נסיעות: הצעד הראשון מתחיל בחיסון

(0)
לדרג

אילו חיסונים יש, מפני אילו מחלות הם מגוננים ומה ההבדל בין חיסון לתרופת נגד? כל מה שצריך לדעת כשנוסעים לחו"ל. רפואת מטיילים: כתבה שלישית בסדרה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

החלטתם לצאת לטיול גדול בחו"ל, קבעתם יעדים ומסלולים וקניתם ציוד מתאים. אבל כדי לחזור הביתה בשלום, במיוחד אם אתם נוסעים למדינות עולם שלישי, מומלץ לכם להתחסן מפני מחלות שכיחות באזורים אלו ולהימנע מסיבוכים מיותרים.

"המועד הנכון להתחסן הוא כחודש עד חודש וחצי לפני הנסיעה, מכיוון שיש חיסונים המתבצעים בשלבים, כגון חיסון נגד צהבת B או חיסון נגד קדחת מוח יפנית", אומר ד"ר אבי יצחקי, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל "מרפאת מטיילים וחיסונים".

חיסונים לפני נסיעה לחו"ל
חיסונים לפני נסיעה לחו"ל

הגנה מקסימלית

חיסונים למטיילים ניתנים במרפאות מטיילים בלשכות בריאות מחוזיות, בחלק מבתי החולים בארץ, בקופת חולים כללית או באופן פרטי. ד"ר יצחקי מציין כי "החיסונים אינם מגינים מפני המחלות באופן מוחלט, אבל שיעור ההגנה היחסי שלהם גבוה. ישנן מחלות שאין נגדן חיסון וטיפול, דוגמת קדחת דנגי הנפוצה במזרח הרחוק ובדרום אמריקה".

ישנם חיסוני שגרה שרצוי להשלימם במידת הצורך, וחיסונים ספציפיים המיועדים רק למטיילים לארצות מסוימות. ד"ר יצחקי מפרט אילו חיסונים מומלצים לפני טיול במדינות העולם השלישי:

טטנוס

חיסון הניתן דרך שגרה אחת לעשר שנים. החיסון ניתן בעת הגיוס לצבא, לכן חיילים משוחררים אינם זקוקים לו, אולם לאנשים שלא חוסנו בעשר השנים האחרונות מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולהתחסן.

אדמת, חזרת וחצבת

חיסון שגרה משולש הניתן בשתי מנות בגיל שנה ובגיל שש. כדאי להשלים אותו אם לא קיבלתם את שתי המנות.

צהבת A וטיפוס הבטן

חיסון נגד צהבת A וטיפוס הבטן ניתנים בזריקה אחת. משנת 1996 כל ילוד מחוסן לכן למעט גילאים אלו כל השאר חייבים בחיסון.

וירוס צהבת A מועבר דרך הפה וגורם לדלקת של הכבד ובעקבות זאת לצהבת, חולשה וחום. ככל שהאדם מבוגר גדל הסיכון והסיכוי לסיבוכים. החיסון ניתן לאנשים הנוסעים למדינות בעולם השלישי שברובן המחלה שכיחה.

חיידק הסלמונלה, הגורם לטיפוס הבטן המלווה בכאבי בטן, חום וחולשה, מועבר גם הוא דרך הפה. החיסון מוגבל לשלוש שנים ואינו יעיל כנגד כל סוגי הסלמונלות, יעילותו היא כ-70%.

צהבת B

ההדבקה עלולה להיגרם כתוצאה ממגע הדם במחט מזוהמת, כגון במהלך ביצוע קעקועים, וכן בעת קיום יחסי מין בלתי מוגנים, באותו האופן בו מועבר נגיף האיידס. אצל חלק מהאנשים הזיהום הופך להיות זיהום כרוני ומוביל לאי ספיקה של הכבד, סרטן בכבד, או שחמת בכבד- מצב בו יש בכבד צלקת קבועה. בישראל משנת 1992 מחסנים ילדים נגד הוירוס הזה בשלוש מנות, כך שמי שהתחסן לא נדרש לחיסון נוסף.

דלקת קרום המוח

המחלה נגרמת על-ידי חיידק המנינגוקוק. החיסון מכיל מספר זנים, יעיל למשך חמש שנים ומומלץ במיוחד לאנשים הנוסעים לאזורים דרומית למדבר סהרה באפריקה.

פוליו

המחלה תוקפת את מערכת העצבים וגורמת לשיתוק. בזכות החיסון נגד פוליו המחלה הוכחדה ברוב המדינות. כל הילדים מקבלים את החיסון במסגרת חיסוני השגרה, אולם כשנוסעים למדינות אפריקה, הודו, נפאל ואפגניסטן או מדינות בהן מתרחשות התפרצויות, מומלץ לקבל מנת חיזוק.

קדחת מוח יפנית

מחלה ויראלית נדירה בקרב מטיילים, אבל יכולה להיות מסוכנת מאוד ולגרום לפגיעה מוחית. היא שכיחה במזרח ומועברת באמצעות עקיצת יתוש. החיסון מומלץ למטיילים במזרח לתקופות ארוכות. לאחרונה נכנס חיסון חדש הניתן בשתי מנות בהפרש של 28 ימים, אך עלותו הגבוהה גורמת לרבים לוותר עליו.

קדחת צהובה

המחלה נגרמת על-ידי וירוס המועבר באמצעות עקיצת יתוש בדרום אמריקה ובאפריקה. המחלה נדירה, אך אחוז התמותה של החולים בה גבוה. החיסון הוא חי מוחלש ויעילותו היא למשך עשר שנים. החיסון אינו מתאים לאנשים עם כשל במערכת החיסונית, אנשים שמקבלים כימותרפיה, חולי איידס, חולים עם גידולים ממאירים ונשים הרות. כמו-כן, ישנו סיכון גבוה לתופעות לוואי אצל קשישים.

כלבת

למטיילים לתקופות ארוכות מומלץ לשקול להתחסן כנגד כלבת ובזמן הטיול להימנע ממגע עם יונקים על מנת שלא להסתכן. מדובר במחלה ויראלית מתפשטת, הנגרמת על-ידי נשיכה של יונקים שונים, כגון קופים, עטלפים, כלבים וחתולים. החיסון ניתן בשתי מנות בהפרש של שבוע ולאחר חודש מנה נוספת.

כתבות נוספות בתחום: נסיעה לחו"ל עם ילדים, טיפול בבעיות רפואיות בטיול בחו"ל

בכתבות הבאות: הכנה לחופשת סקי, תיק תרופות לנסיעה לחו"ל, ביטוח בריאות לטסים לחו"ל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום