השתלת שיניים: לא תמיד אפשר

(0)
לדרג

לא כל מטופל הוא מועמד אידיאלי להשתלות שיניים: מחלות חניכיים, סוכרת וגם עישון פוגעים בסיכויי ההצלחה של ההשתלה. מומלץ להיוועץ עם רופא מומחה טרם ההליך

מאת: מערכת zap doctors

יותר ויותר אנשים נעזרים בשנים האחרונות בפרוצדורה של השתלות שיניים להשלמת שיניים חסרות, שמחליפה את הצורך בגשרים ושיניים תותבות. במסגרת הפרוצדורה מחדיר רופא השיניים לעצם הלסת בורג העשוי מטיטניום, ומעליו מניח כתר חרסינה. ניתן להציב את השתל במקום כל שן חסרה.

היתרונות של השתלת שיניים הם רבים: היא נעשית בקלות וביעילות ולרוב לא דורשת החלמה ממושכת, היא אינה כרוכה בהרס של שיניים בריאות כמו במקרה של גשר, ולא כרוכה בתזוזה, אי יציבות ופצעים בפה כמו שקורה לרוב עם תותבות. ההשתלה גם מבטיחה תוצאות יפות ומעניקה פתרון לזמן ארוך. אבל, למרות כל היתרונות הללו, לא כל אחד יכול לעבור השתלת שיניים בהצלחה.

"ישנם מספר תנאי סף שיש לעמוד בהם כדי להבטיח את ההצלחה של השתלת השיניים", אומר ד"ר רונן בורדובסקי, רופא שיניים, העוסק בתחום ההשתלות ושיקום הפה. "לצערנו גם כיום מגיעים מטופלים שמעוניינים מהשתלה ואנחנו נאלצים לדחות אותם מכיוון שהם לא עומדים בקריטריונים הללו. עם זאת, ההתפתחויות האדירות בתחום ההשתלות, הטכניקות המתקדמות והניסיון הרב בתחום מאפשרים לרופאי שיניים המומחים בהשתלות לבצע אותן כיום גם בפיהם של מטופלים שלא נחשבים מועמדים אופטימליים להליך זה.

"מועמדים רבים שנפסלו בעבר בשל רקע לא מתאים, יוכלו היום ליהנות מההשתלה בזכות כלים חדשים שעומדים היום לרשותנו. מובן שככל שהמועמד מתאים יותר כך סיכויי ההצלחה של ההשתלה עולים, ומועמדים שהם גבוליים בהחלט עשויים להתאכזב מהתוצאות. לכן חשוב שכל מטופל יזכה לייעוץ אישי שיתבסס על בדיקה מקיפה בידי מומחה מנוסה בתחום".

השתלות שיניים, מתאים לכולם (צילום: אילוסטרציה)
השתלות שיניים, מתאים לכולם (צילום: אילוסטרציה)

אז מהם הדברים שעלולים לפגוע בהצלחת ההשתלה?

איכות עצם הלסת: ברגי הטיטניום מוחדרים, למעשה, לעצם הלסת, ולכן בריאותה וגודלה של העצם חשוב ביותר והיא צריכה להיות חזקה וגדולה מספיק כדי לתמוך בברגים הצילינדריים המוחדרים אליה למשך שנים רבות. הגיל וגם מחלות שונות, כמו מחלות חניכיים או אוסטיאופורוזיס, משפיעים על בריאות העצם וגודלה. גם שימוש בתותבות לא מתאימות במשך שנים ארוכות מגביר את השחיקה של העצם. "למידותיה של עצם הלסת יש חשיבות עצומה בהשתלה", מסביר ד"ר בורדובסקי. "מידות מתאימות של העצם כוללות אורך מינימלי של 10 מ"מ ועובי של 3.5 מ"מ. בעצמות לסת במידות קטנות מאלה לא תבוצע השתלה. הפתרון שיוצע למטופלים במצב זה הוא הרמת סינוס או השתלת עצם. ברוב המטופלים תבוצע השתלת עצם שלהם, שניטלה ממקום אחר בגופם. באחרים תושתל עצם מלאכותית או עצם מתורמים שנפטרו. לאחר השתלת העצם יש להמתין מספר חודשים כדי לוודא את קליטת העצם המושתלת, ורק אז להמשיך בהחדרת השתלים הדנטליים".

מחלות חניכיים: מחלות חניכיים הן גורם מרכזי ומוביל באיבוד שיניים. רבים מהנזקקים להשתלה סובלים באופן כרוני מדלקות חניכיים - עובדה המצריכה התייחסות מיוחדת טרם השתלת השיניים. מועמדים אשר סובלים ממחלות חניכיים יעברו ניתוח השתלה מורכב יותר וארוך יותר. כמו כן, לפני כן הם יעברו טיפול שיניים וחניכיים מקיף ויסודי. ד"ר בורדובסקי: רוב האנשים אינם יודעים זאת, אולם מחלת חניכיים נגרמת פעמים רבות בגלל שיניים לא בריאות ולאו דווקא מחניכיים. לכן, יש צורך טרם ההשתלה לטפל בחניכיים החולות וגם בשיניים הגורמות למחלה. אנחנו רוצים להימנע ממצב בו יונח שתל חדש ליד שן חולה שתמשיך להפריש טוקסינים באזור השורש שלה, ותגרום לאובדן העצם התומכת בשתל. על כן הטיפול המקדים חשוב לאין ערוך".

מצב הרפואי: ישנן מחלות רקע הפוגעות בסיכויי הקליטה של השתלים ועלולות לגרום לנשירתם בשלב מוקדם או מאוחר לאחר ההשתלה. לדברי ד"ר בורדובסקי סוכרת לא מאוזנת, אוסטיאופורוזיס, כימותרפיה בשל סרטן ועוד מצבים רפואיים עלולים לפגוע בטיפול. "עם זאת", הוא אומר, "גם במצבים כאלה ניתן לעיתים לבצע השתלת שיניים, אלא שיש להיוועץ עם רופא השיניים והרופא הכללי המטפל ולבחון זאת על סמך בדיקות מעבדה שונות.

הטכניקה של הרופא: השתלות שיניים מצליחות כאשר הן מבוצעות על ידי רופא מומחה, מיומן ובעל אחוזי הצלחה גבוהים", אומר ד"ר בורדובסקי. "השתלת שיניים דורשת מיומנות גבוהה. יש היום טכניקות וכלים ששימוש בהם מבטיח הצלחה של הניתוח והישרדות השתלים לאורך זמן. מוטב לבחור רופא שמכיר את כל אלה ויודע להשתמש בהם".

עישון: "לכל מועמד מומלץ בחום להפסיק לעשן", קובע נחרצות ד"ר בורדובסקי. "ידוע שבמעשנים אחוזי ההצלחה יורדים באופן משמעותי. מאות מחקרים הוכיחו פגיעה בסיכויי ההישרדות של השתלים בשל מגוון גורמים, ביניהם ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, שינויי הפרשת רוק, חום העשן ועוד גורמים המזיקים לשתלים".

תרופות: שימוש בתרופות משפיע גם הוא על השתלים וחשוב מאוד לעדכן את רופא השיניים על תרופות הניטלות באופן קבוע.

גיל: "פעם נטו לחשוב שבקרב אנשים מבוגרים, מעל גיל 65, אחוזי ההצלחה של השתלות שיניים יורדים, אולם היום ידוע כי זה לא מדויק וכי גיל אינו פקטור המשפיע על כך", אומר ד"ר בורדובסקי. "מה שחשוב הוא המצב הבריאותי. כמובן שמטבע הדברים אנשים מבוגרים סובלים יותר מאוסטיאופורוזיס ומחלות חניכיים שמקשות על ההשתלה, וגם נוטים ליטול יותר תרופות שגם הן משפיעות על הצלחתה, לכן באופן עקיף כן ניכרת השפעת הגיל על סיכויי ההצלחה.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ביום אחד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום