ניתוחי עמוד שדרה: כל החידושים

(3)
לדרג

הסובלים מבעיות עמוד שדרה עומדים בפני דילמה קשה: להמשיך לסבול או להסתכן בניתוח נרחב ומפחיד עם החלמה ממושכת. יש עוד אפשרויות (כתבה שנייה בסדרה)

מאת: מערכת zap doctors

אם אתם סובלים מבעיה או מתחלואה בעמוד השדרה שטיפול שמרני לא הצליח לפתור, אתם בוודאי מתלבטים קשות אם לעבור טיפול ניתוחי. למרבה המזל, פיתוחים טכנולוגיים חדשים הופכים את הניתוחים השונים בעמוד השדרה לפחות מאיימים. פיתוחים אלו מאפשרים ניתוחים יעילים יותר, קצרים יותר, פחות מסוכנים ועם תקופת החלמה קצרה יותר מכפי שהיה מקובל בעבר.

ד"ר נחשון רנד, מומחה לכירורגיה אורתופדית ולניתוחי עמוד שדרה, מתאר כמה פעולות כירורגיות חדשניות לטיפול במצבים רפואיים הקשורים לעמוד השדרה:

טיפול בהצרות הנקב העצבי בעמוד השדרה הצווארי (DTRAX)

תהליכי שחיקה וניוון של הדיסק ושל המפרק הסמוך לו בעמוד השדרה הצווארי גורמים להיצרות של הנקב העצבי וללחץ על העצב העבור דרכו באופן שגורם לכאב צוואר קשה הקורן לשכמה וליד. ניתן לפתור בעיה זו על ידי הרחבת הנקב העצבי ושחרור הלחץ משורש העצב העובר דרכו.

ד"ר רנד מתאר ניתוח חדש זעיר פולשני המאפשר הרחבת הנקב לפתרון הבעיה. "כיום מקובל עדיין ברוב המקרים לטפל במצב זה (היצרות הנקב העצבי בעמוד השדרה הצווארי) באמצעות הגישה הניתוחית הפתוחה הנרחבת", אומר ד"ר רנד. "ברוב המטופלים יבוצע ניתוח פתוח הכולל טיפול בגישה קדמית, המחייבת לכרות את כל הדיסק ולקבע את עמוד השדרה בעזרת פלטה וברגים, או בגישה אחורית המחייבת כרסום חלק ניכר מה'למינה' - לוח העצם האחורי של החוליה, תוך יצירת אי יציבות מקומית, נטייה לכיפוף הצוואר וכאב צוואר כרוני.

בשיטה החדשה המתוארת מוחדרים משתלים זעירים (מסוג 'DTRAX') הנראים כטריז לתוך המפרקים האחוריים בין החוליות בהן יש היצרות ולחץ על העצב, דרך חתך זעיר בעור ותחת שיקוף. הטריז הזעיר העשוי מטיטניום, מרחיב את מעבר העצב באופן מקומי ללא צורך בהתערבות ניתוחית נרחבת ומייצב את החוליות כך שהלחץ על שורש העצב והגירוי שלו נפסקים.

ד"ר רנד מציין כי לשיטה זו שיעור הצלחה גבוה בטיפול בכאב צוואר הקורן לשכמות ולידיים, ויתרונותיה הבולטים מעבר לעובדה שמדובר בפרוצדורה זעירה, קצרה ובסיכון מזערי, הם הרדמה ואישפוז קצרים, דימום מזערי וללא צורך בהחלמה ממושכת.

שיחרור הלחץ בתעלת השדרה המתנית באופן מינימאלי MILD" - Minimally Invasive Lumbar Decompression"

MILD היא שיטת טיפול ניתוחי זעיר פולשנית המתאימה לטיפול בהיצרות תעלת השדרה המותנית. כאשר תעלה זו מוצרת, המטופל סובל מקושי לעמוד וללכת יותר מדקות ספורות עקב הופעת כאב, תחושת רדימות, זרמים ותחושת כובד ברגליים. ד"ר רנד: החידוש בשיטת טיפול זו הוא ביכולת לשחרר את הלחץ בתעלת השדרה המותנית ללא צורך בניתוח פתוח המקובל כיום.

בניתוח הנרחב נדרשת הסרת החלק האחורי של החוליות במהלך ניתוח ארוך המצריך הרדמה ממושכת ודמם משמעותי, וכן אשפוז ממושך והחלמה ממושכת וכאובה. בפרוצדורת MILD מבוצע שחרור הלחץ על ידי מכשיר זעיר בעובי מחט, המוחדר תחת שיקוף רנטגן בין החוליות ומאפשר את סילוק הרצועות המעובות בעמוד השדרה הגורמות לחלק ניכר מהלחץ על העצבים. הפעולה מבוצעת בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית קצרה, ומצריך אשפוז יום או לילה אחד של אשפוז.

הפעולה מתבצעת כמעט ללא דמם ועם שיעור סיבוכים קטן ביותר. הפרוצדורה יכולה להחליף ניתוח נרחב וגדול המבוצע לרוב במצב כזה. זה המקום להדגיש כי הפעולה מתאימה לאותם מקרים בהם הלחץ נובע מהתעבות הרצועות ולא לכל המקרים של היצרות תעלת השדרה.

איחוי חוליות בין זיזי

ד"ר רנד: "זוהי שיטה ניתוחית שמטרתה לפתור שתי בעיות שכיחות במצב של שינויים שחיקתיים ניווניים בעמוד שדרה המותני - שתי בעיות הקורות לרוב במשולב:

א. לחץ על שורשי העצבים במוצאם מתעלת השדרה
ב. אי יציבות בין החוליות עקב שחיקת הדיסק.

מדובר בטכניקה ניתוחית המצריכה חתך קטן באזור המנותח (MINI OPEN). דרך החתך מוחדר משתל העובר בין הזיזים הקוציים האחוריים בחוליות - רק לאחר החדרת המשתל הוא מתרחב בין הזיזים (משתל MinuteMan) ומביא להרחבת הנקבים העצביים שדרכם עוברים שורשי העצבים. למשתל זה יש מנגנון המאפשר את הצמדת החוליות זו לזו ללא תזוזה ביניהן, מה שגורם בהמשך גם לאיחוי גרמי הפותר את בעית חוסר היציבות.

הטיפול כרוך בחתך ניתוח קטן מאד, ללא נזק נרחב לשרירים ולרקמות אחרות באיזור הניתוח, וזהו יתרונו הגדול. המשתל יכול לייצב ולקבע את החוליות ללא צורך בשימוש בברגים, מוטות ואמצעי הקיבוע המקובלים כיום המצריכים ניתוח נרחב יותר. יתרון בולט נוסף של השיטה נובע מהעובדה שהמשתל מוחדר מחוץ לתעלת השדרה, הרחק משרשי העצבים, ולכן הסבירות לנזק עצבי בניתוח כזה היא מזערית.

גם כאן מדובר בפרוצדורה ניתוחית קטנה מאד, קצרה בסיכון נמוך מאד הכרוכה באשפוז קצר, רמת כאב קלה יותר לאחר הניתוח, ללא דמם משמעותי או צורך באישפוז ובהחלמה ממושכים.

צריבת דיסק (נוקלאופלסטיקה)

בלט דיסק הוא מצב נפוץ שעלול לגרום לסובלים ממנו כאב גדול, קשיים תפקודיים ומוגבלויות תוך פגיעה באיכות החיים. בלט דיסק ("בליטה" של הדיסק) נוצר עקב היחלשות והתרופפות המעטפת החיצונית של הדיסק כתוצאה מפציעה או שחיקה. עקב ההיחלשות תוכן הדיסק נוטה להתבלט החוצה וליצור מראה של בליטה. בלט דיסק יכול לגרום לכאב גב כרוני בעקר במצבים סטטיים (ישיבה ועמידה ממושכים, מעבר בין תנוחות גוף שונות ועוד) ואם יש בנוסף גם לחץ שלו על שורש העצב הסמוך לו, הוא עלול לגרום לכאב ושינויים תחושתיים שונים לאורך הגפיים (רדימות תחושת נמלים שריפה ועוד).

במקרים מסוימים, לפי ד"ר רנד, ניתן לטפל בכאב הנובע מבלט דיסק גם ללא ניתוח על ידי נוקלאופלסטיקה ("צריבת דיסק"), במהלכה מוחדרת לדיסק מחט ודרכה אלקטרודה אשר באמצעות תדר רדיו גורמת לאידוי חלק מרקמת הדיסק ולהפחתת הלחץ בתוכו. מדובר בפעולה פשוטה וקצרה מאוד, המבוצעת בהרדמה מקומית בסיוע מעט טשטוש ואיננה גורמת לדימום או כאב משמעותי. שיעור שיעור ההצלחה טוב ושיעור הסיבוכים בפעולה זו הוא מזערי.

ורטברופלסטיקה-קיפופלסטיקה

טכניקה נוספת שמתאר ד"ר רנד מיועדת לטפל בכאב הנובע משברי דחיסה בחוליות. ד"ר רנד: מדובר בשברים השכיחים בעיקר בגיל המבוגר על רקע מחלת האוסטיאופורוזיס ("בריחת סידן") שעלולה לגרור שברים בעקבות חבלה קלה ובנאלית ולעתים אף ללא חבלה כלל. שבר בחוליה בקרב חולי אוסטיאופורוזיס מתאחה לרוב באופן איטי ביותר ועד להחלמה מלאה סובלים המטופלים מכאב כרוני קשה המגביל בחזרה לפעילות היומיומית ומצריך שימוש מתמשך במשככי כאב על תופעות הלוואי הקשות שלהם בגיל המבוגר.

"במצבים כאלה ניתן פעמים רבות לפתור את בעיית הכאב, ולעתים אף לשפר את הכיפוף הנגרם עקב השבר, באמצעות הזרקת צמנט ('מלט רפואי') לחוליה. המלט מוזרק דרך מחט המוחדרת לחוליה השבורה בהרדמה מקומית, ומתקשה תוך דקות ספורות בתוך החוליה וכך מייצב את השבר. ההזרקה וייצוב השבר מפחיתים במידה ניכרת או אף מפסיקים לגמרי את הכאב. מדובר בפעולה ללא דימום ועם שיעור סיבוכים נמוך ביותר, המבוצעת בהרדמה מקומית באשפוז יום ומתאימה לאוכלוסיית היעד - אנשים מבוגרים מאוד עם מגוון מחלות רקע ובעיות רפואיות נוספות הזקוקים לפעולה פשוטה ללא טראומה ניתוחית או הרדמתית משמעותית, פעולה שתאפשר להם חזרה מהירה לאורח החיים הרגיל.

i-Oflex

זוהי שיטה טיפולית חדשה נוספת המתמקדת גם היא בשחרור הלחץ המוגבר על המבנים העצביים בתעלת השדרה המותנית הגורם להיצרות תעלת השדרה, לצליעה ולקושי בהליכה. שיטה זו יכולה להתאים למקרים בהם עיקר הלחץ הוא בחלק הפנימי והצדדי של תעלת השדרה - במיקום בו יש קושי לטפל בלחץ בשיטת MILD או בשיטות זעירות אחרות.

מצב כזה מצריך כיום ניתוח פתוח נרחב הכולל את כריתת המפרקים על מנת לשחרר את הלחץ וכן קיבוע עם ברגים ומוטות. לדברי ד"ר רנד בחלק מהמקרים הללו ניתן לפתור את בעית הלחץ על ידי ניתוח בשיטת I-OFLEX: הרעיון בשיטה זו הוא החדרת רצועה המועברת דרך הנקבים העצביים וקדמית למפרקים משני צידי תעלת השדרה, וביצוע שיוף של המפרקים בחלקם הקדמי על ידי רצועה זו על מנת להסיר את זיזי העצם ורקמות אחרות הגורמים ללחץ על העצבים בנקב העצבי. הטיפול מאפשר הרחבת המעבר של שרשי העצבים והסרת הלחץ מהם מבלי שיש צורך לכרות את המפרקים ולקבע את החוליות".

גם כאן מדובר בפרוצדורה בגישה ניתוחית מוגבלת וקטנה יחסית, הכרוכה באשפוז קצר ואיננה מלווה ברמת כאב חריגה לאחר הניתוח, בדימום או בצורך בהחלמה ממושכת.

לכתבה הראשונה בסידרה

בואו לדבר על ד"ר נחשון רנד בפורום בעיות גב ועמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום