רוק: לא ליריקות בלבד

(30)
לדרג

הוא מסייע בעיכול המזון ושומר על הלחות בחלל הפה. הוא מגן על השיניים מפני עששת, ובלעדיו הפה שלנו היה יבש וצורב

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

הרוק הוא חלק בלתי נפרד מחיינו ומלווה אותנו מיום לידתנו, אולם כולנו מתייחסים אליו תמיד כאל דבר מובן מאליו. למעשה אנו נזכרים בעצם קיומו רק בשעה שהפה שלנו יבש ואנו חשים תחושת צריבה לא נעימה. עובדה מעניינת היא שכל אדם מפריש בממוצע 1-2 ליטרים של רוק במהלך היום. הרוק מכיל 89% מים ובנוסף גם מינרלים, מלחים, אנזימים וכן מרכיבים אנטי-בקטריאליים שונים, וה-PH (מידת החומציות) שלו הוא 6.8-7.

"הרוק מיוצר בגוף האדם על ידי בלוטות רוק מיוחדות ומופרש אל חלל הפה", מסביר ד"ר נתן שטיירמן, רופא שיניים DMD, MHA, מנהל הפרויקט לטיפול שיניים בהרדמה כללית בחולים בסיכון גבוה, מרכז רפואי אסף הרופא וקופ"ח מאוחדת. לדבריו, "ניתן לציין שלושה זוגות של בלוטות רוק בולטות ובהן הבלוטות הממוקמות מתחת לאוזניים (פרוטיס), הבלוטות הממוקמות בלסת התחתונה ובלוטות רוק קטנות יותר המפוזרות על פני החיך, הלשון והלחיים".

"לרוק יש תפקידים רבים ותרומתו לגופנו חיונית", אומר ד"ר שטיירמן. "הרוק שומר על רמת הלחות בחלל הפה, מסייע למערכת העיכול, באמצעות הרטבת המזון וריכוכו, וכך מקל על בליעתו. נוזל הרוק מכיל את האנזים עמילאז, המפרק את העמילן במזון ולכן הוא שותף פעיל בעיכול ההתחלתי של המזון לפני שהוא מגיע לקיבה. נוזל הרוק מסייע בעיכול השומן שבחלב, עניין חיוני כאשר מדובר בתזונת תינוקות ופעוטות. הרוק משמש גם לנטרול החומציות בפה: הוא עוטף את השיניים בשכבת הגנה של חלבונים ומגן עליהן מעששת. הרוק שוטף את הפה משאריות מזון שעלולות לשמש קרקע פורייה עבור החיידקים, ומפרק את החיידקים במזון כחלק ראשון מפעולת המערכת החיסונית בגופנו.

רוק
רוק

יובש בפה ומחסור ברוק

יובש בפה נגרם עקב מחסור בייצור הרוק. הסימנים למחסור ברוק הם תחושה של רוק דביק, קושי בבליעה, תחושת שריפה בחלל הפה, שפתיים סדוקות, מוקדי עששת, תחושת יובש בגרון ועוד.

לדברי ד"ר שטיירמן, "תחושת יובש בפה עקב מחסור ברוק יכולה להיגרם מכמה סיבות, ובהן הזדקנות רקמות בעקבות עלייה בגיל, סוכרת בלתי מאוזנת, אבנים בבלוטות הרוק, גידולים סרטניים, כימותרפיה והקרנות שבעקבותיה ישנה ירידה בכמות הרוק ועוד.

סלרי, גזר, סוכריות ומסטיקים

"תרופות רבות יכולות אף הן לגרום להפחתת הרוק בפה. גם אנשים שמרכיבים תותבות סובלים לעיתים מחוסר ברוק ויובש בפה. על מנת להגדיל את כמות הרוק בפה ולמנוע את תחושת היובש, מומלץ לשתות נוזלים ובמיוחד מים בתדירות גבוהה. למצוץ סוכריות ללא סוכר וללעוס מסטיק ללא סוכר. בנוסף, כדאי לאכול סלרי וגזר בין הארוחות מכיוון שהם בעלי סיבים שגורמים להפרשות רוק. מומלץ לבצע שטיפות פה עם סודה לשתייה או חליטות לבנדר. חשוב שלא לאכול אוכל מלוח, חריף או מתובל ובעיקר לשמור באופן סדיר על היגיינה של הפה. כאשר מדובר ביובש שגורמות התרופות, יש לפנות לרופא ולהתייעץ עימו".

ייצור מוגבר של רוק הוא תופעה פחות נפוצה, שלרוב נגרמת מבעיה זמנית של הפרשת רוק מוגברת או קשיים בבליעה. עודף רוק יכול להופיע כתוצאה משימוש בתרופות מסוימות, בזמן הריון עקב השינויים ההורמונאליים, לאחר החלפת שיניים תותבות, בזמן דלקת בקרום הרירי של הפה וכן אם נגרמת פגיעה כלשהי ביכולת הבליעה כתוצאה מהפרעות נוירולוגיות כלשהן או מחלות הקשורות לחלל האף והפה כגון דלקת בסינוסים, פוליפים, חסימה באף וכדומה. במקרה כזה מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה כדי לקבוע כיצד לטפל בתופעה.

בואו לדבר על זה עם ד"ר שטיירמן בפורום טיפולי שיניים לחולים בסיכון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום