נסיעות: לא לשכוח את תיק התרופות

(0)
לדרג

נוסעים לחו"ל? שימו במזוודה גם תיק תרופות. התיק, הכולל את כל הציוד הרפואי הנדרש למקרי חירום, הוא חובה לכל תרמילאי. רפואת מטיילים: כתבה חמישית בסדרה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

לקראת יציאה לחו"ל, במיוחד אם המטרה היא טיול ממושך או ביקור במדינות העולם השלישי, מומלץ להתחסן ולהצטייד בתיק תרופות כדי להיות ערוכים למקרים של פציעות, מחלות או בעיות בריאותיות אחרות בלתי צפויות. חשוב לשאת את תיק התרופות עמכם למטוס ולא להשאירו במזוודה, למקרה שתזדקקו לו במהלך הטיסה, או מחשש שמטענכם לא יגיע עמכם ליעד. בנוסף, אנשים הנוטלים תרופות באופן קבוע צריכים לדאוג לאספקת התרופות לתקופת הנסיעה, ואף מומלץ להצטייד בכמות עודפת, כדי להיות ערוכים גם לאפשרות של עיכובים והתארכות משך הנסיעה מעבר למתוכנן. זאת בנוסף למכתב מלווה בשפה האנגלית מהרופא המטפל, המסכם את מצבכם הרפואי ורגישויותיכם לתרופות, למקרי חרום.

ד"ר אבי יצחקי, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל "מרפאת מטיילים וחיסונים", ממליץ כחלק ההכנות לטיול לעבור בדיקה כללית אצל רופא משפחה, רופא השיניים, ולנשים בדיקה גניקולוגית, על-מנת לוודא את תקינות המצב הרפואי ובמידה הצורך להשלים את כל הטיפולים הנדרשים בטרם הנסיעה.

אנטיביוטיקה ומד-חום

אפשר להתייעץ עם רופא המשפחה על תכולת תיק התרופות לנסיעה לחו"ל, אך ערכת הציוד רפואי הבסיסית מומלצת לכל מי שנוסע לתקופה ממושכת. על פי ד"ר יצחקי היא תכלול: "מד-חום, כדורים להורדת חום כגון אקמול או אופטלגין, כדורים לטיפול בכאבים ובדלקות כגון אביטרן, נקסין וארטופן. בנוסף, מומלץ לקחת תרופות לטיפול באלרגיות כמו היסטזין או לוראסטין ותרופות נגד בחילה כגון פראמין".

זיהומים בדרכי העיכול הגורמים לכאבי בטן ושלשולים נפוצים מאד בקרב תרמילאים המטיילים במדינת העולם השלישי, ולכן ד"ר יצחקי ממליץ לקחת מהארץ אנטיביוטיקה לטיפול במקרים שכאלו וכן לטיפול בזיהומים בדרכי השתן אצל נשים. מחלה נוספת ומסוכנת מאוד היא המלריה, המועברת על-ידי עקיצת יתוש ולכן ביציאה לאזורי סיכון, מומלץ להצטייד בכדורים למניעת מלריה על-פי המלצת רופא.

כדורי כלור ותכשיר דוחה יתושים

עקיצות יתושים עלולות לגרום לתחושה לא נעימה וגרוע מכך להעביר מחלות כמו מלריה, קדחת המוח היפאנית וקדחת דנגי, לכן מומלץ לקחת תכשיר דוחה יתושים עם החומר הפעיל D.E.E.T בריכוז של כ-25% לפחות, וכמובן קרם להרגעת העור ולטיפול בעקיצות.

המטייל בארצות העולם השלישי צריך לנקוט באמצעי זהירות כדי להימנע מהיחשפות לנגיפים וחיידקים גורמי מחלות. דוגמא לכך היא שתיית מים. לדברי ד"ר יצחקי, "בארצות רבות בעולם השלישי המים בברזים אינם ראויים לשתייה ולכן מומלץ לשתות רק מבקבוקי מים מינראליים סגורים. אם אין אפשרות לרכשם, חייבים לשתות רק מי ברז שעברו רתיחה. זו הסיבה שבתיק התרופות מומלץ מאוד לקחת כף חשמלית להרתחת מים או כדורי כלור או יוד לחיטוי המים".

קונדומים וקרם הגנה

לכל ציוד רפואי הנלקח בתיק התרופות יש סיבה הגיונית. אם אתם מבינים את חשיבות השימוש בקונדום למניעת הריון ומחלות מין, בטיול לחו"ל השימוש בו אף חשוב יותר. "מחלות כגון עגבת, זיבה, איידס, צהבת B וכלמידיה עלולות לעבור בעת קיום יחסי מין", מסביר ד"ר יצחקי. "הימנעות מיחסי מין מזדמנים או שימוש בקונדום יקטין את הסיכון להידבק באחת המחלות".

ד"ר יצחקי מציין ציוד רפואי נוסף שיסייע לכם מאוד בעת הצורך: מספריים, פיצנטה, תחבושת אישית, משולש המיועד לחבישות וקיבועים, נוזל לחיטוי פצעים, קרם להקלה על כוויות וכמובן קרם הגנה.

תיק התרופות אינו תחליף לחיסונים ולאמצעי הזהירות שצריך לנקוט במהלך הטיול, אך הוא בהחלט יכול לסייע ולהקל עליכם במצבים בהם תזדקקו לעזרה. כשנמצאים במדינת עולם שלישי, במקומות בהם אין מענה רפואי הולם, כדאי להיות מוכנים עם מענה המתאים לכל מצב או בעיה.

כתבות נוספות בתחום: נסיעה לחו"ל עם ילדים, טיפול בבעיות רפואיות בטיול בחו"ל, מדריך חיסונים למטיילים, מדריך לחופשת סקי.

בכתבה הבאה: ביטוח בריאות לטסים לחו"ל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום