ערמונית מוגדלת: כל הטיפולים

(6)
לדרג

הגדלה שפירה של הערמונית היא מנת חלקם של מחצית הגברים מעל גיל 50. החדשות הטובות: קיימים מגוון טיפולים יעילים, ביניהם תכשיר טבעי המבוסס על הדקל הננסי

מאת: מערכת zap doctors

הגדלה שפירה של הערמונית, BPH, היא בעיה רפואית המופיעה אצל מחצית מן הגברים סביב גיל 50", אומר ד"ר שמואל ציטרון, מנהל המחלקה האורולוגית בבית החולים ברזילי. טיפולים חדשניים ותרופות יעילות מסייעים לטיפול במצב ולהתמודדות עם התסמינים שהוא גורם לחלק מהמטופלים.

ערמונית היא בלוטה המקיפה את צינור השתן ומפרישה נוזל היוצא מאיבר המין הזכרי בעת פורקן מיני. נוזל הזרע המופרש מכיל, למעשה, רק 5% תאי זרע מהאשכים ו-90% מהנוזל הוא נוזל פרוסטטי המלווה את תאי הזרע. הנוזל הפרוסטטי מספק לתאי הזרע סביבה מימית נחוצה המכילה גם חומרים דמויי אנטיביוטיקה המגנים על תאי הזרע מפני זיהומים; הסביבה המימית גם מסייעת לזרע להתקדם במערכת הרבייה של האישה.

כאשר הבלוטה גדלה, היא עלולה לגרום לתסמינים וקשיים, כפי שמפרט ד"ר ציטרון: "הגדלה שפירה של הבלוטה היא תהליך בלתי נמנע המשותף לגברים רבים ומתרחש עם חלוף הזמן, עם התבגרות הגוף. תהליך זה, שמתחיל באופן טבעי סביב גיל 25, מתקדם בהדרגה עד שהערמונית גדלה לממדים הפוגעים בתפקוד. בשלב זה מתחילים להופיע אצל הגברים עם הפרוסטטה המוגדלת תסמינים מגוונים, בהם דיזוריה - כאבים בעת מתן השתן, תכיפות במתן שתן, נוקטוריה - הטלת שתן תכופה בשעות הלילה, דחיפות במתן שתן וקושי להתאפק, זרם שתן חלש, צורך בלתי פוסק במתן שתן ותחושה שהשלפוחית לא התרוקנה, חוסר שליטה על מתן שתן ואף, במקרים חמורים, חוסר יכולת לתת שתן".

בדיקה וטיפול בשלב מוקדם

מי שחש בתסמינים אלה חייב לגשת בהקדם לבירור אצל רופא אורולוג. ערמונית מוגדלת שאינה מטופלת וממשיכה לגדול עלולה לפגוע בשלב הסופי בכליות ולגרום להן נזק בלתי הפיך. בנוסף לכך, במקרים מסוימים ההפרעה החסימתית שמקורה בהגדלה שפירה של הערמונית יכולה לגרום להתפתחות תהליך דלקתי במערכת השתן. במחקרים נמצא כי בערמונית מוגדלת נצפים תהליכים דלקתיים פנימיים המחמירים את התסמינים, בעיקר התסמינים התחושתיים, תופעה זו מתבטאת ברמה גבוהה של חלבונים דלקתיים שונים.

הגדלה שפירה של הערמונית מחייבת בדיקה וטיפול בשלב מוקדם. ד"ר ציטרון: "מדובר במצב כרוני שממשיך להתפתח בהדרגה. ערמונית מוגדלת תמשיך לגדול וכשהיא גורמת לתסמינים, יש לעצור ולעשות את כל הנחוץ לשם טיפול בה. הטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית תלוי במאפיינים שונים של המטופל ושל מחלתו: גיל, מחלות רקע, גודל הערמונית, התסמינים שהיא גורמת וכן הלאה. במצבים קיצוניים נשקלת התערבות כירורגית במהלכה נכרתת הערמונית דרך השופכה, או במקרים חריגים בניתוח פתוח.

נציין שהמשטר הטיפולי בערמונית מתייחס לטיפול מהקל אל הכבד, ואכן הטיפול הניתוחי שמור למקרים בהם הערמונית גדולה מאוד וחוסמת, וכן ניסיון קודם בטיפוליים שמרניים יותר לא עלה יפה. על כן, רוב המטופלים יטופלו בטיפול שמרני הכולל חוסמי אלפא ומעכבי האנזים 5-אלפא רדוקטאז. חוסמי אלפא הללו מרפים את השרירים סביב השופכה ומאפשרים מתן שתן בקלות.

ברוב המקרים הם מסייעים להפחתת התסמינים החסימתיים ואילו תכשירי מעכבי האנזים 5-אלפא רדוקטאז מקטינים את גודל הערמונית דרך עיכוב הורמונאלי. חסרונם של התכשירים הוא תופעות לוואי לא נעימות כמו ירידה בלחץ הדם והתעלפויות בחוסמי אלפא, וירידה בחשק המיני וכן התפקוד הזיקפתי במעכבי האנזים 5-אלפא רדוקטאז ".

נעים להכיר דקל ננסי

מאז ומעולם קיימים תכשירים צמחיים להטבת התסמינים של ערמונית מוגדלת. הידועים בהם הוא הדקל הננסי האמריקאי, גרעיני דלעת לבנים ואבקת פרחי צבר. הדקל הננסי הוא הבולט מבין כולם, ואכן בשנים האחרונות פותח "פרמיקסון" - תכשיר מבוסס על הדקל הננסי שיעילותו הוכחה במחקרים רפואיים. "מדובר בתכשיר טבעי שהחומר הפעיל בו מופק מהדקל הננסי האמריקאי והוא מתפקד כמעין חוסם אלפא", אומר ד"ר ציטרון. "זוהי תרופה צמחונית מעיקרה, נטולת תופעות לוואי כמעט לחלוטין.

הטיפול הוכח כיעיל מאוד, אך חשוב לדעת כי יעילותו תלויה בשני גורמים: האחד, מתן הטיפול בשלב מוקדם; והשני, סבלנות: הטיפול מתחיל להשפיע ביעילות רק כעבור כחודש. מאחר שהטיפול בערמונית מוגדלת הוא טיפול ממושך, ניתן לשלב בהמשך הטיפול גם חוסמי אלפא ומעכבי האנזים 5-אלפא רדוקטאז. יתרון בולט נוסף של התרופה הצמחית הוא שהיא לא מעוררת תגובות בין תרופתיות, עניין חשוב כשמדובר בגברים מעל גיל 50 שרבים מהם נוטלים מגוון תרופות כעניין שבשגרה".

כאמור, רבים מהסובלים מהגדלה שפירה של הערמונית סובלים גם מדלקת הערמונית. מחקר שפורסם לאחרונה מוכיח את יעילות התרופה הצמחית במיתון תהליכים דלקתיים מתונים בערמונית ואף העלמתם. ממצאי המחקר מלמדים כי שיטת המיצוי של הדקל הננסי עדיפה משיטות מוכרות אחרות. המחקר הצביע על כך ששימוש בתכשיר הפחית את רמת החלבונים הדלקתיים בתאי ערמונית וכי רמתם הולכת וקטנה ככל שמינון התרופה הולך וגדל.

לסיכום, הגדלה שפירה של הערמונית היא מצב רפואי נפוץ העלול לשבש את חייהם של גברים רבים. חשוב לאבחן ולטפל במצב זה בשלב מוקדם, מפני שאז האפשרויות הטיפוליות רבות וניתן ליהנות מתרופות טבעיות המסייעות לטיפול בערמונית מוגדלת ובדלקת הערמונית ללא תופעות לוואי בלתי רצויות.

סובל מהערמונית? כדי לאבחן את עצמך לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום