריחה בפנים

עם העלייה במספר המטופלים העוברים ניתוחים לקיצור קיבה, חלה עלייה גם במספר הניתוחים לעיצוב הגוף לאחר הרזיה. ניתוחים אלה, הנודעים יותר בשמותיהם העממיים "מתיחת בטן" ו"מתיחת עור", כוללים הסרה של עור עודף שמהווה מפגע אסתטי ואף עלול להוות מפגע בריאותי בהיותו מצע נוח להתפתחות זיהומים ודלקות עור. למרבה הצער, בציבור השתרשו כמה תפיסות לגבי עודפי עור, אשר לרובן אין אחיזה במציאות. בעזרת ד"ר רם סילפן מומחה בכירורגיה פלסטית, מנהל מרכז תל אביב לכירורגיה פלסטית, ננסה לעשות סדר בבלגן:

עודפי עור קיימים רק אצל מי שהשיל ממשקלו עשרות קילוגרמים: לא מדוייק", קובע ד"ר סילפן. "עודפי עור קיימים גם כאשר לא התרחשה ירידה משמעותית במשקל. הם יכולים להיווצר לאחר לידות אצל נשים רזות, אבל גם בעקבות מרכיבים גנטיים, גדילה מואצת בגיל ההתבגרות, מחלות מסוימות והרגלי תזונה בלתי יציבים שמביאים לתנודות תכופות במשקל. בכל מקרה שבו מתרחשת מתיחת יתר של העור מעל מידה מסוימת נוצרים קרעים בעור, ויש סיכוי שייווצר עודף עור. זהו נזק בלתי הפיך שהדרך היחידה לטפל בו היא כריתת העור העודף".

עודפי עור מופיעים רק בבטן: "מדובר במיתוס", קובע ד"ר סילפן. "עודפי עור נוצרים באזורי גוף שונים דוגמת הפנים, זרועות, חזה ואף בירכיים. ייתכן כי מקורו של מיתוס זה בעובדה שנשים רבות מאוד סובלות מעודפי עור בבטן לאחר לידות, אך אין זה האזור היחיד בו מתרחש תהליך זה".

אפשר למנוע מצב של היווצרות עודפי עור בעזרת פעילות גופנית: ד"ר סילפן: "אי אפשר למנוע לחלוטין היווצרות של עודפי עור בעזרת פעילות גופנית, אלא רק להאט את התהליך. הקרעים בעור הנוצרים בעקבות מתיחתו ייווצרו בדך כלל בשלב העלייה במשקל. עליות וירידות מתונות יפעילו לרוב מתח קטן יותר על העור והתהליך של היווצרות עודפי העור יתרחש בכל זאת, אם כי באופן איטי ומתון יותר. מה שיכול לסייע במניעת התהליך, או לכל הפחות בהאטתו, הוא שימוש בקרמים ובחומרי סיכה אחרים שעשויים לסייע בהזנת העור ובהפיכתו לפחות יבש. יובש מאיץ לרוב את היווצרותם של קרעים בעור ועודפי עור.

ניתן למצק את העור בעזרת מכשירים וטכנולוגיות היכולים לחסוך ניתוח: לדברי ד"ר סילפן, אין הוכחות מדעיות חד משמעיות המצביעות על יעילותם של אמצעים שונים למיצוק העור".

ניתוח כריתת עודפי עור הוא ניתוח ארוך וקשה מאוד: קביעה זו היא נכונה באופן חלקי", אומר ד"ר סילפן. ניתוח להסרת עודפי עור אינו ניתוח פשוט. מדובר בניתוח המערב הסרת עודפי עור רבים וכמובן שאינו נטול סיכונים. עם זאת, הכנה נכונה והתנהלות אידאלית מקטינות את הסיכונים. חשוב לפנות למנתח מומחה ובעל ניסיון בתחום עיצוב גוף לאחר הרזיה. על המנתח לבחור רק מועמדים מתאימים, לבצע הערכה מדוקדקת של מצבם, צורכיהם, מאפייניהם והסיכונים בניתוח, ועליו לתכנן באופן מיטבי את מהלך הניתוח. לעתים יהיה צורך לפצל את הניתוח לכמה 'תתי ניתוחים', שבכל אחד מהם יבוצעו הסרת עור ופעולות כירורגיות באזורים מסוימים; זאת על מנת להפוך את תהליך ההחלמה לפשוט יותר ועל מנת לצמצם סיכונים".

הניתוח להסרת עודפי עור גורם לצלקות קשות: ד"ר סילפן: "לא מדוייק. הצלקות מהניתוח בדרך כלל ימוקמו במקומות נסתרים. לעתים יש צורך בביצוע צלקות במקומות נראים יותר (זרועות, החלק הפנימי של הירכיים) ואז צריך להתנהל דיון מדוקדק עם המטופל לגבי משמעות הצלקות, מיקומן והסיכון בהפיכתן לצלקות שאינן אסתטיות.

"עם זאת, בדרך כלל שביעות הרצון מניתוחי עודפי העור גבוהה, ומכאן אני מסיק שהמטופלים מעדיפים להיוותר עם צלקת, שלעתים גם מגלידה יפה, ולא להישאר עם עודפי העור".

ההחלמה מהניתוח אורכת זמן רב: ד"ר סילפן: ההחלמה מהניתוח אורכת פעמים רבות פחות מחודש והיא מאוד אישית. יש מטופלים שלאחר שבועיים חוזרים למרבית פעילותם (למעט ספורט), ויש אחרים להם נדרש זמן ההתאוששות ארוך יותר. הכאבים לאחר הניתוח אינם קשים".

בואו לדבר על זה בפורום הסרת עודפי עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום